Gå til innhold

I ferd med å få et "problembarn"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er denne: guttungen på nettopp 9 år er i ferd med å ta knekken på oss. Han har alltid vært en veldig snill gutt, men det siste året har han blitt stadig mer og mer frekk og ufordragelig. Han må få beskjedene minst ti ganger og hører likevel ikke etter.....han svarer igjen, himler med øynene, bare går når vi snakker osv.

De enkleste beskjeder som "kan du henge opp jakken" blir møtt med "nei det gidder jeg iallefall ikke" og slikt. Han er skikkelig frekk og selv når han ser vi blir sinte stopper han ikke.

Han tuller når han legger seg, han nekter å stå opp, han hater lekser, han liker omtrent ingenting mat og lager brekkelyder ved matbordet og griner når han feks må ha pålegg på skiven.

Jeg klikker snart.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han høres ut som en helt normal "teeny", altså pre-tenåringen som er full i hormoner og tester ut grenser litt ekstra. Det er bare til å fortsette med å være tålmodig, stren og konsekvent og forklare og veilede, så går det seg nok til. Siden det angetlig er grenser som blir testet (hva godtar mamma og pappa?), så har jeg tro på at det er ekstra viktig å være tydelig på hva som er akseptabelt eller ei nå. F.eks vil brekninger (med vilje) ved matbordet hos oss umiddelbart føre til forvisning fra bordet og at de må spise alene senere når de andre er ferdig. Vår 9 åringen hadde også en ganske ekstrem periode, men har roet seg mye nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...