Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 Jeg har en sønn som fra høsten av er lærling. Han skal fortsatt bo hjemme, han kommer til å få ca 10 000 kr utbetalt hver mnd. Er det da naturlig at han betaler litt for seg hjemme . Han har jo fri kost og losji..
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #2 Skrevet 17. juni 2012 Jeg ville krevd 10% av lønnen i husleie, de pengene ville jeg uten at han visste det satt på en sparekonto som jeg ville gitt tilbake til han den dagen han skal kjøpe seg egen bolig. Hadde latt han få fri kost og losji, jule- og bursdagsgave, men ellers ikke hatt noen utgifter på han lenger. Dvs at han måtte holdt seg selv med klær, telefonregninger, elektriske duppedingser, fritidsaktiviteter osv osv.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #3 Skrevet 17. juni 2012 Syns det er rett og rimelig at han betaler et sted mellom 1000-1500 og må stå for klær, tlfregning og hobbyer selv. Dersom dere har mulighet til å spare alt eller noe av disse pengene slik at de kan komme han tilgode når han skal flytte ut så hadde det vært supert. Møbler, hvit- og brunevarer koster mye penger når man skal ha alt på en gang.
Gjest Heartbroken Skrevet 17. juni 2012 #4 Skrevet 17. juni 2012 Sønnen vår har vært lærling i et år og betaler ingenting hjemme. Han sparer på BSU, har bil og betaler ellers alle personlige utgifter selv. Han har da fri kost og losji og er med gratis på turer vi reiser sammen på. Så lenge han er fornuftig med egne penger, og vi har råd til å huse han gratis, syns jeg det er ok at han ikke betaler noe hjemme. Han blir fort nok student med dårlig råd
Gjest sug lut Skrevet 17. juni 2012 #5 Skrevet 17. juni 2012 Sønnen vår har vært lærling i et år og betaler ingenting hjemme. Han sparer på BSU, har bil og betaler ellers alle personlige utgifter selv. Han har da fri kost og losji og er med gratis på turer vi reiser sammen på. Så lenge han er fornuftig med egne penger, og vi har råd til å huse han gratis, syns jeg det er ok at han ikke betaler noe hjemme. Han blir fort nok student med dårlig råd Tror det er et godt prinsipp - er han den fornuftige typen så kan han bo gratis, men er han ikke det bør han betale for seg. Om du velger å sette pengene på en konto og gi dem tilbake er avhengig av din økonomi, men han bør ha faste regulære utgifter så han ikke venner seg til å ha kun til forbruk.
rytme Skrevet 17. juni 2012 #6 Skrevet 17. juni 2012 Jeg synes kanskje ikke at det er nødvendig for han å betale til dere... Men at han nå må stå for alt av klær og tlf og alt det selv er vel klart. Dere kan også sette som en avtale at siden han bor gratis hos dere og slipper å betale husleige så må han spare så og så mye i mnd... Vet mange gutter i den alderen ikke er så glade i sånt, så man må presse dem litt.... Men du kjenner jo din egen sønn så du vet vel selv hva du tror han kommer til å gjøre med pengene... Men det er en god mulighet til å inngå noen lure avtaler tror jeg!!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 Sett en sum dere synes er passelig (1000 kr, 1500kr?) og la han velge, enten betaler han det i husleie hjemme eller så oppretter han en bsu-konto med fast trekk til hver lønningsdag. Så slutter dere selvfølgelig å gi han lommepenger, betale regninger for han osv. Nå skal han lære at livet ikke bare er forbruk, han må betale de faste utgiftene sine (telefon, bensin til moped/bil, klær osv). Rett og slett få inn gode vaner før han skal flytte hjemmefra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå