Gå til innhold

Er det viktig å..

Anbefalte innlegg

Skrevet

spise lite og ofte for å unngå å havne i risikogruppa for diabetes og stoffskifte problemer?

Tenker da om det har mye å si at man holder et hevnt blodsukkernivå, og ikke går leeenge uten mat, for så å hive innpå med karbohydrater...

type: spise en skive til frokost, så litt godis, før en stor middag på kvelden..og ingenting innimellom der, da gjør man seg selv kanskje en bjørnetjeneste?

(selvsagt i tillegg til å holde seg normalvektig og mosjonere, få i seg frukt og grønt, ha et variert kosthold etc)

kort oppsummert: HVOR viktig er det å holde et stabilt blodsukker mtp å unngå diabetes og stoffskiftetrøbbel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kjempeviktig å holde et stabilt blodsukker for å unngå diabetes og stoffskiftetrøbbel.

Men du trenger ikke spise ofte og lite, det som er det viktigste er HVA du spiser!

Jeg spiser sjelden mer enn tre ganger pr dag, men til de måltidene spiser jeg gode porsjoner og de er godt sammensatt, spiser lite karbohydrater bortsett fra et par skiver proteinbrød til frokost og ellers karbohydrater jeg får i meg via grønsaker og evt bær (spiser lite frukt, da det ofte blir for mye sukker for min kropp). Spiser nøtter som mellommåltid.

Jeg får faktisk mer blodsukkersvigninger hvis jeg spiser lite og ofte enn om jeg spiser tre store nok måltider pr dag + nøtter. Men dette kan være individuelt.

Det beste er å få hjelp til omlegging av kosthold av noen som virkelig er god på det :)

Det finnes også noen gode bøker som kan forklare ganske godt, bl.a. dr hexebergs bok, men det finnes flere også. Les og lær :)

Skrevet

takk for svar!

Hvordan merker du at blodsukkeret stiger, eller evt blir høyt? =/

Jeg må begynne å spise jevnlig..kan gå helt til kvelden uten å ha fått i meg noe annet enn omega 3 tabeltter og noen glass vann. ikke bra....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...