Gå til innhold

Til varmere strøk med småbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring ved å reise til varmere strøk (kortere/lengre turer, alt a la syden...) med barn i 1-2 års alderen?

Jeg har lyst til å reise på ferie med basseng- og strandliv, avslapping, og noen rolige turer inn til sentrum for å finne på aktiviteter og spise. En rolig typisk barnefamilieferie. Hadde ikke orket noen hektisk storbyferie med minien vår, men ser for meg at en slik ferie vil være fint for alle mann. Vi er to voksne og ett barn på 18 mnd.

Men mannen min er ganske skeptisk til det hele. Vi har så og si aldri fått minien til å sove i vogn, og vi har prøvd på kortere turer før (var da ca 7 mnd gammel) uten mye hell med sovingen, så ble litt slitsomt. Han ser for seg at det blir mye tull ift sovingen, og at det blir slitsomt for oss og at vi derfor heller ikke kommer oss ut etter kl 19 etter leggetid (eller kl 20 om vi drøyer leggetiden en time). Jeg tenker at det kanskje er mulig å få mini til å sove en dupp til på dagen og drøye leggetiden til rundt 21/22, men uten om jeg vet om det vil gå. Er jo bare en ukes ferie som er tenkt på, og da er det kanskje litt kort tid å klare å vende om rutiner. I tillegg ser han at flyturen kan bli veldig slitsom for en aktiv krabat. Det vil også bli "umulig" for oss å kunne gjøre noe som helst på kveldene inne på hotellrommet heller, fordi mini kommer ikke til å klare å sove med oss i samme rom. Så kan bli lange og stusslige kvelder. I tillegg er det vanskelig å komme seg til sentrum eller andre steder når vi ikke kan ta med bilstol og kanskje ikke taxiene der nede har barnestoler i bilene. Vi vil jo ikke sette en så liten unge i vanlige sikkerhetsseler. I tillegg kan jo varmen bli slitsom for en så liten unge, og varm sand på strand, og holde styr på ungen på en strand... Minien er for liten til å ha minner om dette senere og kan sikkert like gjerne kose seg hjemme, så ferien må jo bli mest for oss voksnes skyld, men blir det noe moro for oss å dra på en slik tur da? Vi er ganske begrenset i hva vi kan finne på når mini er med, morsomme voksenaktiviteter som innebærer at vi gjør noe sammen vi voksne er jo helt uaktuelt når vi ikke har barnevakt, mini må være med på det vi skal være med på. Det han mener er at han tror ting blir mer slitsomt enn til glede, for oss alle. Kjedelig å bruke mange tusen og en uke på en ferie som kanskje bare blir slit og ingen glede.

Hva tenker dere andre? Noen som har prøvd reise til syden med små barn i 1-2 års alderen, og og har det vært en glede eller slitsomt? Alternativet vår er å droppe utenlandsferien både i år og kanskje neste år. Har ikke vært noe særlig på ferie etter vi fikk barn egentlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ventet når mini ikke vil sove i vogn eller i samme rom som dere er i.

Skrevet

Fælt å negativ mannen din var da.

Ville ha valgt ferieleilighet med egne soverom og balkong, istedenfor hotellrom. Og hva gjør det om man ikke kan gå ut etter 19.00 - 20.00. Da kan man lage god mat og kose seg på balkongen i fint vær.

Skrevet

Fælt å negativ mannen din var da.

Ville ha valgt ferieleilighet med egne soverom og balkong, istedenfor hotellrom. Og hva gjør det om man ikke kan gå ut etter 19.00 - 20.00. Da kan man lage god mat og kose seg på balkongen i fint vær.

Det er vel i grunnen slik at vi må bestille restplass for å få det rimelig nok til å kunne ta oss råd til sydenferie. Har sett at det er flest hotellrom på restplasser, og ikke så mange av leilighetene, ikke i den prisklassen iallfall.

Får jo forresten ikke gått ut når mini sover dagduppen sin heller...

HI

Skrevet

Vi leier leilighet etter hytte/hus, da er det eget soverom som barnet kan sove på og vi voksne kan ta et glass vin og kose oss på balkongen/verandaen når ungen er lagt for kvelden.

Vi spiser alltid middag til vanlig tid selv om vi er på ferie, dvs middag i fem-seks tiden også tilbake dit vi bor for å legge barn. Resten av kvelden er rolig og avslappende voksentid.

I fjor dro vi ikke lenger enn til Danmark og det fungerte supert, både små og store koste seg i hytten vi hadde leid. Det er deilig med rolig voksentid i en fluktstol på verandaen, et glass vin i hånden og hyggelige samtaler. Vi trenger absolutt ikke storby for å kose oss.

Skrevet

Vi har reist når barna har vært rundt 1-2 år gamle.I år blir de 16 mnd,5 og 8 år.

Vi kommer til å spise til normale tider slik her hjemme.

Mini sover ALDRI i vogn,så blir dupp på rommet i mellom 12-15 tiden(godt å slappe av fra solen).

Legger mini til normale tider likevel.

Har 2 roms leilighet med terrasse å kose oss på på kveldene,går ALDRI fra barna.

Kommer til å gå bra,her sover da mini inne med med å søstera, så sover mannen på den ene sofaen i stuen og storebror på den andre(eller ser hvordan vi gjør det når vi kommer frem!

Men alt ggår somregel mye bedre enn man tror :0)

Skrevet

Tror nok dere kan få en temmelig stressende ferie med den innstillingen mannen din har, ja, så da hadde jeg sikkert blitt hjemme.

Vi hadde fire fantastiske uker i thailand med en på 14 mnd og ei på sju for noen år siden, absolutt fantastisk, og ikke stress eller trøbbel i det hele tatt!

men det har noe med innstilling å gjøre, og hvordan man reagerer/oppdrar ungene/ser på situasjonen.

Da hadde vi en 24timers flytur med fire stopper som gikk helt topp.

Vi pleier å la minsten sove i vogna om kveldene, og gå ut og spise på restauranter e.l. Hun største får bare være lengre oppe isåfall, og finne på noe selv om hun synes det blir litt langsomt, vanligvis tegner hun eller finner et lekestativ eller speider etter andre barn.

Vi fant hotell underveis, også noen enkle bungalower med lav standard - noe som også går helt fint. Melkeflaskene fikk jeg vasket på kjøkkenet på hotell/restaurant, ofte fikk vi gå inn selv og fikse, for å være sikre på at det ble riktig - veldig koselig faktisk, mange restauranter er drevet av familier - og man blir litt mer kjent med hverdagslivet der man er.

Ellers er det smart å ha insektsnett med hjemmeifra!!!

Og om foreldrene slapper av og gir litt f.i flekker og at ikke alt blir helt som man vil alltid - så blir ferien helt topp!

Husk å sjekke tempen inne i vogna, gjerne ha litt trekk inn om det er varmt - la barnet ligge i skyggen, gjerne naken under insektsnett etc - og ikke heng i sola, finn på ting heller.

Skrevet

Noen som har erfaring ved å reise til varmere strøk (kortere/lengre turer, alt a la syden...) med barn i 1-2 års alderen?

Jeg har lyst til å reise på ferie med basseng- og strandliv, avslapping, og noen rolige turer inn til sentrum for å finne på aktiviteter og spise. En rolig typisk barnefamilieferie. Hadde ikke orket noen hektisk storbyferie med minien vår, men ser for meg at en slik ferie vil være fint for alle mann. Vi er to voksne og ett barn på 18 mnd.

Men mannen min er ganske skeptisk til det hele. Vi har så og si aldri fått minien til å sove i vogn, og vi har prøvd på kortere turer før (var da ca 7 mnd gammel) uten mye hell med sovingen, så ble litt slitsomt. Han ser for seg at det blir mye tull ift sovingen, og at det blir slitsomt for oss og at vi derfor heller ikke kommer oss ut etter kl 19 etter leggetid (eller kl 20 om vi drøyer leggetiden en time). Jeg tenker at det kanskje er mulig å få mini til å sove en dupp til på dagen og drøye leggetiden til rundt 21/22, men uten om jeg vet om det vil gå. Er jo bare en ukes ferie som er tenkt på, og da er det kanskje litt kort tid å klare å vende om rutiner. I tillegg ser han at flyturen kan bli veldig slitsom for en aktiv krabat. Det vil også bli "umulig" for oss å kunne gjøre noe som helst på kveldene inne på hotellrommet heller, fordi mini kommer ikke til å klare å sove med oss i samme rom. Så kan bli lange og stusslige kvelder. I tillegg er det vanskelig å komme seg til sentrum eller andre steder når vi ikke kan ta med bilstol og kanskje ikke taxiene der nede har barnestoler i bilene. Vi vil jo ikke sette en så liten unge i vanlige sikkerhetsseler. I tillegg kan jo varmen bli slitsom for en så liten unge, og varm sand på strand, og holde styr på ungen på en strand... Minien er for liten til å ha minner om dette senere og kan sikkert like gjerne kose seg hjemme, så ferien må jo bli mest for oss voksnes skyld, men blir det noe moro for oss å dra på en slik tur da? Vi er ganske begrenset i hva vi kan finne på når mini er med, morsomme voksenaktiviteter som innebærer at vi gjør noe sammen vi voksne er jo helt uaktuelt når vi ikke har barnevakt, mini må være med på det vi skal være med på. Det han mener er at han tror ting blir mer slitsomt enn til glede, for oss alle. Kjedelig å bruke mange tusen og en uke på en ferie som kanskje bare blir slit og ingen glede.

Hva tenker dere andre? Noen som har prøvd reise til syden med små barn i 1-2 års alderen, og og har det vært en glede eller slitsomt? Alternativet vår er å droppe utenlandsferien både i år og kanskje neste år. Har ikke vært noe særlig på ferie etter vi fikk barn egentlig.

Kjenner meg igjen, hadde mange av de samme tankene som deg før vi bestilte tur! Men nå har vi nettopp vært 1 uke på Mallorca med lille på 9 mnd og det gikk sååå fint :) Selvfølgelig blir det ikke ferie som man hadde før man fikk barn, men bra kan det absolutt bli allikevel!

Mini har aldri vært en sovebaby, men sov faktisk kjempegodt der nede! Tipper hun ble utslått av varmen samt at det hele tiden skjedde noe :)

Vi hadde 2 roms leilighet med eget soverom, slik at når vi la henne for kvelden kunne vi oppholde oss på stua eller sitte på balkongen. Hun fikk også en ekstra dupp på dagen, slik at vi klarte å drøye leggetiden med 1- 1 1/2 time, null problem! Bodde på et hotell med kort gåavstand til sentrum, så det med taxi og bilseter var ikke noe tema (men tviler på at de har barneseter i drosjene der).

Forstod det slik at din lille ikke sover i vogn? I så fall så går bare en av dere opp med han når han skal ha duppen sin, mens den andre fint kan sole og kose seg ved bassenget imens. Og så bytter dere på neste dupp :) Men det kan fort hende han plutselig aksepterer å sove i vogn der nede, verdt et forsøk!

Vet ikke om dere har fløyet med han før? Min lille som vanligvis er superaktiv blir faktisk veldig trøtt på fly, og sover store deler av turen. Er noe med motorduren tror jeg. Evt kjøper dere et par helt nye leker som dere introduserer for første gang på flyet - da holdes han opptatt med de en stund. Og så er det jo ingenting i veien for å ta han med rundt på flyet, gå litt i midtgangene på "oppdagelsesferd" :) Dit vi dro var det 3,5 timers flytur og det er faktisk veldig overkommelig, går nok fint skal du se! Kan anbefale dagflyvning da forresten. Vi har fløyet både dag og natt med mini og dag gikk veldig greit, masse småbarn på flyet men egentlig stille og rolig. Om natta var det så og si et hylekor i 3 timer med masse overtrøtte unger som ikke fikk sove.

Ang stranda så er man jo ikke der hele dagen, for å si det sånn. Vi tok gjerne første del av dagen ved bassenget, og så en tur på stranda litt utpå dagen. Der må du nok passe på som en hauk, med så mye folk. Så mange hadde sånne mini oppblåsbare båter som de satte barna i og de storkoste seg :) Bøtte og spade i vannkanten er jo også superstas. Vi skiftet på å ha mini, sånn at begge fikk slappet av, solt seg og lest bøker i løpet av dagen - veldig kos altså!

Kan absolutt anbefale dere å dra på tur ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...