Gå til innhold

Når man bruker lammeskinn i sengen/vuggen,

Anbefalte innlegg

Skrevet

legger dere babyen diekte oppå dette? Med evt gulpeklut under hodet? Tenker at det lett kan bli urin søl i skinnet. Skal man kanskje ha tisselaken oppå der igjen?

Førstegangs;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ulla skal være rett på huden for at den skal gi den effekten man ønsker fra ull :) Så, så lite som mulig mellom barnet og ulla :)

Endret av sayonora
Skrevet

Det er lanolin i ulla på lammeskinn. Urin + lanolin = Såpe. Dvs. selvrensende skinn.

Skrevet

Ok, så man vasker ikke skinnet, bare lar det tørke og lufte seg?

Skrevet

Det er lanolin i ulla på lammeskinn. Urin + lanolin = Såpe. Dvs. selvrensende skinn.

Nåja. Selv om lanolin virker bakteriedrepende, så er den ikke selvrensende. Tiss, bæsj og gulp blir ikke magisk borte. Men det skal ikke være stor fare for at det vokser masse bassilusker på det. Men direkte koselig er det ikke da, om man ikke vasker skinnet etter slike uhell. Folk med normal renslighet vasker skinnet regelmessig og også vasker etter hvert uhell. Ville du likt å måtte ligge i din egen avføring/tiss/spy fordi noen mente du lå på et stoff som liksom skulle være selvrensende?

Gjest Gullguttene
Skrevet

Jeg brukte gulpeklut under hodet hvis det ikke var lenge siden babyen spiste. Det finnes egen shampoo for lammeskinn, ville nok vaska skinnet dersom et uhell skulle oppstå.

Skrevet

Hvis ungen gulper mye (gjerne hver dag) så ville jeg lagt under noe under hodet. Det gjorde jeg. Gulpekluter alltid under hodet! Men er det ikke gulpebaby så trenger du ikke det.

Kommer det gulp eller tiss på lammeskinnet (så fremt du har et soveskinn/medisinsk skinn og ikke kjemisk behandlet skinn- som du heller faktisk ikke skal bruke til soving) så kan du tørke av med en fuktig klut og la det lufttørke (evt tørk av med et tørt håndkle først så det ikke bruker så lang tid på å tørke). Er det bare bittelitt så kan en tørr klut også duge. Er det store uhell, så synes jeg for min del at det er best å vaske hele skinnet i maskina med såpe fra nøstebarn (vi har soveskinn fra nøstebarn) men det tar et par dager å tørke, og blir finest om du også børster det etterpå.

Vasker skinnet ca 2 ganger i året (min er nå 18 mnd). Skinnet fra nøstebarn har fint tålt vask i maskin (har vasket på vanlig tøyvask, finvask... ikke ullvask, for å få vekk flekker og støv fra tøyet til mini, spesielt fra dongri som har farget av). Men ikke bra å vaske skinnet for ofte altså. Pga lanolin i skinnet så blir det veldig liten bakterievekst så det skal litt til for at det er skadelig. Men tanken for meg, på at det ligger inntørket tiss i skinnet, synes ikke jeg er så koselig i lengden, selv om det ikke er farlig pga bakteriene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...