Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 Noen som har erfaring med det og kan forklare meg hvordan det fungerer? Må man avtale dette med arbeidsgiveren? Har nylig fått hørt at om en ammer fortsatt når man starter igjen på jobb så har man rett på ammepermisjon så og så mange timer pr dag.... hvordan fungerer d egentlig?
firebarnsmum Skrevet 17. juni 2012 #2 Skrevet 17. juni 2012 Du må søke permisjon til arbeidsgiveren din. Men gjerne ta en prat med de først slik at de er forberedt. Etter arbeidsmiljøloven har du rett til en time ammepermisjon, jobber du i det offentlige har du etter tariffavtalen rett til to timer pr. dag. Hvordan denne permisjonen taes ut må du bli enig med arbeidsgiver om, men det er barnets behov som skal styre dette - så lenge det er mulig. Mange velger visstnok å ta ut permisjonen før og etter jobb, slik at arbeidsdagen blir kortere. Andre velger å gå hjem å amme i løpet av dagen. Jeg får til å dra hjem et par turer i løpet av arbeidsdagen i og med at jeg bor rett ved arbeidsplassen min. Jeg jobber i barnehage, og da er det ikke alltid så lett å få til å komme senere eller gå tidligere pga av bemanningssituasjonen. Skal være forsvarlig drift på barnehagen også Men ta en prat med arbeidsgiveren din du, så ordner det seg nok skal du se:))
Lettie Skrevet 17. juni 2012 #3 Skrevet 17. juni 2012 Da jeg hadde dette for 3 år siden var det bare lov til barnet var 1 år, men mulig det er endret nå. Var i alle fall ikke lenge jeg fikk det..
Julimage Skrevet 17. juni 2012 #4 Skrevet 17. juni 2012 Det skal ikke være alders betinget- men noen arb.givere krever en legeattest på om du ammer-
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #5 Skrevet 17. juni 2012 Ok takk for svar:) Jeg har fått meg ny jobb i barnehage. Skal begynne den 01.08. Jenta mi er 8 mnd nå eg er da nesten 10 mnd når jeg skal begynne i jobb. Hvordan gjorde du det firebarnsmum ang ammepermisjon?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #6 Skrevet 17. juni 2012 Husk på at selv om man har rett på ammefri har man ikke rett på betaling for den. Greit å ta med i beregningen at det blir ca. 20/23 timer mindere betaling i mnd.
bivi Skrevet 17. juni 2012 #7 Skrevet 17. juni 2012 jeg har ca to timer hver dag, og det er med lønn. Du har rett på det så lenge du ammer, men du må ha legeerklæring etter barnet har fyllt ett år. Jeg har en time om morgen og en time ettermiddag, jeg har da 20 km til jobb.
bivi Skrevet 17. juni 2012 #8 Skrevet 17. juni 2012 jeg har ca to timer hver dag, og det er med lønn. Du har rett på det så lenge du ammer, men du må ha legeerklæring etter barnet har fyllt ett år. Jeg har en time om morgen og en time ettermiddag, jeg har da 20 km til jobb.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #9 Skrevet 17. juni 2012 Ok. Har alle rett på to timer pr dag? Og er det med lønn eller er d noen som ikke har rett på lønn i ammepermisjonen?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #10 Skrevet 17. juni 2012 Nei alle har ikke rett på to timer. Alle har rett på en time, men noen har forhandlet seg frem til to. Man har heller ikke rett på betalt fri, men noen har forhandlet seg frem til betalt. Du må høre med arbeidsgiveren din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå