Gå til innhold

Små barn og nyheter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan nyheter på tv være skadelig for barn under 3?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skadelig og skadelig. Det kommer vel helt an på.. Jeg tror ikke at nyheter for så små er lurt.. De ser jo fæle og stygge bilder, men de klarer ikke skjønne hvorfor, eller hva de ser og kan da bli urolige og redde kanskje.. Babyer og barn er veldig flinke til å se stemminger og sånt. De ser jo feks at folk skriker og griner, og blør, men de klarer jo ikke å skjønne hvorfor og fordøye det..

Her er nyhetene av mens barnet er våkent. Er ikke hysterisk, men det koster meg så lite å vente med nyheter. Er det noe spes så kan jeg heller lese det på nett, mens de er opptatt med noe annet.

Skrevet

Jeg venter og med nyhetene. Jeg er også den som spoler over biten i løvenes konge hvor pappaen til simba dør :P men jeg tenker at det setter et inntrykk i hode på barne, selv om de kanskje ikke gir uttrykk for det. Jeg syntes selv det er trist å se på, så stemningen rundt nyhetene blir ofte litt skarp i rommet, for man vet ikke hva som plutselig er der. Med litt eldre barn 5-6 år og oppover(kommer ann på modnings nivået) så bruker jeg å snakke litt om nyhetene som er så store at de ikke slipper unna, f.eks utøya. Slik at barnet visste at en slem mann hadde gjort noe galt, og at det er mange som er lei seg, slik at man må vise hensyn. Håper du skjønner litt av dette :)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg har ikke på nyhetene eller andre "voksen"-programmer for hun (2 år) plukker opp og skjønner ganske mye nå.

Hun tar sikkert ikke skade av det, men jeg tar heller ikke skade av å se nyhetene kl.21

Skrevet

Jeg er helt enig i det dere skriver, men problemet her er at mannen tydeligvis ikke forstår det. Han ser ikke på nyhetene når jeg er tilstede, men nyhetskanalen settes på så snart jeg er ute av rommet (når barnet er sammen med far). Jeg har sagt flere ganger at jeg ikke liker det, men han ler det stort sett vekk og kommenterer at barnet neppe får traumer av det. Jeg finner dessverre heller ikke noe på nettet angående små barn og tv (kanskje ikke lett godt nok).

HI

Skrevet

Vi har ikke vært så nøye med å ikke se på nyhetene om det har vært barn i nærheten. Det er ikke så ofte vi ser på nyhente lenger, siden vi leser mest på nett. Men ungene har sett litt, og det er helt greit så lenge vi er sammen med de. Og siden jeg leser aivsene på nett noen ganger om dagen så vet jeg det meste som kommer på nyhetene, så har det skjedd mye fælt så ser vi ikke på nyhetene.

Men slik som med Utøya, så ungene ganske mye på tv. Det var veldig mye snakk på skolen og i barnehagen om dette, så vi brukte nyhetene til å snakke om dette sammen. Vi hadde ett familiemedlem som ble drept og to bekjente som ble hardt skadet. Så for barna var det viktig at de fikk all den informasjonen de trengte for å komme gjennom dette, vi presset de aldri men de som søkte og spurte om vi kunne se på dette sammen. Så det er nok hva man gjør utav nyhetene, å bare la barna se tror jeg ikke er lurt. Men å være der sammen med barnet, snakke sammen om hva dere ser og hører.

Skrevet

Jeg mener helt klart at nyhetene kan være skadelige for så smæ barn. Nyhetene er jo faktisk et av de mest groteske programmer som vises på tv og det egner seg absoluttikke for så små barn.

Skrevet

Små barn bør ikke se nyheter. De ser bilder, men tolker ikke situasjon og sammenheng og forstår heller ikke avstander. Bilder av krig overføres til der barnet er, samme med blod og død. Barnet kan bli redd for å miste mamma, eller å dø selv. Også bilder av flom og naturkatastrofer kan vre skremmende, og ting vi ser på som uskyldige kan barn reagere veldig på. Eks noen som krangler/ griner/ hyler i en serie. Jenta mi ble skremt av ei som hylte og svimte av i en tv serie da hun kom listende for vann på kvelden, hun er 2,5 år.

Til og med barnetv kan være skremmende for noen barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...