Gå til innhold

Teller etterlønn som opparbeiding til foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og har fått sparken. Arbeidsgiver visste ikke at jeg er gravid. Jeg får lønn ut august, og etterlønn for 4 mnd etter det. Så har jeg termin 2 mnd etter det igjen, dvs det blir en mnd mellom etterlønn og termin uten arbeid eller inntekt. Teller de mnd med etterlønn som opparbeiding av foreldrepenger? Teller den ene mnd uten lønn som opparbeiding, regner med jeg får arb ledighetstrygd da?

Er så redd nå for at jeg ikke får foreldrepenger eller at jeg taper mye. I tillegg er jeg redd jeg blir sykemeldt før august siden jeg holder på å få alvorlig bekkenløsning. Hva skjer om jeg blir sykemeldt før oppsigelsestida går ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk en god slump etterlønn i jan, og har termin i sept. Så jeg håper dette teller;) Men siden du må opplyse om det i søknaden så er jeg redd det ikke teller likevel:(

Men jeg vet ikke for sikkert, prøvde bare å sjekke det selv for en stund siden. Det eneste jeg fant rundt det var at det må opplyses om i søknaden, og da trekker jeg min konklusjon om at dette ikke er i søkets favør:( Men det er lov å håpe!

Vi får krysse fingrene ;)

Skrevet

Jeg vet ikke svaret på det du spør om, men jeg er ganske sikker på at ikke sjefen din har rett til å gi deg sparken så lenge du er gravid, uansett om han ikke visste det eller ikke. I såfall kan du jo forhandle deg til å beholde jobben i 1,5 mnd til, så du er sikker på at du ikke taper så mye penger på det her.

Du må gå av med permisjon 3 uker før termin, så om du har jobben frem til da er du sikra.

Lykke til!

Skrevet

Men både dagpenger og sykepenger er grunnlag for foreldrepenger;)

Skrevet

Vet ikke hvordan etterlønn teller, NAV sine regler er ikke alltid logiske :-/

Men om du blir sykemeldt før du slutter i jobben, teller i alle fall sykepengene med, og de utgjør 100 % av vanlig lønn. Dagpenger er bare ca 66 %. Så sånn sett ville jeg ikke vært redd for å bli sykemeldt, om jeg var deg.

Skrevet

Vet ikke hvordan etterlønn teller, NAV sine regler er ikke alltid logiske :-/

Men om du blir sykemeldt før du slutter i jobben, teller i alle fall sykepengene med, og de utgjør 100 % av vanlig lønn. Dagpenger er bare ca 66 %. Så sånn sett ville jeg ikke vært redd for å bli sykemeldt, om jeg var deg.

Er det virkelig slik? Da bvle jeg glad. Var redd jeg måtte "ofre" bekkenet mitt for jobben jeg ikke lenger får ha. Men da kan jeg evt sykemlede meg hvis jeg må det da uten å bli blakket. Så bra!

Men synd ingen vet sikkert om etterlønn teller. Jeg håper jo på at jeg slipper sykemelding, og da ville det vært kjekt å vite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...