Gå til innhold

Hvor gamle er barna deres og hvor selvstendig er dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mener jeg med hensyn til å være alene hjemme, gå alene til og fra skolen....slike situasjoner. Vil gjerne høre erfaringen deres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn har klart seg selv før og etter skolen siden ha begynte i 2.klasse. Kler på seg og setter seg til å spise når jeg er hjemme, og går selv en km til skolebussen (i mørket på vinteren, vi bor på landet) etter skolen er han hjemme alene til ca 15.30 Har aldri vært noe problem.. Han sover gjerne over hos kompiser, men har desverre mange som ikke vil sove hos oss (eller andre ;-)

I år drar han alene på treningsleir en uke, nå er han ni år..

Skrevet

Anno over her..

Ja han er alene en halvtimes tid på morgenen og har en klokke på ringing til tiden han skal ta på seg yttertøy og gå til bussen. Han har mista bussen en gang på tre år, og det var min skyld, jeg hadde glemt å stille klokka ;-)

Skrevet

Min sønn har klart seg selv før og etter skolen siden ha begynte i 2.klasse. Kler på seg og setter seg til å spise når jeg er hjemme, og går selv en km til skolebussen (i mørket på vinteren, vi bor på landet) etter skolen er han hjemme alene til ca 15.30 Har aldri vært noe problem.. Han sover gjerne over hos kompiser, men har desverre mange som ikke vil sove hos oss (eller andre ;-)

I år drar han alene på treningsleir en uke, nå er han ni år..

Så flink han er :)

Min skal begynne i 3. klasse og tenkte at han må begynne å gå til bussen alene. Han tar bussen alene til skolen, men føler at jeg blir litt nervøs når jeg tenker på vinter og mørke :/

Men det er godt å høre din erfaring da :)

Hi

Skrevet

Eldste er 18, og kan ikke være alene hjemme. Vil gjerne, men handicap gjør det umulig. Det er rett og slett farlig å la ungen være alene hjemme.

Neste er 11, og kan fint være alene hjemme, og har vært det i noen timer av og til i ca 3 år nå :)

Gå alene til og fra skolen er noe de bare må fra de vet veien og er startet på skolen. Men vi bor slik at den eneste veien de må gå over, er i et boligfelt med lite trafikk.

Jeg presser mine barn som er størst, til å gå til venner selv. For de trenger trimmen, og det er da ikke farlig :) Så sant de har begynt på skolen, så er det slutt på det meste av kjøring til alt mulig.

Skrevet

Eldste er 18, og kan ikke være alene hjemme. Vil gjerne, men handicap gjør det umulig. Det er rett og slett farlig å la ungen være alene hjemme.

Neste er 11, og kan fint være alene hjemme, og har vært det i noen timer av og til i ca 3 år nå :)

Gå alene til og fra skolen er noe de bare må fra de vet veien og er startet på skolen. Men vi bor slik at den eneste veien de må gå over, er i et boligfelt med lite trafikk.

Jeg presser mine barn som er størst, til å gå til venner selv. For de trenger trimmen, og det er da ikke farlig :) Så sant de har begynt på skolen, så er det slutt på det meste av kjøring til alt mulig.

Godt å se at du oppfordrer barna dine til å komme seg til venner for egen maskin :)

Jeg hører egentlig ikke hjemme i denne debatten da mitt barn bare er 4 mnd, men tenker jo så klart på hvordan det blir når hun blir eldre, og det virker jo som om det blir sett på som "bad parenting" om man lar barn gå til skole, venner, div aktiviteter selv. Det virker som om alt er så farlig nå ifh til da jeg var barn.

Så godt gjort:) Barn har helt klart bare godt av å "gå seg en tur"

Skrevet

15, han klarer seg ganske fin selv. Går til og fra skolen, er alene hjemme, drikker og røyker ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...