Gå til innhold

auuu brystbetennelse! hva gjør eg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden torsdag hatt brystbetennelse. Fekk antibiotika hos legen i går,crp var 143. Jeg ammer,pumper og handmelker nesten hele tiden! No gjer det jevli vondt! Har lyst til å skrike! jeg vurdere å gi opp amming. Går det lang tid før melka forsvinner? Dette er verre enn fødsel!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, skikkelig pyton det der, og jeg er enig, nesten værre enn fødsel. Jeg hadde over 40 i feber samtidig og kunne sikkert kuttet av meg puppene med en sløv kniv..

Fortsett å amme, men ikke pump og melk deg sårere enn nødvendig. Sett igang utdrivningsrefleksen ved å håndmelke litt før ungen legges til, håndmelk ut en del og la ungen suge etterpå. Da tømmes brystet godt, ikke nødvendig å pumpe etter ammingen igjen, du skal jo ikke øke melkeproduksjonen så veldig heller for da blir det værre.

Det hjelper med varme, stå i dusjen under varmt vann og varm puppene skikkelig. Om du ikke har altfor høy feber kan du legge deg i badekaret med varmt vann, la vannet dekke brystene og håndmelk igang utdrivningsrefleksen under vann, da tømmes det også greit uten å være for vondt.

I morgen bør det være bedre, om ikke ringer du legevakten, for du kan ha fått en antibiotika som ikke virker på akkurat de bakteriene du har. Jeg måtte bytte kur en gang.

Du må ikke slutte amme mens du har en brystbetennelse, da kommer ikke melken bak "klumpene" i brystet ut og du risikerer skikkelig smertefulle verkebyller som må opereres ut.

ønsker deg god bedring, har hatt utallige runder selv og vet selv hvor vondt det er. Klem.

Skrevet

Bruk lecithin fra supernature i smoothies for å forebygge. Vet ikke om det kan lindre når det allerede har oppstått, men verdt et forsøk.

Skrevet

Tips:

Ta en ren bleie. Fyll den med så varmt vann du kan uten at du får brannskader og hold den rundt brystet en stund før pumping/amming

Masser brystet i "melkeretning" når du pumper.

Bruk "varmeinnlegg" og ullinnlegg (også om natten) Du får kjøpt det hos ammehjelpen.

Unngå meieriprodukter og rødt kjøtt

Ikke gi deg i første venning. Det blir bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...