Gå til innhold

barnevern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om den forelderen blir meldt til barnevernet, blir den andre forelderen kontaktet da om disse er skilt? Og hva skjer videre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man ikke er samboere og det bare den ene som blir meldt, får ikke den andre beskjed om det. Ikke med det første hvertfall. Spørs kanskje også hva og hvor alvorlig saken er

Skrevet

Vet du hvorfor det er slik egentlig? Burde det ikke være slik at om de har delt foreldreansvar så bør den ene forelderen få vite hvordan det FAKTISK er hos den andre? :/ Noen som har link til lovverk o.l?

HI

Skrevet

Hva er grunnen til at du melder da?

Skrevet

Begge foreldrene blir kontaktet.

Hilsen barnevernsped.

Skrevet

Jeg har ikke meldt noe, skal heller ikke melde, og det er ikke jeg som har blitt meldt :) Jeg bare vet om en sak, og derfor lurer jeg fordi jeg vet at disse foreldrene er skilte. Tusen takk for svar :)

Skrevet

Den andre foreldren får beskjed dersom den ene blir meldt til barnevernet.

Skrevet

Hilsen barnevernsped.

Dette er ikke helt riktig. I de fleste tilfeller blir begge kontaktet, og praksis varierer faktisk noe fra kommune til kommune. Det er flere faktorer som spiller inn: meldingens innhold, foreldreansvar, hvem som anses som part i saken etc.

Det finnes regler som uansett gjør det mulig å kontakte den andre, og ja den andre bør som oftest få informasjon. Men det finnes selvsagt unntak.

Hilsen jurist som jobber med barnevern

Skrevet

Eksen min ble meldt til barnevernet og da fikk jeg beskjed og her endte det opp med at barna ikke skal besøke faren.

Skrevet

Lovdata.no finner du lovverket. Praksisen er ulik. Det er ingen automatikk i at man varsler. Eksempel: Naboen varsler om mor som har foreldreansvaret. Det viser seg etter en undersøkelse at det ikke er hold i meldingen. Hun har bare meldt pga sjalusi el.(Ja, dette skjer). Hvordan ganger det noen at far som har barnet annenhver helg får beskjed om dette?

Skrevet

Jeg har ikke meldt noe, skal heller ikke melde, og det er ikke jeg som har blitt meldt :) Jeg bare vet om en sak, og derfor lurer jeg fordi jeg vet at disse foreldrene er skilte. Tusen takk for svar :)

Skrevet

Ops, hengte seg opp dataen.. Men tusen takk for svar alle :)

Skrevet

Hilsen barnevernsped.

Dette er ikke helt riktig. I de fleste tilfeller blir begge kontaktet, og praksis varierer faktisk noe fra kommune til kommune. Det er flere faktorer som spiller inn: meldingens innhold, foreldreansvar, hvem som anses som part i saken etc.

Det finnes regler som uansett gjør det mulig å kontakte den andre, og ja den andre bør som oftest få informasjon. Men det finnes selvsagt unntak.

Hilsen jurist som jobber med barnevern

Men når begge foreldrene har foreldreansvar, blir den andre parten kontaktet da? Eller er det også forskjellig praksis fra kommune til kommune?

Skrevet

Eksen min ble meldt til barnevernet og da fikk jeg beskjed og her endte det opp med at barna ikke skal besøke faren.

Hvordan ble din rolle opp i det hele? Ble du innkalt til møte, fikk hjemmebesøk o.l? Eller hadde du ingenting med det i det hele tatt?

HI

Skrevet

Den som bare har samvær, får ikke automatisk beskjed dersom meldingen gjelder hovedomsorgsgiver.

Men andre veien(om den med samvær blir meldt), så vil hovedomsorgsgiver få både spørsmål og ansvar ang å sende barn til en som får en slik melding på seg.

Selv med delt foreldreansvar, og en hovedomsorgsgiver, så har ikke samværsforelder mulighet til å få vite ALT. Men dette spørs på hva som ligger bak meldingen til barnevernet.

Skrevet

Den som bare har samvær, får ikke automatisk beskjed dersom meldingen gjelder hovedomsorgsgiver.

Men andre veien(om den med samvær blir meldt), så vil hovedomsorgsgiver få både spørsmål og ansvar ang å sende barn til en som får en slik melding på seg.

Selv med delt foreldreansvar, og en hovedomsorgsgiver, så har ikke samværsforelder mulighet til å få vite ALT. Men dette spørs på hva som ligger bak meldingen til barnevernet.

Vet du hvorfor reglene er slik? burde ikke den med vanlig samvær også få vite det om hovedomsorgsgiveren blir meldt? Tusen takk for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...