Gå til innhold

Dere med barn over 18 år som bor hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye husarbeid forventer dere at de skal gjøre?

Betaler de noe for å bo hjemme?

Venter dere at de stiller opp som barnevakt, eller er dere alltid nødt til å finne noen andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg selv var over 18 og bodde hjemme (flyttet da jeg var 20) bodde jeg gratis, fordi jeg gikk på skole. Min bror bodde hjemme noen år før, men han måtte betale en liten husleie, fordi har jobbet (ikke lærling). Det ble forventet at jeg hjalp til med middagslaging, klesvask, rydde kjøkkenet, støvsuge og vaske badene etter behov. Hadde ingen fast avtale på dette.

Jeg har bare èn yngre søster som er 6 år yngre, så barnevakt var ikke noe tema, men jeg synes ikke at det automatisk skal være det eldste barnet som bor hjemme som skal få ansvaret for yngre søsken. Du kan spørre om de vil, evt lage en avtale om hvor ofte de skal passe. Gjerne betale litt for det.

Skrevet

Bodde hjemme et par år mens jeg jobbet. (Nå er det tredjemann som gjør dette). Ingen har blitt krevd noe husleie, men vi har hjulpet til med handling av mat og vanlig husarbeid, typ den som kommer først hjem starter på middagen, vaske klær etter behov, hjelpe til med helgavasken o. l.

Har imidlertid hatt en regel om å si ifra om man kommer til middag, og evt når

Skrevet

Mine foreldre har latt oss bo hjemme gratis så lenge vi har gått på skole, når vi har begynt jobbe har vi betalt 10% av lønnen vår i husleie. Det har fungert godt.

Mamma har alltid vært nøye på at vi store skal få leve våre liv uten å måtte ta vare på småsøsken, hun er redd det vil skade forholdet mellom søsken når de store føler de små blir en belastning eller hinder for deres egne aktiviteter og fritid. Men jeg har selvfølgelig vært barnevakt likevel, bare koselig det, men det har vært på mine premisser bestandig. Mamma har sjelden spurt, men jeg har tilbudt meg. Jeg fikk lappen da minste søsteren min gikk siste året i barnehagen, var helt naturlig at jeg hentet henne i barenhagen av og til osv når mamma hadde travle dager.

Vi har fra vi ble tenåringer stort sett vasket våre egne klær, laget litt middag, ryddet etter oss selv (selvfølgelig), støvsugd når vi har sett behov (ble vel temmelig bøssete før vi så behovet noen ganger da men), holdt orden på rommene våre osv. Broren min klippet gjerne gresset, hjalp til med enkelt vedlikehold o.l.

Jeg tenkte jeg skulle videreformidle en del av dette på ungene mine nå som de vokser til.

Mannen min bodde og spiste hjemme til han var rett nesten 23, og var i full jobb fra han var 20. Han vasket egne klær, laget middag osv, hjalp til der han kunne. Han brukte også egne penger til å pusse opp de delene av foreldrenes hus han brukte, kjellerstua, badet i kjelleren og soverommet i kjelleren.

Vi er derfor begge opplært til at man bidrar til fellesskapet, og det forlanger vi av barna våre også.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Eldste er 20 år og bor gratis. Han hjelper til når vi spør, men det skal mye til før han ser selv hva som trengs :)

Han holder kjelleretasjen hvor han holder til ren og ryddig og slår plenen. Han er positiv og hjelpsom, og det er bare koselig å ha han hjemme så lenge. Han flytter nok ut til neste år da han må bort for videre utdannelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...