Gå til innhold

Hormonspiral og menstruasjon???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk satt inn hormonspiral for første gang 1. juni. Etter det har det vært bittelitt blødning, men det holder lenge med truseinnlegg. Nå har jeg plutselig fått mensen??? Blør ca samme mengde og har de samme menssmertene i mage/rygg.

Er dette normalt? Må man vanligvis igjennom en syklus før alt stabiliserer seg, eller kan jeg regne med å få mensen neste gang jeg vanligvis skal ha den også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bruker opp til 6 mnd før alt er stabilt med hormonspiral.

Men selv etter det blødde jeg mer enn vanlig og fikk sterkere smerter. Så hos meg forsvant den innen et år.

Skrevet

Alle reagerer forskjellig på slike ting. Jeg har såvidt litt smerter, men ingenting sammenlignet med hva jeg har hatt og blør kanskje en dråpe eller to. Har du vært til etterkontroll som skal være 3mnd etter den er satt inn? Det kan være at den ikke har satt seg og falt ut istedet og da vil du jo ikke ha noen som helst virkning av den

Skrevet

Jeg har hatt min spiral i nesten 2 år nå, og har mensen til normal tid hver måned. Det er ikke alle som mister den helt, ca 20-30% fortsetter å ha den. Hos meg var mensen tilnærmet normal første gangen i mengde, så ble det markant mindre og mindre for hver gang. Etter 6-7 mnd holdt det å bruke truseinnlegg (jeg "silblødde" før ved mensen og måtte ha både største bind og tampong på en gang), og slik er det enda. Enten truseinnlegg, eller faktisk ikke noe i det hele tatt fordi det bare er bitte litt på papiret. Varierer litt. Synes dette er helt ok jeg. Er så bitte lite at jeg knapt merker det uansett, men liker å ha en vis kontroll på at spiralen funker (altså når mensen kommer vet jeg at jeg ikke er gravid, hehe...).

Skrevet

Jeg blødde 4,5 mnd etter innsetting og har hatt mensen som vanlig i de 4 årene jeg nå har hatt den.

Har merket en kraftig reduksjon i mengden de to siste gangene og håper det vil vare frem til jeg må skifte spiral til neste år eller steriliserer meg.

Skrevet

Mensen forsvant gradvis. Etter ett år var den helt borte og har vært det siden (satt inn i juni 2010).

Kan huske jeg ble litt skuffa da den ikke forsvant med en gang, for det hadde jeg klart å innbille meg at den skulle. Ha litt tålmodighet du, så skal du se at det stabiliserer seg og forsvinner.

Jeg trøsta meg med at den kan være inne i ca 7 år så å vente ett år på seks mensenfrie år, er jo i perspektiv ikke lenge :-)

Skrevet

7 år?

Er det noe nytt?

Det sto 5 år i pakningsvedlegget til min og det samme sa legen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja det er visst forskjellig fra person til person.

Selv var jeg heldig, og hadde ikke så mye som en dråpe blod i de nesten 5årene jeg hadde spiralen... Eller, hadde vel litt den dagen jeg fikk satt den inn, men ellers ikke noe som helst, ikke smerter heller. Herlig:-) Mensen kom også regelmessig fra første stund etter at jeg tok ut spiralen.

Fikk også beskjed om at spiralen burde byttes innen 5år, både av legen og at jeg leste det på pakningsvedlegget.

Legen min sa at det ikke var slik at den sluttet å fungere etter 5 år, men at den etter det ikke var like sikker..

Nå er jo dette 5år siden da, så mulig ting har endret seg nå..

Skrevet

Så heldige dåkke er då. Eg sette inn spiral 24.mai og har blødd sidan. Typisk. Veldig preventivt! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...