ingjo79 Skrevet 16. juni 2012 #1 Skrevet 16. juni 2012 Er det en grunn for dette? Er det noe dere får tilbud om gjennom fastlegen eller gjør dere dette privat og for dere har lyst? Bare lurer... Er så mange som skriver om at det skal på tidlig ultralyd, og her hvor jeg vor er det ikke føri uke 17-20.
Overraskelsen Skrevet 16. juni 2012 #2 Skrevet 16. juni 2012 Tidlig ultralyd er noe man ordner selv fordi man som førstegangsgravid er hysterisk engstelig for at man ikke er gravid likevel, at det er noe galt med fosteret etc. Noen blir henvist til det av legen pga (mulige) komplikasjoner. Dro selv på tidlig ultralyd med førstemann rundt uke 12, fordi jeg ikke hadde noen gravid-symptomer, og var redd for at fosteret ikke levde lenger. Etter å ha sett en liten reke med bankende hjerte på skjermen var jeg beroliget, men følte meg også litt teit. Med andremann ventet jeg til ordinær ul som alle får tilbud om rundt uke 18.
*venter en liten gutt feb* Skrevet 16. juni 2012 #3 Skrevet 16. juni 2012 jeg skal ha tidlig UL pga av at jeg er i fryseforsøk, bare for å se at det går bra. med mine andre unger gjorde jeg ikke det, da hadde jeg ikke UL før i uke 18.
Lettie Skrevet 16. juni 2012 #4 Skrevet 16. juni 2012 Jeg har fått det pga diagnose som gjør det vanskelig å bli gravid.
<3 mine søte små<3 Skrevet 16. juni 2012 #5 Skrevet 16. juni 2012 med førstemann hadde jeg ikke tidlig ul, men med andre hadde jeg i uke 12. hadde hatt mye vondt i magen, var redd og klarte ikke å vente et par uke på å evt høre hjertelyd, så da gikk jeg privat og tok ul.
nr 1 Nes H Skrevet 16. juni 2012 #6 Skrevet 16. juni 2012 Min fastlege har eget ultralyd apparat så hun tilbyr alle gravide ultralyd rundt uke 10-12.
Mango86 Skrevet 16. juni 2012 #7 Skrevet 16. juni 2012 Jeg skulle egentlig ikke på tidlig UL i uke 7, men jeg var på gu for celleprøver og da spurte gynekologen min om jeg ønsket å se og høre den lille samtidig Også var jeg og samboer på UL i uke 12-13, han var så nysgjerrig han omtrent gikk på veggene! Han ville så gjerne se babyen, altfor lenge å vente til ordinær UL! Ja, og jeg syns selv det var betryggende å se og vite den lille hadde det bra før vi fortalte det til noen. En venninne av meg fortalte "alle" det når hun var i uke 11-12, men så viste det seg at hun hadde hatt en MA i uke 7 uten å vite om det Hun tok det veldig tungt, mye fordi "alle" visste om det, inkludert hele arbeidsplassen hennes...
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 16. juni 2012 #8 Skrevet 16. juni 2012 Vi tok tidlig UL fordi mannen min ikke hadde visum til Norge, saa han gikk glipp av ordinaer UL. Saa da tok vi UL i hjemlandet hans, samt 3D UL etter ordinaer, saa mannen min ogsaa fikk sett og deltatt litt! Önsker tidlig UL om jeg skulle bli gravid igjen pga tidligere SA, ogsaa er det veldig rÖrende aa kunne se den lille spira. Man blir jo aldri mettet paa det - ihvertfall ikke jeg.
Alessandro+baby i magen :) Skrevet 16. juni 2012 #9 Skrevet 16. juni 2012 Jeg var på tidlig ultralyd idag faktisk i oslo , pga jeg mistet siste gang og var litt hysterisk , men alt så veldig bra ut der inne , masse liv og et bankende hjerte , så nå er jeg glad
Kakaoen Skrevet 16. juni 2012 #10 Skrevet 16. juni 2012 Jeg fikk henvisning til UL i uke 11 på sykehuset pga stoffskifte problemer. Vi hadde prøvd en god stund, så trengte også å se at dette faktisk var sant
<3 2G <3 Skrevet 16. juni 2012 #11 Skrevet 16. juni 2012 Er det en grunn for dette? Er det noe dere får tilbud om gjennom fastlegen eller gjør dere dette privat og for dere har lyst? Bare lurer... Er så mange som skriver om at det skal på tidlig ultralyd, og her hvor jeg vor er det ikke føri uke 17-20. Hei, det er veldig mange som sliter med å bli gravid som gjør det. Er for å få ro i kroppen og hodet. Hadde jeg visst det var et alternativ sist hadde jeg gjort det selv. Denne gangen kommer jeg til å be om det for kanskje å få ro, og tro på det. De fleste slitere går til fertiliteslege som har apparat til å gi UL tidlig.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 17. juni 2012 #12 Skrevet 17. juni 2012 Med første fant jeg ikke ut at jeg var gravid før jeg var i uke 15+4. Da jeg var på legekontoret, sa legen at jeg var gravid. Ble henvist til sykehuset på dagen, for å finne ut hvor langt jeg var på vei. Med nr to slet jeg i over to år med å bli gravid - og gikk så pergo. Da tok jeg UL i uke 13 for å finne ut om det var en eller flere. (Og det var kun en ) Denne gang ble jeg gravid uten at det var planlagt, en meget hyggelig overraskelse med andre ord. Pga uregelmessig mens, ville jeg sjekke hvor langt jeg var på vei og om menstermin stemte. Ble satt tilbake 6dager. Og var da 13uker. (Og gikk dit også fordi jeg ikke kunne tro at jeg var gravid. Hallo, jeg gravid?! Det går ikke, må ha pergo jo )
kaklemor Skrevet 17. juni 2012 #13 Skrevet 17. juni 2012 Med første var jeg til ul i uke 18, ordinær ul. I dette svangerskapet fikk jeg en ul I uke 7 for å bekrefte iom jeg mistet måneden før.
hoegbakk76 Skrevet 17. juni 2012 #14 Skrevet 17. juni 2012 Jeg tok tidlig ultralyd (uke 11-12) av en eneste grunn, nemlig for å få vurdert risikoen for kromosomfeil (Downs syndrom). Dette gjorde jeg på privat klinikk på eget initiativ (betalt av egen lomme). Så var det selvsagt et stort pluss at man ved denne kontrollen også ser at hjertet er utviklet og at alt det andre som feks ryggmarg, hender og føtter ser normalt ut. PS! Viktig å poengtere at denne vurderingen, som må gjøres i uke 11-12, ikke kan utelukke komplikasjoner og kromosomfeil, da feilmargin på slike undersøkelser er til stede.
Mamma til snart 4 Skrevet 17. juni 2012 #15 Skrevet 17. juni 2012 Med nr 1 var jeg på tidlig UL pga ingen visste hvor langt jeg var på vei, jeg mistet først ser du, så ingen mens å forholde mg til. Nr 2 var jeg på ordinær åsså 100 ganger til pga antistoff som herjet. Med nr.3 nå hadde vi heller ikke peiling på termin siden jeg gikk på pillen å plutselig testet positiv på legesjekk pga trøtthet osv, hadde vært mye syk så anti iotika hadde svekket pillen å gjort mg gravid:) ble innkalt i uke 15 av legen på sykehuset pga antisoff som herjer denne gangen også.
♣ Christiane ♣ Skrevet 18. juni 2012 #16 Skrevet 18. juni 2012 Alle som holder på med prøverør får tidlig UL, da faren for graviditet utenfor livmoren er noe forhøyet hos oss. Klinikken sjekker at alt ser ok ut i uke 7 ( da banker hjertet) og hvis alt er ok da så går vi til fastlege/jordmor som alle andre.
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 18. juni 2012 #17 Skrevet 18. juni 2012 Eg hadde tidlig ul i de to siste svangerskapene pga eg mistet en liten gutt i uke 17 for 5 år siden. Og siden de ikke kunne finne ut akkurat hva som gjorde at han døde så har eg fått tilbud om tidlig ul.
OptimistHoppa Skrevet 18. juni 2012 #18 Skrevet 18. juni 2012 Vi brukte lang tid på å bli gravid, så da vi dro på ultralyd ved 11 hele uker så var det litt for å faktisk kunne tro at det endelig var vår tur. Men aller mest var det for å gi meg litt motivasjon til å holde ut videre. Begynte å kaste opp i uke 6, ble fulltidssykmeldt, og kastet voldsomt opp rundt denne tiden (opptil 10 ganger daglig). Da trenger man noen ganger å se ting svart på hvitt Var godt å ha den motivasjonen videre da det viste seg at jeg skulle fortsette å kaste opp tom. uke 24...
November-spire-79 Skrevet 18. juni 2012 #19 Skrevet 18. juni 2012 Jeg dro til gynekolog i uke 12 fordi jeg ikke hadde tatt celleprøver på 12 år og ville gjøre det hos ei dame og ikke min mannlige lege som jeg ikk kjenner. Derfor tok vi samtidig en titt på lille gullet Angrer ikke på det Betalte selv
Lettie Skrevet 18. juni 2012 #20 Skrevet 18. juni 2012 Jeg dro til gynekolog i uke 12 fordi jeg ikke hadde tatt celleprøver på 12 år og ville gjøre det hos ei dame og ikke min mannlige lege som jeg ikk kjenner. Derfor tok vi samtidig en titt på lille gullet Angrer ikke på det Betalte selv Gjorde akkurat det samme, men fikk beskjed om at det var gratis siden jeg tilfeldigvis var gravid
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 18. juni 2012 #21 Skrevet 18. juni 2012 Fikk bare innkallelse fordi jeg var usikker på siste mens. Ellers hadde jeg også ventet til ordinær uten bekymring
November-spire-79 Skrevet 19. juni 2012 #22 Skrevet 19. juni 2012 Jeg dro til gynekolog i uke 12 fordi jeg ikke hadde tatt celleprøver på 12 år og ville gjøre det hos ei dame og ikke min mannlige lege som jeg ikk kjenner. Derfor tok vi samtidig en titt på lille gullet Angrer ikke på det Betalte selv Gjorde akkurat det samme, men fikk beskjed om at det var gratis siden jeg tilfeldigvis var gravid Ja jeg betalte ikke mye for det. Tror egentlig jeg betalte bare for celleprøven ca 200 eller 300 kroner
VinterSol+2 Skrevet 19. juni 2012 #23 Skrevet 19. juni 2012 Jeg er en av de som har hatt tidlig ul i alle mine svangerskap. Og ikke fordi jeg er en hysterisk gravid nei. Første gangen var fordi jeg hadde en spontanabort, og de ville sjekke at alt var ute. Det var det ikke, for det var bare den ene som var død, den andre levde. Andre gangen skjedde det samme. Altså tvillinggravid igjen, men den ene døde. Og så døde den andre også senere i svangerskapet, dysmatur og død. Tredje gangen fikk jeg tettere oppfølging pga dødfødselen sist, og avtalte tidlig ul i uke 14. Men før den tid hadde jeg enda en spontanabort, også denne gangen en av to foster. Etter dette fikk jeg ul annenhver uke frem til et godt stykke ut i svangerskapet og til jeg sa at jeg ikke ville undersøkes så ofte; da fikk jeg ul hver tredje uke i stedet. -den babyen ble med andre ord fulgt nøye opp av leger og jordmødre! Det gikk også veldig fint med gutten, som blir tre år til høsten <3 Denne gangen ble det avtalt med legen at jeg skulle inn på ul så fort jeg fant ut at jeg var gravid, for å telle antall fosteranlegg, nå har jeg visst blitt en "case" hehe. Men denne gangen var det bare en!! De ville ha meg inn på en tidlig ul til, for å forsikre seg om at babyen vokser som den skal, og så ordinær ul. Den vanligste årsaken til at man blir henvist til tidlig ul, er vel blødninger og usikker termin. Litt ulik terskel for ulike leger der. Jeg har aldri fått noen ul for underholdningens skyld, men av medisinsk nødvendighet. Det er jo faktisk en påkjenning for barnet.
Gjest Skrevet 19. juni 2012 #24 Skrevet 19. juni 2012 Tidlig ultralyd er noe man ordner selv fordi man som førstegangsgravid er hysterisk engstelig for at man ikke er gravid likevel, at det er noe galt med fosteret etc. Noen blir henvist til det av legen pga (mulige) komplikasjoner. Hysterisk engstelig? Vi var hverken hysteriske eller engstelige, men ville sjekke for kromosomfeil hos fosteret.
Kremtopp Skrevet 20. juni 2012 #25 Skrevet 20. juni 2012 Jeg har fått henvisning til tidlig ultralyd om 2 uker, men jeg ba om det selv etter at jeg hadde en ekkel opplevelse for 2 år siden. Hadde da en inkomplett abort som ikke ble oppdaget før 12. svangerskapsuke, begynte da å bli dårlig, viste seg at fosteret hadde sluttet å vokse veldig tidlig i svangerskapet, mens kroppen fremdeles trodde den var gravid og morkaka forsatte å vokse. Ble gravid kort tid etterpå og hadde da en blødning i 7.uke, men det gikk heldigvis bra. Er mitt 4, barn og har ikke vært på tidlig ultralyd i tidligere svangerskap før denne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå