Gå til innhold

Uttrykket «prinsesse» for en jente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter en jente og er så lei av alle som kaller det en «liten prinsesse». Liker ikke uttrykket og måten å omtale et barn på. Blir så rosa, dillete og uekte.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Jeg venter ei jente - og ikke ei prinsesse.

Ikke har jeg prinser heller, har gutter jeg!

=)

Skrevet

jeg har heller ikke prinser og prinsesser.

det er titler fra eventyr eller tilhørende de kongelige.

Skrevet

Altfor sukkersøtt!

hva med keiserinne hehe ? eller det som man kalte kvinnelige soldater før, husker ikke hva det var...amasone? Eller er det med en seksuell undertone?

Skrevet

Helt enig!!

Skrevet

Altfor sukkersøtt!

hva med keiserinne hehe ? eller det som man kalte kvinnelige soldater før, husker ikke hva det var...amasone? Eller er det med en seksuell undertone?

Keiser/keiserinne synes jeg er ok uttrykk å bruke en stund etter fødsel, fordi det betyr at barnet kom til verden ved keisersnitt..

Liker ikke prins/prinsesse jeg heller..

Skrevet

Har ikke noe problem å kalle min prinsesse jeg :) liker rosa og søtt på små jenter :)

Skrevet

Liker det ikke, og har ennå ikke brukt det på min jente på 14 mnd. Godt mulig hun blir en "prinsesse-jente" som vil kle seg i rosa tyll, men det skal hun isåfall få finne ut av selv :-)

Gjest 5 andre
Skrevet

Kaller ikke mine prins/prinsesse, men har på ingen måte problemer med at andre gir mine eller sine barn den tittelen. Har viktigere ting å bruke min energi på :)

Skrevet

Er ikke ofte jeg kaller jenta mi for prinsesse, men det skjer, og skjønner virkelig ikke at det skal bli så stor debatt av det..

Det er et kallenavn, på lik linje med snuppa, søta, vesla osv..

Tror ingen faktisk går rundt og innbiller seg at barna er ekte prinsesser/prinser ;)

Skrevet

Og forresten.. tror dere at dere oppfordrer barna til å bli skikkelig berter i rosa om dere kaller jenta for prinsesse??

Hehe, hørtes litt sånn ut på noen her ;)

Gjest 5 andre
Skrevet

Er ikke ofte jeg kaller jenta mi for prinsesse, men det skjer, og skjønner virkelig ikke at det skal bli så stor debatt av det..

Tror ingen faktisk går rundt og innbiller seg at barna er ekte prinsesser/prinser ;)

Oh no! Illusjonen brast :P

Skrevet

Jeg har to prinsesser blant mange andre kallenavn, kjært barn har mange navn :) Det er nok ikke kallenavnene som blir brukt mest, men jeg ser ikke noe galt i det. Fins da bedre ting å bruke energien sin på enn hvilke kallenavn som er "lov" eller "ikke lov" å bruke?

Skrevet

Oh no! Illusjonen brast :P

*kniiis*

Skrevet

Tror ingen faktisk går rundt og innbiller seg at barna er ekte prinsesser/prinser wink.png

Skjønner jo godt at det bare er et kallenavn, tror jo ikke at folk flest er helt skrudde heller ;-) Og jeg gir igrunn fullstendig bæng i hva andre kaller ungene sine - det får de styre selv. Men liker personlig ikke uttrykket, og velger derfor å ikke bruke det på min datter :-)

Skrevet

Synes det er verre å høre amerikanere omtale 5 åringer for my baby.

Skrevet

Hvorfor kan man ikke bli kalt ting selvom man ikke er det? Synes ikke prins og prinsesse er noe ille å bli kalt jeg.

Pappa har kaldt alle ungene for soppen, men det betyr ikke at vi er en gjeng med sopper :P

Skrevet

Hvorfor kan man ikke bli kalt ting selvom man ikke er det? Synes ikke prins og prinsesse er noe ille å bli kalt jeg.

Pappa har kaldt alle ungene for soppen, men det betyr ikke at vi er en gjeng med sopper tongue.png

Ha ha ha, kniiiiis :D Ler så jeg rister her!!!! Takk for et helt herlig innspill!!

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Vi brukte begrepet "prinsesse" i den første tiden etter fødselen, før hun hadde fått navn! Men nå som hun er 1,5 år ville det vært unaturlig å kalle henne det i det daglige... spesiel når hun ligger å hyler på gulvet i trass ;)

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg er dronningen i heimen og da blir jo Mille prinsessen.

Kaller henne set sjeldent, men mange andre gjør det. Det kunne ikke brudd med mindre...

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jeg synes det er for sukkersøtt med både prins og prinsesse, og liker ikke at folk kaller ungene våre det, er helt ok at andre kaller sine barn det, for guds skyld, jeg skal ikke stoppe noen, men mine barn er ikke prins/prinsesse med babyblått/babyrosa osv osv (får det intrykket av ordene ja, siden ALLE de som kaller ungene våre for dette, kommer med gaver som er i slike farger, med plysj og strass osv osv)

Nei, her er det go'gutten og go'jenta, Skrika og roperten de dagene de er ille (alltid sakt med kjærlig stemme) og ellers går de under mange forskjellige kalle navn, men er nok hakket før jeg knurrer og flekker tenner når noen kaller dem for prins/prinsesse ;)

Gjest mela<3
Skrevet

Jeg bruker ikke si prins til guttene mine, synes det blir feil. Men i noen av collagene jeg har laget syns jeg det passer å bruke prins/prinsesse. Synes det er søtt for de minste:)

Skrevet

Her har jenten blitt kalt dronningen under et par situasjoner, og det har virkelig vært et perfekt kallenavn til henne, spesielt når det kommer til hva dronningen befaler, hehe..

Men ellers går det i vanlige kallenavn som snuppa, vennen, skjønningen osv :)

Skrevet

Jeg har aldri kalt jenta mi prinsesse, og har heller aldri kjøpt rosa klær osv. Fordi jeg er ikke komfortabel med det, det er ikke slik jeg er...Er vel ganske guttejente, og har aldri gått i rosa eller dullet meg noe særlig selv. Bruker i en alder av 30 fremdeles ikke sminke, men det går vel en grense for hvor lenge man kan leve på "naturlig skjønnhet" :P Men, jeg synes ikke det er teit at andre gjør det med sine barn. Og om hun arver eller får klær i gave som er rosa så kler jeg henne opp i det, jeg kjøper det bare ikke selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...