Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #1 Skrevet 15. juni 2012 Hvor lenge skal hun få lov til å styre døgnet slik hun vil. Sove, spise og være våken når hun vil ? Og når bør vi begynne med å holde henne litt mer våken på dagtid slik at hun sovner lettere på kvelden og slik at hun sover lengre? Når bør vi også legge henne på soverommet for kvelden? For øyeblikket ligger hun der vi er hele tiden, så om vi ser på film ligger hun i vuggen eller sofan med oss og sover til langt på natt om vi vil, men burde vi heller markere at det er kvelden og sovetid ved å legge henne inn på soverommet? Hun er bare 2 uker, men første bebisen vår og derfor er jeg helt fersk på detta.. Og ja, jeg fullammer.. Takk for alle tips
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #2 Skrevet 15. juni 2012 Begynte med leggerutiner da hun var rundt 4 måneder
Underveis --> Skrevet 15. juni 2012 #3 Skrevet 15. juni 2012 Åh! Lenge til ennå! Begge mine har funnet døgnrytmen rundt 3 mnd. Nå som minsten er 4 mnd legger han seg ca kl 2000. Det er viktig med rutiner, men om man påtvinger rutinen helt fra starten så tror jeg man skaper mer stress for seg selv og barnet enn nødvendig. Er det null styr på sakene når babyen har passert 4-5 mnd, så ville jeg begynt å tenke på det ;-)
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 15. juni 2012 #4 Skrevet 15. juni 2012 Jeg startet leggerutiner med en gang, jeg. I seng klokken 7 Like greit å ha rutiner tidlig, det gjør bare godt for alle. Vi har ikke hatt noe problemer med det I starten blir det jo amming flere ganger etter 7, og frem til man står opp, men jeg synes det er flott å starte rutiner tidlig.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 15. juni 2012 #5 Skrevet 15. juni 2012 Dessuten anbefales det jo at barn under 2 år legges kl 7.
Gjest Prinsesse x 2 Skrevet 15. juni 2012 #6 Skrevet 15. juni 2012 (endret) Med storesøster hadde vi døgnrutinen inne etter en uke. La henne på rommet vårt i ti tiden. og der lå hun hele natten, oppe å ammet noen ganger selvfølgelig da:) synes det var veldig greit å gjøre det sånn fra starten. Og fint å kunne skille at nå er det kveld, da er det soverommet som gjelder:) Regner med å gjøre akkurat det samme med lillesøster i magen De får jo mer ro på kvelden også når de får lille på rommet å sove Endret 15. juni 2012 av Prinsesse x 2
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #7 Skrevet 15. juni 2012 Begynte rundt 4-6 mnd med begge. Jeg så ingen grunn til å stresse med det og jeg orket ikke å sitte inne på overommet for å amme så og si konstant fra 18.00 til 24.00.
me_87 Skrevet 15. juni 2012 #8 Skrevet 15. juni 2012 Begynte med leggerutiner når han var 3 mnder. Da fikk jeg han i egen seng også.
me_87 Skrevet 15. juni 2012 #9 Skrevet 15. juni 2012 Begynte med leggerutiner når han var 3 mnder. Da fikk jeg han i egen seng også.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #10 Skrevet 15. juni 2012 Hun ligger også i sengen mellom oss. Er det farlig å la henne bli vant til å ligge der, sånn at det kan bli vanskelig å venne henne til å sove i egen seng? HI her
1down Skrevet 16. juni 2012 #11 Skrevet 16. juni 2012 Vi begynte også med rutiner rundt 4 mnd. La henne rundt kl 21, i egen seng. Ikke farlig å sove sammen med henne nå som hun er så liten, jeg har tro på at det skaper en trygg baby Men ville nok prøvd å legge henne i egen seng rundt 3-4 mnd. Nyt tiden, det går aaaaltfor fort
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2012 #12 Skrevet 16. juni 2012 Jeg begynte med leggerutiner med engang vi kom hjem fra sykehuset.. Fulgte ikke noen spes klokka da, men markerte at det var kvelden ved å gi han et kveldstell, og gjøre det mer rolig hjemme. Dempet lyd og lys, uten at det var stille her. Begynte å legge han på vårt rom om kvelden når han var 10uker, for da merket jeg at han var trøtt til samme tid her kveld, og da ble han naturlig mer våken på dagen.. Tror jeg passet på at våkentiden var på ettermiddagen, men det ble liksom naturlig for da kom pappaen hjem fra jobb, og ville kose og leke med babyen. Babyer liker rutiner, at samme ting gjentar seg og at de gjenkjener mønsteret. Handler ikke nødvendigvis om klokkeslett. Om du merker at babyen er trøtt på samme tid, og kanskje har gått av at dte er rolig rundt henne, så legg henne i sin egen seng, du merker fort om det ikke går.
TPK Skrevet 16. juni 2012 #13 Skrevet 16. juni 2012 3-4 mnd. Da la vi han kl syv, så fikk han pupp i min seng noen ganger etter det.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 16. juni 2012 #14 Skrevet 16. juni 2012 Hun ligger også i sengen mellom oss. Er det farlig å la henne bli vant til å ligge der, sånn at det kan bli vanskelig å venne henne til å sove i egen seng? HI her Samsoving er bare sunt for barnet, sålenge foreldrene ikke er røykere. Det gir trygghet som varer lenge
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2012 #15 Skrevet 16. juni 2012 Her har vi hatt leggerutiner fra den dagen vi kom hjem fra sykehuset, kveldstell og pysj i syv-tiden. Første månedene ble ungene bare lagt i kurven sin i stuen da, også bar vi bare kurven med oss på soverommet når vi la oss. Fra de var ca 3 mnd gamle begynte de med lenger soveperioder uten å våkne for mat like ofte, da kunne jeg legge de i kurven i stuen også sov de til vi skulle legge oss og etterhvert enda litt lenger. Da begynte jeg å legge de i egen seng (på vårt rom) i syvtiden, noen ganger våknet de for pupp når vi la oss, andre ganger sov de fra sju til ett-to tiden på natten før de våknet for pupp. Har ikke samsovet med noen av våre fire barn, grunnen er ganske enkelt at hverken jeg eller mannen sover noe godt med en unge i sengen. Mannen blir anspent (redd for å legge seg på ungen) og våkner med vond rygg og nakke, jeg sover ganske enkelt veldig dårlig. Vi har derfor satt sprinkelsengen inntil vår seng og hatt barna der til de har vært rundt 2 år gamle. Første 3-4 mnd har de hatt en moseskurv oppi sprinkelsengen, når de har vokst fra den har de sovet i sengen på vanlig måte. Har fungert supert for oss, men ønsker dere å samsove er det ikke noe negativt med det, bare kos dere dere. Det kan bli en kamp å få de til å sove i egen seng når de blir større, men det kan like gjerne gå helt problemfritt, det vet dere ikke før dere er der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå