Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #1 Skrevet 15. juni 2012 I tre år har jeg søkt om redusert stilling pga små barn. I to år til skal jeg jobbe 50%.... Og nå har jeg blitt syk Ser ut for å kunne bli svært langvarig også. Hva i himmelens navn skal jeg gjøre? Vil jeg da få noe slik som 60 % av lønnen jeg har i dag da om jeg ikke kommer meg i jobb innen ett år?
moota m storebror&lillebror Skrevet 15. juni 2012 #2 Skrevet 15. juni 2012 Ja da får du ca 66% av lønna du har nå + jeg tror du får noen kr ekstra i forsørgertillegg etter hva jeg har forstått. Jeg har nettopp søkt om aap nå, og selv om jeg selvfølgelig ikke kunne vite at fremtiden skulle bli sånn, og slett ikke ønsket det, er jeg veldig glad for at jeg hadde jobb når jeg ble syk og ikke går her uten rettigheter. Men det blir vel vanskelig å komme ut i full jobb om du skal jobbe redusert i 2 år til!?
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #3 Skrevet 15. juni 2012 Ja, jeg vet rett og slett ikke mine arme rå. Jeg hadde en ok lønn på godt over 400 tusen i året. Litt sent har jeg fått tre tette barn og tenkte jeg ville unne meg selv, mannen og familien bedre tid...., og her sitter jeg. Jeg må jo bare komme meg i jobb igjen for en periode til jeg får igjen den fulle stillingen i det minste! Hvordan det skal gå til vet jeg dog ikke
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #4 Skrevet 15. juni 2012 Du får litt mer enn 60% av gjennomsnittslønnen din de siste tre årene før du ble sykemeldt, pluss forsørgertillegg. Forsørgertillegget er ganske bra faktisk, og om du trenger barnepass pga opplegg gjennom nav når du går på aap kan du søke om å få dekket deler av barnehageregningen også. Du trenger ikke komme veldig dårlig ut av det, men du går ned i lønn etter et år med sykepenger, det er det ingen tvil om. Om du kommer veldig lavt kan du søke bostøtte også, så du skal nok klare holde hodet over vannet. Dette er jo en av grunnene til at det er litt skummelt å jobbe redusert, det er en ting man må ta med i vurderingen når man velger å gå ned i stilling. I omgangskretsen til mannen min er det flere selvstendig næringsdrivende menn, og de har deltidsarbeidende koner (ellers hadde familielogistikken aldri gått opp siden mennene jobber MYE). Det flere har gjort der er å ansette konene sine i bedriften sin, betaler arbeidsgiveravgift osv og betaler henne en lønn som hun betaler skatt av. De må jo forsørge konen sin uansett, men når de gjør det på denne måten sørger de for at hun har fulle trygderettigheter selv om hun bare er ansatt "på papiret", hun betaler skatt av pengene og taper ikke på å bare ha en deltidsjobb i småbarnsperioden av livet.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #5 Skrevet 15. juni 2012 Vi sitter nok dessverre ikke så fint i det at mannen kan ansette meg. At det ikke skal lønne seg å prioritere familien noen få år har jeg dessverre litt vanskelig for å svelge
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #6 Skrevet 15. juni 2012 Det ordner seg nok tror du ikke det? Du har jo først et år på sykemelding, og da har du samme lønn som om du hadde jobbet i deltidsstillingen din. Blir du ikke frisk på 1 år må dere nok gjøre noen endringer for å få ting til å gå opp, men det er som regel ikke noe problem å ta et år avdragsfrihet på boliglånet, fryse studielån pga sykdom o.l. Så får dere bare ta tak, spare inn på alt som spares inn kan, alt fra ferie til forsikringer må gjennomgås, matbudsjett må strammes inn, klær handler bare ved behov osv osv. Helsen kommer først og man klarer gjerne om man må. God bedring og lykke til.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #7 Skrevet 15. juni 2012 Jeg tror ikke jeg henger helt med, jeg..? Når du er sykemeldt så får du da 100% av lønnen du har nå, ihvertfall det første året?
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #8 Skrevet 15. juni 2012 Jeg tror ikke jeg henger helt med, jeg..? Når du er sykemeldt så får du da 100% av lønnen du har nå, ihvertfall det første året? Problemet er vel at hun har fått en sykdom hun ikke kan regne med å bli frisk av på 1 år, sånn forsto jeg det ihvertfall... Er jo en del diagnoser som er mer eller mindre kroniske, eller tar lang tid å bli frisk av.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #9 Skrevet 15. juni 2012 Om du må over på AAP får du 66% av lønnen de 3 siste årene FøR du ble syk. Dermed hjelper det lite å øke stillingen nå for en kort periode....... Men kanskje du har en uføreforsikring privat eller gjennom jobb? Jeg var veldig gled jeg hadde det da jeg ble langvarig syk. Fikk 90 av lønnen min fra statens pensjonskasse (inkludert barnetillegg)
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #10 Skrevet 15. juni 2012 Om du må over på AAP får du 66% av lønnen de 3 siste årene FøR du ble syk. Dermed hjelper det lite å øke stillingen nå for en kort periode....... Men kanskje du har en uføreforsikring privat eller gjennom jobb? Jeg var veldig gled jeg hadde det da jeg ble langvarig syk. Fikk 90 av lønnen min fra statens pensjonskasse (inkludert barnetillegg) Nei man fastsetter arbeidsavklaringspengene ut fra inntekten i kalenderåret før arbeidsinntekten ble redusert. Derfor kan det hjelpe veldig hvis TS klarer å øke inntekten. Dersom gjennomsnittet av inntekten de tre siste årene før dette gir et høyere beregningsgrunnlag, vil NAV bruke disse tallene.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2012 #11 Skrevet 16. juni 2012 Men hvordan skal hun klare jobbe mer hvis hun er syk??
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2012 #12 Skrevet 16. juni 2012 Hvis dere klarer dere greit på den inntekten dere har nå som du jobber 50%, så blir ikke forskjellen så veldig stor om du må over på AAP. Om du har en pensjonsforsikring, og det har du sikkert, så er det mulig at du kan få noe derfra. For meg ble det slik at jeg fikk nærmere 80% av den lønnen jeg vanligvis hadde når jeg la på barnetillegg og det jeg fikk fra OPF.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå