Gå til innhold

hjelp haster :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Slik er min situasjon. jeg har ett lite barn som fylte ett år 21.mai iår. og 25mai.2012 var min siste dag i permisjon.

siden jeg ikke fikk plass for han i barnehagen før august valgte jeg å ta ut ulønnet perm fra 25.mai 2012 til 05.august.2012 nå fant jeg ut at jeg er gravid igjen og med ny termin 22.januar 2013!!

spørsmålet er siden jeg ikke rekker å jobbe 6 måneder før jeg skal ut igjen 3 uker før terminen 22.januar. 2013 betyr det at jeg ikke har rett på foreldrepenger til neste barn med nedkomst 22. januar!!!!! det er krise egentlig... særlig fordi vi er midt i prosess av salg og kjøp av bolig.

vil den perioden med ulønnet perm fra 25.mai.2012 - 05.august.2012 ødelegge for meg så mye egentlig!!!!

jeg skal til tross være tilbake i jobb fra 05.agust til ca.midt av desember .

hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg ikke blitt gravid så fort !! hjelp folkens

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eh,skjønner ikke helt hva du trenger hjelp til...:pSituasjonen din er jo som den er..

Skrevet

Hei,

Slik er min situasjon. jeg har ett lite barn som fylte ett år 21.mai iår. og 25mai.2012 var min siste dag i permisjon.

siden jeg ikke fikk plass for han i barnehagen før august valgte jeg å ta ut ulønnet perm fra 25.mai 2012 til 05.august.2012 nå fant jeg ut at jeg er gravid igjen og med ny termin 22.januar 2013!!

spørsmålet er siden jeg ikke rekker å jobbe 6 måneder før jeg skal ut igjen 3 uker før terminen 22.januar. 2013 betyr det at jeg ikke har rett på foreldrepenger til neste barn med nedkomst 22. januar!!!!! det er krise egentlig... særlig fordi vi er midt i prosess av salg og kjøp av bolig.

vil den perioden med ulønnet perm fra 25.mai.2012 - 05.august.2012 ødelegge for meg så mye egentlig!!!!

jeg skal til tross være tilbake i jobb fra 05.agust til ca.midt av desember .

hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg ikke blitt gravid så fort !! hjelp folkens

du må være i arbeid 6 av de siste 10 mnd før barnet blir født.Svangerskapspengene kan brukes som grunnlag for ny permisjon.
Skrevet

Hva med å ringe NAV for å spørre? Kanskje du evt kan ta deg en kveldsjobb i sommer?

Skrevet

eh,skjønner ikke helt hva du trenger hjelp til...:pSituasjonen din er jo som den er..

ja trist det hadde håpet på noe!! men når de skriver at du må ha inntekt 6 av de siste 10 månedene før stønad perioden...kan de ikke da hoppe over de neste 3 månedene da som er ulønnt og regne tilbake til februar f.eks da pleide jeg å få fpreldre penger med min første sønn da???

Skrevet

svangerskap penger !!! mener du jeg kan søke om svangerskap penger nå mens jeg er i ulønnet perm og da vil det regnes som inntekt eller?

Skrevet

svangerskap penger !!! mener du jeg kan søke om svangerskap penger nå mens jeg er i ulønnet perm og da vil det regnes som inntekt eller?

Svangerskapspenger er noe du kan få om du har en jobb som er til fare for fosteret eller deg selv når du er gravid. Så det er jo selvfølgelig ikke noe man får om man ikke arbeider..

Skrevet

Du har ikke rett på permisjonspenger viss du ike har jobbe de 6 av 10 siste mnd. Ulønnet perm teller ikke som jobb, dermed har du iike krav på det. Det er en av riskene du må ta viss du har ulønnet perm.

Skrevet

da er det ikke aktuelt , for det er den perioden etter nedkomst i januar som jeg må forsikre meg inntekt til!!!! merklig at når det står i nav sine siden at du skal ha inntekt 6 av de siste 10 måndene før terminen , betyr det at de ikke kan tillate par mnd uten inntekt å hoppe over tilbake til før den perioden som er ulønnet

Skrevet

Du har ikke rett på permisjonspenger viss du ike har jobbe de 6 av 10 siste mnd. Ulønnet perm teller ikke som jobb, dermed har du iike krav på det. Det er en av riskene du må ta viss du har ulønnet perm.

ja redd for det!! men når jeg regner tilbake fra slutten av desember 2012 da jeg skal ut i ny perm...10 måneder tilbake i tid da er jeg i februar i år. og i februar , mars, april , mai har jeg hatt inntekt i form av foreldre penger kan de ikke regne de med pluss de andre 4,5 månedene som jeg skal arbeide i fra 05 august til termin dato i jauar??? det er så merkelig at det må være 6 mnd sammenhengende

Skrevet

Men herregud.. 6 av de siste 10 månedene betyr 6 av 10 måneder. Så, om du ikke har mer enn 4 mnd perm får du foreldrepenger! Så kjipe svar du får! Men det fordrer at du kommer deg i arbeid igjen etter ulønnet perm og ikke blir sykemeldt f.eks. Slapp helt av, dette ordner seg! Gratulerer med bebis <3

Skrevet

Grovt regnet så berger du deg. Av de siste ti mnd før permisjon starter, regnes grunnlaget utfra de 6 mnd du har tjent mest. Og siden foreldrepenger da gjelder (som en annen sa), så vil du berge deg akkurat... :) gratulerer med ny spire :)

Skrevet

Det kan ikke være ett opphold på max 14 dager før de begynner på nytt. Hadde du tenkt litt lenger hadde du fått dagmamma fra til august. Så kunne du joobet. Det er sånn reglene er.

Skrevet

Tror ikke det du sier stemmer, Askepott.. Så lenge hun har jobbet 6 mnd av de siste ti, så spiller det ingen rolle hva hun har gjort de resterende fire.. Her likestilles omsorgspermisjon og foreldrepenger med arbeid da..

Skrevet

hvor står det at det må ikke være opphold på max 14 dager?

Skrevet

eventuelt så må du bli sykemeldt rett etter du har begynnt i jobb for du får perm penger på d grunnlaget også

Skrevet

Grovt regnet så berger du deg. Av de siste ti mnd før permisjon starter, regnes grunnlaget utfra de 6 mnd du har tjent mest. Og siden foreldrepenger da gjelder (som en annen sa), så vil du berge deg akkurat... smile.png gratulerer med ny spire smile.png

Det kan berges så vidt ja, men hva man faktisk får utbetalt regnes IKKE utfra de beste månedene/de månedene du har tjent mest. Har man variabel inntekt, regnes det ut et gjennomsnitt utfra de siste 3, 6 eller 12 månedene - alt utfra hva som gir et mest "riktig" svar i forhold til gjennomsnittslønn.

Skrevet

Snakk med nav du hi ;) Hvis det er slik at den ulønnede permen ødelegger for deg, hadde jeg villet forsøkt å finne barnepass så jeg fikk jobbe likevel. Det ordner seg nok :) Gratulerer og lykke til videre :)

Skrevet

Sånn jeg kan telle, så burde det gå greit. Du hadde inntekt (foreldrepenger) i mars, april, og nesten hele mai, så er det juni, og juli som er helt uten inntekt, mens du jobber og tjener penger igjen i august, spet, okt, nov, og des. Så går du ut i perm 1 januar.

Da har du nesten 7, 5 måned med inntekt. Men stikk en tur innom nav g snakk med dem og få dem til å regne på det for deg. En ting som er mulig å gjøre om det blir snaut, er å starte permisjonen tidligere enn 3 uker før termin.

Skrevet

Det med at det ikke skal gå mer enn 14 dager mellom vaktene har med å få regner en mnd som hel periode og har ikke noe å si i HIs tilfelle

Så lenge du kommer deg fysisk tilbake i jobb 5.august og jobber minst 4 uker til du igjen har rettigheter på sykepenger går det strålende for deg HI.

Skrevet

Dagmamma til sønnen din da, også får du jobbet det du trenger for å få svangerskapspenger? Eller?

Skrevet

Sånn jeg kan telle, så burde det gå greit. Du hadde inntekt (foreldrepenger) i mars, april, og nesten hele mai, så er det juni, og juli som er helt uten inntekt, mens du jobber og tjener penger igjen i august, spet, okt, nov, og des. Så går du ut i perm 1 januar.

Da har du nesten 7, 5 måned med inntekt. Men stikk en tur innom nav g snakk med dem og få dem til å regne på det for deg. En ting som er mulig å gjøre om det blir snaut, er å starte permisjonen tidligere enn 3 uker før termin.

Først tusen takk for svar , når du sier jeg kan starte permisjonen tidligere enn 3 uker før terminen hva vil det hjelpe...kan de da gå lengere tilbake i regnskapet sitt eller ?

Skrevet

Da kan de gå tilsvarende tilbake i regnskapet sitt ja, men husk på at permisjonen din blir også tilsvarende forkortet etter fødsel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...