Gå til innhold

"hah, du skulle ikke ha epidural du jo.."

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har fått denne kommentaren fra venner etter fødsel? hva svarte dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe altså.. hvis du på forhånd har uttalt deg om at du ikke skulle ha epidural av ymse årsaker så er det sannelig på sin plass å få det spørsmålet når du "måtte" ha epidural likevel.

Jeg har alltid sagt at jeg vil ha smertelindring, også epidural så jeg trenger ikke forklare meg. Men det gjør du :P

Skrevet

Jeg har sagt det til noen.

Har ei i familien som var så sinnsykt bastant på at hun skulle iallfall ikke ha npe form for smertelindring eller smertestillende. Fødsel var bare sååå naturlig og alle som tok epidutal var pyser og blablabla...... Hun måtte ha epidural og jeg klarte ikke å dy meg, så jeg påpekte det og da svarte hun snurt at fødsel var jo bare såååå vondt og jeg visste ikke hva jeg snakket om og la ut i det vide og det brede.

Etter min fødsel nevnte jeg det for henne igjen og la til at jeg hadde født naturlig. Hahaha! In your face :D

Jeg vet at det er fryktelig barnslig oppførsel av meg, men om du hadde møtt henne så tror jeg du ville gjort det samme for hun er så sinnsykt bastant på alt og alt som andre gjør er bestandig helt feil. Irriterende kjærring!

Skrevet

Jeg tør nå påstå at fødselen er like naturlig om man bruker epidural eller ikke.. ;) Men er man så bastant i sine uttalelser før fødselen, må man også regne med å måtte spise i seg ordene sine etterpå.. Sånn er det.

Skrevet

Jeg har bare tatt imot alt av smertestillende hver gang, og har aldri sagt annet til andre :)

Ser ikke poenget med å ville være så tøff i forkant, og ville ha alt så "naturlig" som mulig. Resultatet er det samme - barnet blir født, selv om mor ikke har det så vondt som mulig ;)

Så jeg vet ikke hva jeg ville sagt i din situasjon, selv om det er tydelig at du har proklamert "naturlig fødsel uten smertestillende" på forhånd. Så du får bare finne på noe selv ;) "Det var vondere enn jeg trodde" er jo nærliggende i ditt tilfelle :D

Skrevet

Nå har ikke jeg snakket nedsettende om å ta epidural på noen måte bare sagt at jeg helst ikke ønsker det.

Det er vel aldri på "sin plass" å måtte forklare seg til andre ang fødselen!

Skrevet

Jeg tør nå påstå at fødselen er like naturlig om man bruker epidural eller ikke.. ;) Men er man så bastant i sine uttalelser før fødselen, må man også regne med å måtte spise i seg ordene sine etterpå.. Sånn er det.

Er enig i det at fødsel er naturlig både med og uten. Det var bare måten jeg sa det til henne på :D

Skrevet

Jeg hadde bestemt meg for å prøve å unngå epidural fordi jeg hadde sett på "jordmødrene" på nrk, hvorpå omtrent alle som tok epidural fikk rie svekkelse... Altså tok fødselen lenger tid og det hadde jeg super angst for;) Ikke for å være tøff og det poengterte jeg til de rundt meg ;) De ble mer overrasket over at jeg ikke ombestemte meg under fødselen og fikk epidural... Eller jeg ombestemte meg, men da hadde jeg full åpning og skulle presse så ble ikke noe tid ;) He he

Neste gang skal jeg klart ha epidural og gruer meg ikke til neste gang ;)

Skrevet

Men tenk på oss som ikkje kan bestemme en dritt da.. Har ikkje epidural der jeg skal føde... Ville ikke dere ha turt å født der da? Syns alle bør klare å gå igjennom dette uten epidural... Alle klarer det viss man vil..

Skrevet

Men tenk på oss som ikkje kan bestemme en dritt da.. Har ikkje epidural der jeg skal føde... Ville ikke dere ha turt å født der da? Syns alle bør klare å gå igjennom dette uten epidural... Alle klarer det viss man vil..

Hvordan mennesker takler smerte er helt forskjellig fra person til person.

Og alle klarer ikke alt om man bare vil...

Jeg ville føde normalt men klarte ikke det gitt. Da snakker jeg forsovidt ikke om smertelindring eller ei siden jeg endte opp i full narkose og kamp for å redde både mitt og barnets liv.

Så du veit alle klarer ikke alt bare man vil , alle klarer ikke alt om de bare må heller....

Skrevet

Ah, jeg er jommen en av de som har proklamert at jeg ikke ønsker smertestillende.

Blir artig å se.

Skrevet

Når kroppen din stormrier på drypp uten noen som helst fremgang på fler døgn så har du forbannet ikke noe valg skal du fungere i det hele tatt.

Det er ikke alle som har korte ukompliserte fødsler! Jeg ville helst føde naturlig for at fødselen ikke skulle dra ut.

Problemet var at den dro veldig ut så jeg hadde lite valg skulle jeg få puste i det hele tatt!

Skrevet

Jeg hadde ikke tid til noe smertestillende og hadde heller ikke planlagt å få eller ei..

Som min mann sa; Hvorfor ha det så vondt når man kan få noe for det :P

Skrevet

Jeg fødte på fødestue og når jeg kom inn så var det en dame som ble sendt med ambulansefly til Bodø fordi hun ikke klarte seg uten epidural. Det kan skje deg også at du kan bli sendt avgårde fordi du selv eller jordmor mener at du ikke takler fødsel.

Skrevet

Er enig i det at fødsel er naturlig både med og uten. Det var bare måten jeg sa det til henne på :D

Måten du sa det til henne på? "hah" osv? Du hadde ikke smertestillende, men hva så? Hva vet du om andres fødsler, selv om du har født selv?

Jada, du er tøff, du. Og vitsen med å si det var hva?

Det er en grunn til at helsepersonell kan be deg gradere smerten du føler i alle scenarioer du kan komme på sykehus for. DIN smerte er din, mens andre kan kjenne noe helt annet med samme diagnose du selv har, med 10 som helt ulevelig, mens 0 er ingen smerte. Her kan vi si f eks blindtarmbetennelse. Du kan si 10, mens en annen sier 3. Dere begge har begge blindtarmbetennelse. Betyr det at du er mer pyse, eller kan det bety at det er en subjektiv oppfattelse av smerten man opplever?

Ikke sammenlign smerter, og ikke tro noen bare er tøffere enn andre. Smerte er subjektivt, og kan ikke forklares med ord i den forstand at andre virkelig kan forstå hva DU har kjent av smerte.

Helt ærlig så er dette et tema som gjør meg helt oppgitt over empatien folk skulle vært i besittelse av, men som ser ut til å mangle når man VIL være "bedre"(altså hatt det verre, men taklet det liksom bedre) enn andre når man kommer til slikt som smerter og lidelser.......

Tenk om du virkelig hadde smerter som var nær ulevelige, og hadde en diagnose. Så sier de legene som skulle ha hjulpet deg, at "nei, du kan ikke ha slike smerter, for jeg kjenner det ikke når jeg har hatt det samme". Hva hadde du da sagt? At de må ha rett, selv om du føler deg nær tier'n i smerte? At du da sikkert føler smerten kun utfra psyken, og at den egentlig ikke finnes?

Tenk litt!

Skrevet

så flytt en plass de har det da. Er ikke alle i Norge som bor langt utfor allfarvei vettu.
Skrevet

Hadde epidural første gangen jeg. Ikke fordi jeg hadde lyst, men fordi legen ville ha det pga. komplikasjoner underveis. Ville bare få frem at det ikke er kun er fordi den fødende ikke takler smertene, men fordi det kan være nødvendig at den som føder skal slappe mer av og at det ligger epidural klart i tilfelle det skjærer. Det er ofte igangsatte fødsler som har lite fremgang selv med fullt riedrypp som trenger dette. De med svangerskapsforgiftning, flerlinger eller setefødsel.

Er veldig redd for å måtte ha epidural igjen. Følte jeg mistet all kontroll, og den vondeste delen av fødselen som var å presse babyen ut hadde epiduralen ingenting for seg. Syns mine fødsler uten noen som helst smertestillende har vært mye lettere.

Skrevet

Spørsmålet fra hi er: har dere fått denne kommentaren, og hva svarte dere. Bare for å ha sagt det.

Skrevet

Måten du sa det til henne på? "hah" osv? Du hadde ikke smertestillende, men hva så? Hva vet du om andres fødsler, selv om du har født selv?

Jada, du er tøff, du. Og vitsen med å si det var hva?

Det er en grunn til at helsepersonell kan be deg gradere smerten du føler i alle scenarioer du kan komme på sykehus for. DIN smerte er din, mens andre kan kjenne noe helt annet med samme diagnose du selv har, med 10 som helt ulevelig, mens 0 er ingen smerte. Her kan vi si f eks blindtarmbetennelse. Du kan si 10, mens en annen sier 3. Dere begge har begge blindtarmbetennelse. Betyr det at du er mer pyse, eller kan det bety at det er en subjektiv oppfattelse av smerten man opplever?

Ikke sammenlign smerter, og ikke tro noen bare er tøffere enn andre. Smerte er subjektivt, og kan ikke forklares med ord i den forstand at andre virkelig kan forstå hva DU har kjent av smerte.

Helt ærlig så er dette et tema som gjør meg helt oppgitt over empatien folk skulle vært i besittelse av, men som ser ut til å mangle når man VIL være "bedre"(altså hatt det verre, men taklet det liksom bedre) enn andre når man kommer til slikt som smerter og lidelser.......

Tenk om du virkelig hadde smerter som var nær ulevelige, og hadde en diagnose. Så sier de legene som skulle ha hjulpet deg, at "nei, du kan ikke ha slike smerter, for jeg kjenner det ikke når jeg har hatt det samme". Hva hadde du da sagt? At de må ha rett, selv om du føler deg nær tier'n i smerte? At du da sikkert føler smerten kun utfra psyken, og at den egentlig ikke finnes?

Tenk litt!

Vitsen var selvfølgelig at om hun ikke hadde vært så bastant og bedreviter før fødsel så skulle jeg ikke sagt det kløyva ord, men hun fortjente å høre det slik som hun hadde snakket om andre pyser, som hun kalte det, som tok epidural under fødsel.

Tenk deg om litt selv du og spar oss andre for svada og vissvass som du kommer med

Skrevet

Er vel alltid litt fristende å si "Hva var det jeg sa!". Men jeg prøver å holde meg for god til slikt, så jeg holder stort sett kjeft i slike situasjoner. Ler heller for meg selv.

Skrevet

Patetisk med de som nesten fryder seg over andres smerte og nesten ler av hvor vondt det var for den sjokkerte venninnen som nettopp har født bare fordi hun ikke "visste" på forhånd hvor vondt det skulle være.

Skrevet

Patetisk med de som nesten fryder seg over andres smerte og nesten ler av hvor vondt det var for den sjokkerte venninnen som nettopp har født bare fordi hun ikke "visste" på forhånd hvor vondt det skulle være.

Jeg har ikke forstått det som om noen synes det er gøy at andre har smerter under fødselen, men at de i forkant har vært kjepphøye og bedrevitere uten egenerfaring. Sånne er alltid irriterende, synes jeg.

Skrevet

Man vet jo ingenting om hva man går til som førstegangsfødende hehe.

Personlig er jeg stolt av at jeg greide meg ute epidural, men kan godt hende jeg ikke gjør det neste gang...

Skrevet

Jeg sa rett og slett at jeg bare fikk ta det som det kommer, jeg ville prøve uten først og om det ble helt forjævlig skulle jeg heller tenke meg om da.

Men kom aldri så langt. Endte opp med hastesnitt når jeg nådde 6 cm, så mange vil vel påstå jeg ikke har kjent "ordentlige" rier.

Skrevet

Har aldri kommentert andres smertelindring og andre har heller ei kommentert min. Førstemann ble født uten noen form for smertelindring, med andremann fikk jeg epidural. Dette pga komplikasjoner med nr 1, ikke pga smerter. Så kan være mange grunner til at man får epidural eller smertestillende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...