Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #1 Skrevet 15. juni 2012 at det ikke nødvendigvis er så rart at foreldre med høyere utdanning og høyere inntekt får mer skoleflinke barn? At det kan skyldes evner og holdninger. Intellektuelle evner er jo arvelig. Og dersom man som foreldre er så lite smart at man formidler negative holdninger til skole, lærere og skolearbeid til barna, så oppdrar man jo barn som ikke prioriterer skolegang. Jeg vet om foreldre som sier til barna sine at læreren er en dust og sier mens barna hører på at de bare lærer tull på skolen. Skjønner ikke helt at all verdens kunnskapsløft kan gjøre noe med dette...
☆☆☆ Skrevet 15. juni 2012 #2 Skrevet 15. juni 2012 Dette er nok sant til en viss grad, men du overforenkler mye her. Det er ikke automatikk i at de med høyere utdanning har bedre evner. Jeg bor i en industrikommune, og enkel tilgang til godt betalte jobber uten utdanningskrav gjør at utdanningsnivået er lavere enn f eks Bærum. Tror ikke folk har dårligere evner av den grunn..
♣ Christiane ♣ Skrevet 15. juni 2012 #3 Skrevet 15. juni 2012 Er vel opplest og vedtatt etter hundre undersøkelser at det nettopp er slik det er. Barn tar etter sine foreldre( med unntak selvfølgelig) Velstående foreldre med høy utdanning ender opp med barn i samme kategori. Siste forskning viste at barn med foreldre som gikk på NAV, også fikk barn som gjorde det. Spesielt far - sønn. Holdninger til utdanning, jobb får man jo fra sine omsorgspersoner. Med god inntekt er det selvfølgelig lettere å få barna helskodd gjennom systemet, så derfor har jeg enorm respekt for aleneforsørgere eller vanskeligstilte som klarer å motivere sine barn til høyere utdanning osv. Foreldre som snakker dritt om skolesystemet til egne barn er jo intet mindre en idioter og de skaper tapere av sine egne barn. Man kan ha verdens beste skole uten at det hjelper en døyt dersom barnet har verdens dummeste foreldre. Enig med deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå