Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #1 Skrevet 15. juni 2012 Tenker ikke på babyer, men litt større barn, men som er så små at de ikke kan leke alene, eller er enebarn (evt med for små søsken..) Jeg føler at vi leker mye med sønnen vår, men vet ikke hva som er vanlig, kanskje vi leker for mye med han.. Leker sjeldent med han innendørs, for da styrer han på selv.. Hender vi bygger litt duplo, også leser vi selvsagt bøker sammen, synger og danser. Men ute så leker vi kjempemye. Kaster ball, sparker ball på fotballbanen. Spiller en slags barneversjon av boccia. (Han skjønner jo ikke poenget, men syns det er såå gøy å klinke ballene og kaste langt) Mulig jeg er barnslig, men gleder meg til han er stor nok til å spille badminton med meg, elsker utespill og sånt. Det er liksom sommer.. Ofte at jeg og samboeren min spiller badminton, boccia eller litt fotball på kvelden når han sover. Jeg hjelper mannen med å trene på skudd og være keeper.. Han spiller på et fotballag, og liker all ekstratrening. Men nå lurer jeg på hva som er vanlig, for jeg ser aldri noen av de andre foreldrene som holder på slik.. Vi bor i et byggefelt, der de flste har barn på 0-10år.. Føler nesten at vi er barn selv, og burde vokse opp, men det er jo så gøy. Han elsker jo at vi leker med han, samtidig som han fint kan styre selv og.. Men ser aldri at noen andre foreldre leker så mye med ungene.. :s
mamma'n til 2 :) Skrevet 15. juni 2012 #2 Skrevet 15. juni 2012 Jeg håper noen svarer deg, for jeg lurer på det samme selv :-) Jeg har ei frøken på 10mnd, og er litt usikker på hvor mye jeg skal leke med henne. Ho trives godt med å krabbe rundt og utforske, og da følger jeg med henne, vi leser bøker og synger, men ennå vil ho bare spise på alt. Så foreløbig lar jeg ho bare utforske alt ho vil, så sant det ikke er farlig, og så sitter jeg på gulvet sammen med henne kanskje to timer totalt hver dag. Resten av tiden utforsker ho selv mens jeg forteller henne hva jeg driver med, som f.eks nå lager mamma middag, nå skal jeg sortere/vaske/brette/henge opp klesvaska o.l Forteller henne også hva ho gjør. I håp om at ho lærer noe av det :-)
Loglady Skrevet 15. juni 2012 #3 Skrevet 15. juni 2012 Aner ikke hva som er vanlig, men undersøkelser viser at majoriteten av foreldre synes det er kjedelig å leke med barna sine. Jeg er forsåvidt en av dem. Jeg liker å lese, spille spill, perle, osv, men å sitte på gulvet og leke med dukker, teselskap, osv...Puh. Jeg er heller ikke vant til at voksne lekte med meg på den måten da jeg var barn (det var ikke vanlig eller forventet på den tiden), og jeg kan ikke huske at jeg savnet det heller.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #4 Skrevet 15. juni 2012 Ja, jeg syns jo at det er kjedelig å sitte på gulvet å leke med biler, pussle og alt det der.. Men ute så er det annerledes.. Der er man jo i bevegelse selv og. Ble heller ikke lekt så mye med når jeg var liten, men husker at vi spilte crocket, og badminton om sommeren da. Og da var hele familien med.. Besteforeldre, foreldre, onkler og tanter.. HI
Gjest Mentha & Junior Skrevet 15. juni 2012 #5 Skrevet 15. juni 2012 Vet heller ikke hva som er vanlig, men vi lar junior styre det litt selv. Han er kontaktsøkende når han vil ha selskap, og så leker han alene når han føler for det. Inne leker han ofte for seg selv, gjerne da fordi jeg står på hodet i middagen eller slikt. Men vi bygger endel klosser, synger litt med sangkort og så er han flink til å pusle puslespill, leke med bil og finne på andre småting alene. Synes det er moro å være med selv også, så prøver å få til en liten lekestund på gulvet sammen hver dag. Ute er det fotball og alt med motor som er det store for tiden, sammen med sandkasse (som vi ikke har enda). Så det er mye aktivitet ute, vi spiller litt ball, kjører litt traktor, leker litt sisten, går en liten tur, tja. Det vi kommer på egentlig. Har aldri tenkt over om det jeg gjør er normalt eller ikke, jeg tilpasser tiden og leken til hva som passer for oss og junior.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #6 Skrevet 15. juni 2012 Jeg ble lekt med som liten, men har ikke særlig behov for å leke med egne barn. Jeg vil helst at barna leker selv, men det er vanskelig da det er stor aldersforskjell. Jeg har måttet leke, enten jeg vil eller ikke! Bygge duplo, kaste ball, stelle dukkevogna osv. Mest gøy ute for da tar jeg muligens en belærende rolle(er obs på å ikke gjøre det) og kan være genuint interessert i å bygge sandslott, lage blomsterkrans osv. Men å kjøre biler på nybygde veier og gå stolt med dukkevogn er lite interessant, sluttet med det som 12 åring! (sent nok når man ser på dagens 12 åringer)
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #7 Skrevet 15. juni 2012 Ja, jeg er ikke en mor som kunne gått med dukkevogn, eller kjørt bil. Hater sandkasse, så der får han styre som han vil selv. Har liten interrese av å kjøre med biler osv, selv om jeg er rimelig flink til å "brumme" som en bil.. Haha.. Vi trenger jo en pause fra leke sammen, der jeg ikke gjør noe, eller slapper av med en bok eller noe ute, mens han leker for seg selv.. Er altså ikke så aktive at vi holder på hele dagen med ballspill.. men det blir en gang om dagen eller 2, litt etter hva vi vil.. Og det er jo gøy å knuse samboeren i badminton når poden sover søtt. HI
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #8 Skrevet 15. juni 2012 Så herlig for gutten deres med foreldre som synes det er gøy å leke med ham! Det kommer sikkert til å gi ham mange gode minner! Spiller da ingen rolle hva andre gjør, så lenge dere alle trives med dette så er det jo bare å kjøre på!
Squirrel79 Skrevet 15. juni 2012 #9 Skrevet 15. juni 2012 Enig med Anonum 11.48. Så lenge dere koser dere, og barnet koser seg, så lek så mye dere vil! Er ikke usunt å leke med barna Vi er så travelt opptatt ellers, at det er bare kos når man har tid til å leke med barna!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2012 #10 Skrevet 15. juni 2012 Da er nok vi også noen barn. Inne leker ungene alene eller med hverandre, men ute er vi ofte med. Nå er det veldig ofte det er mange unger her, så da styrer de selv. Men jeg syns det er veldig gøy med slike uteleker. I fjor lærte jeg de å klinke, og det var kjempemorro. Fikk med meg nabokona også, og vi måtte bli ropt inn av mannfolka tilslutt. Forrige uke var jeg i lekebutikken, ungene syns det var litt teit at vi ikke skulle kjøpe leker. Bare uteleker og spill, men skal si de var fornøyde når vi kom hjem. Nye badmingtonrekkerter, flere rare slag med noe rekkertgreier, slåball, nye baller og litt annet gøy. Gleder meg til de får sansen for å hoppe strikk, det gidder de ikke enda for hoppetau er bare såååååååå gøy. (noe jeg begynner å bli litt lei av, for regler og slike ting er de for små til enda. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå