Gå til innhold

Igangsettelse - positive opplevelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

I dag er jeg 8 dager over termindatoen, skal bli satt i gang i kveld og kjenner at jeg gruer meg litt... :o

Noen som har noe positivt å fortelle om igangsettelse?

Jeg har tidligere hatt kjappe fødsler, er det en mulighet for at det kan gå litt fort nå også selv om jeg blir satt i gang?

Håper noen vil dele sine erfaringer med en litt nervøs tredjegangsfødende. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble satt i gang med nummer en en uke over tiden. Vannet gikk, men jeg fikk ikke rier. Fikk modningspille på formiddagen, og ved undersøkelse i 6-tiden hadde jeg 3 cm åpning. Ble satt på drypp i 7-tiden, og riene begynte i 10-tiden. Mini ble født halv seks om morgenen. Jeg har ingen negative ting å si om fødselen, annet enn at jeg ble veldig sliten fordi det holdt på en stund, og det over hele natta. Hadde en del maserier, men holdt det i sjakk med lystgass.

Alt i alt var det en positiv fødsel :) Men nå har jeg ikke en "normal" fødsel å sammenligne med da.

Skrevet

Jeg ble satt i gang med nummer en en uke over tiden. Vannet gikk, men jeg fikk ikke rier. Fikk modningspille på formiddagen, og ved undersøkelse i 6-tiden hadde jeg 3 cm åpning. Ble satt på drypp i 7-tiden, og riene begynte i 10-tiden. Mini ble født halv seks om morgenen. Jeg har ingen negative ting å si om fødselen, annet enn at jeg ble veldig sliten fordi det holdt på en stund, og det over hele natta. Hadde en del maserier, men holdt det i sjakk med lystgass.

Alt i alt var det en positiv fødsel :) Men nå har jeg ikke en "normal" fødsel å sammenligne med da.

Bra at det var en positiv opplevelse iallefall! :) Jeg syenes det hørtes ut som en lang fødsel, men nå har jeg bare hatt veldig kjappe fødsler før... Kan tenke meg at du var sliten til slutt ja!

Takk for svar. :)

Skrevet

Ble satt i gang med førstemann 14 dager over tiden. (modningspille og senere drypp)

Fra første rie til ungen var ute gikk det 5 timer. Kjapt og greit. Var intenst mens det sto, gikk rett på kraftige rier uten oppbygning og hadde nesten ikke pauser.

Men jeg pustet meg gjennom det og selv om det var heftig, var det egentlig greit å bli fort ferdig.

Ingen revning, sying eller noe. Alt gikk helt fint.

Skrevet

Hadde en fantastisk igangsatt førstefødsel ;) Det tok knappe 4 timer før han var ute, ingen smertestillende, ingen rifter og lite blodtap. Klart jeg trodde jeg skulle dø en stund men så fort det var over så var jeg klar for neste runde! Kjapt og greit! Dette var forøvrig 14dager før termin, jeg var moden og hadde 3cm åpning. De tok vannet og satte meg på riestimulerende.

Skrevet

Jeg har nettopp hatt en igangsatt fødsel og det gikk kjempefint. Fikk ballongkateter først, men dette førte ikke til så mye. Fikk derfor en modningspille. Dette startet etterhvert mensmurringer og tak, det var ikke vondt. Jeg hadde fått nok åpning til at de kunne ta vannet. Fra vannet ble tatt til lillebror var ute gikk det tre timer. 45 min av denne tiden var pressing. Gutten var 3825 g og 51 cm. Hodeomkretsen var 38 cm + at den ene hånda kom opp langs hodet. Måtte klippe opp et gammelt arr fra sist fødsel. Ellers ingen rifter el. Smerter, hest, men jeg var fit for fight rett etterpå :)

Gutter kom to dager over termin. Forrige fødsel tok 16 timer.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Jeg har nettopp hatt en igangsatt fødsel og det gikk kjempefint. Fikk ballongkateter først, men dette førte ikke til så mye. Fikk derfor en modningspille. Dette startet etterhvert mensmurringer og tak, det var ikke vondt. Jeg hadde fått nok åpning til at de kunne ta vannet. Fra vannet ble tatt til lillebror var ute gikk det tre timer. 45 min av denne tiden var pressing. Gutten var 3825 g og 51 cm. Hodeomkretsen var 38 cm + at den ene hånda kom opp langs hodet. Måtte klippe opp et gammelt arr fra sist fødsel. Ellers ingen rifter el. Smerter, hest, men jeg var fit for fight rett etterpå :)

Gutter kom to dager over termin. Forrige fødsel tok 16 timer.

ønsker deg lykke til!

Hørtes ut som ein grei fødsel. Håper min blir like grei! ;)

Tusen takk! :)

Skrevet

Min tredje ble satt i gang grunnet langvarig vannavgang. Jeg hadde hadde 4 cm åpning og var helt moden, så jeg ble satt på drypp.

Dryppet satt på hele fødselen, når jordmor forsøkte å ta det av, så stanset riene.

Jeg hadde født to ganger før spontant og merket stor forskjell på naturlige og kunstige rier. De kunstige riene var hardere og vondere.

3 timer etter dryppet ble starter, ble babyen født. Så det var i det minste kjapt overstått :)

Lykke til!

Skrevet

Hei. Jeg ble satt i gang med begge mine to og har ingen negative opplevelser med det, men har heller ikke noe annet å sammenligne med.

Lykke til, går nok bra skal du se;-)

Skrevet

Jeg har født to ganger. Første gang kom jeg i gang av meg selv, med nr.2 ble jeg satt i gang 10 dager før termin, og hadde en drømmefødsel. Fikk svake, regelmessige rier nesten med en gang de satte inn ballongen, som holdt på ganske lenge, men når jeg først kom til 4 cm tok det bare tre timer før snuppa var ute. Har kun positive tanker fra den fødselen :)

Skrevet

Jeg har født 4 barn og har blitt igangsatt 3 ganger. Har bare positive opplevelser fra det. Og hvis jeg ikke husker feil fra tidligere innlegg, så skal du føde ved SUS? Det gjorde jeg og, og der er det veldig mange kjekke jordmødre som kommer til å ta godt vare på deg!

Lykke til, misunner deg litt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...