Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #1 Skrevet 14. juni 2012 Jeg er så oppgitt og skjønner ikke hva som feiler meg. Har vært plaget med magen i 6 måneder (løs...), blitt henvist til spesialist og skulle få time innen 1 år (!). Men så er det alt det andre... Har i 3 måneder hatt muskelkrykninger og leamus i hele kroppen. Det er hele tiden ett eller annet sted, også i ansiktet og hodet. Har også en kraftig stikking i huden, spesielt rundt leggene er det ille, kan kjennes ut som at de er omringet av kaktus. Har nervesmerter (lynende smerter) som kommer og går i armer og bein (ikke hver dag, inn i mellom). Musklene i leggene føles stive (kommer og går). Etter å ha gått tur og setter meg ned får jeg en slags blaffring/bobling i musklaturen i legg og lår som varer i mange timer. Var til legen for en måned siden og tok mange blodprøver, men alt var bra. Han mente det går over.... Noen som har hatt noe lignende?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #4 Skrevet 14. juni 2012 Tenkte også MS. Men det ville nok legen din også tenkt, så da er det nok ikke det.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 14. juni 2012 #5 Skrevet 14. juni 2012 Sånn blafring får jeg og aldri visst helt hvordan jeg skulle forklare det! Det er nok bare blodsirkulasjonen som er på topp etter litt trim. Leamus har jeg periodevis, sambo og, han får det mest når han er stresset.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #6 Skrevet 14. juni 2012 MS? Kanskje det. Magnesium-mangel er det ikke, blodprøvene var normale. Tar også magnesium hver dag. -HI
Mø schæl! Skrevet 14. juni 2012 #8 Skrevet 14. juni 2012 Her ville jeg ha bedt legen om å henvise til nevrolog. Bare tull at du skal gå rundt slik, både fysisk og psykisk. God bedring :-)!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #9 Skrevet 14. juni 2012 Prøv å ta et tilskudd av kalsium+kalk og se om det hjelper, mange som har fått hjelp av dette. Viktig at det er både kalsium og magnesium, da tas det best opp i kroppen. Både min mamma og min mormor har slike "urolige" kroppen, de får ikke sove om natten og er til tider ekstremt plaget, begge har blitt betydelig bedre av et slikt tilskudd.. Finnes mange forskjellige typer, prøv apotek eller helsekost, der finner du f.eks denne: http://www.life.no/l...__D_Vitamin.ecp
Gråsonen Skrevet 14. juni 2012 #10 Skrevet 14. juni 2012 blafring/bobler i legg/lår er ikke uvanlig. God sirkulasjon i beina Det er bra! Alt det andre vet jeg ingen ting om!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #11 Skrevet 14. juni 2012 Takk til dere som har svart:-) Ja, jeg tror jeg er nødt til å dra til legen igjen snart og mase litt om det ikke gir seg. Er travelt å hele tiden lure på hva det er.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #12 Skrevet 14. juni 2012 Veldig vanskelig å vite hva som feiler deg sånn over nettet, men kommer med ting som kan sjekkes... Ulcerøs colitt eller cøliaki - begge kan gi løs mage og opptaket av næringsstoffer blir dårligere. Cøliaki kan hos enkelte vises på blodprøver, men ikke hos alle. Jeg har hatt ME og hadde mye stikninger og smerter samt småkramper i muskulaturen da, og kan også få det nå om jeg trener for hardt. Men hadde det vært ME hadde du hatt mange andre symptomer i tillegg. Du sier at du tar magnesiumtilskudd - men hvis du ikke har nok B6 i kroppen så tar du ikke opp magnesium. I tillegg har man ulike behov for mengde magnesium - jeg må f.eks. ta tre ganger normal dagsdose for ikke å få urolige ben og/eller stikninger i muskulaturen. (etter anbefaling fra lege, tross alle mine prøver er innenfor "normalen"). Drikker du mye brus og kaffe og spiser mye svinekjøtt så blir du surere i kroppen og vil tappe kroppen din for basedannende mineraler, bl.a. magnesium, kan også tappes for kalsium. Hvilken spesialist er du henvist til? Regner med at det er for magen? Husk at du kan undersøke via fritt sykehusvalg om det er steder du kan komme raskere til! Jeg synes for øvrig legen din er for sløv når han ikke har noe forslag til hva stikningen i muskulatur kommer av og nervesmertene... og at han mener det bare vil gå over av seg selv. Har du vurdert å skifte lege? Jeg ville ikke nølt et sekund! Du kan evt forsøke å kjøpe Vita Biosa på helsekostbutikk for magen, dette vil normalisere tarmfloraen din og kanskje hjelpe på magen din. Ellers er det meget mulig at du reagerer på noe mat. Ift cøliaki kan du f.eks. kutte absolutt ALT med gluten i i 2-3 uker (må være 100 % konsekvent for å være sikker) og se om det hjelper på magen. Hvis du har vært i tropiske land siste årene så kan det også være verdt å bli undersøkt for parasitter, men dette er ikke det norske helsevesenet altfor god til eller oppmerksom på. (mage og nevrologi) Har legen tatt prøver med tanke på borreliose? Hvis ikke bør dette gjøres - men er den negativ, så er det likevel ingen forsikring om at man ikke er smittet, testene i dag er ikke gode nok til å avdekke alle tilfeller. (nevrologi, men i noen tilfeller mage også) Bor du i sentrale østlandstrøk så kan det være verdt å oppsøke en av de anerkjente legene som driver med kosthold og ernæring, evt få disse til å ta matintoleransetester av deg, og ellers også andre prøver via f.eks. BM-lab. De finner ofte ut av problemer som andre leger ikke tar på alvor. Spiser du mye sukker så tappes kroppen også for B-vitaminer generelt, og både B-vitaminer og magnesium er viktige for muskulatur og nervesystemet. Kan være lurt å ta et B-vitaminkompleks sammen med magnesiumen du allerede tar, da er du også sikker på at du får i deg B6 for å ta opp magnesium. Jeg ville definitivt byttet lege og funnet en som tar deg på alvor, jeg synes det er for dårlig om han mener at du skal gå et år til med så løs mage samtidig med at du har disse andre symptomene. Ikke misforstå, du trenger IKKE ha noe alvorlig!!!! Men du trenger å finne ut hvorfor du har det som du har det! Ikke bare gå og vente på at det skal gå over av seg selv. Jeg måtte selv bytte lege 4-5-6 ganger før jeg kom til en som tok meg på alvor og fant ut av ting, og som førte til at jeg ble bra... Jeg er ikke lege, men jobber med helse. Det som er skrevet over er bare forslag til ting som kanskje kan sjekkes hvis det ikke allerede er gjort. Men det viktigste er en lege som følger deg opp! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #13 Skrevet 14. juni 2012 Prøv å kutt ut lettprodukter (sånn med søtningsstoff i istede for sukker, tror det heter aspartan eller no sånt). Leste om ei som var til utredning for flere ting, hun var veldig syk og slet mye. Da hun kuttet ut lettproduktene ble hun uforkarlig frisk
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #14 Skrevet 14. juni 2012 Tuuusen takk for gode svar! :-) Til anonym 23:20. Ja, det er til magespesialist på sykehuset jeg er henvist til. Jeg blir tydeligvis ikke prioritert siden jeg testet negativt på blod i avføringen... Har sjekket på et privat sykehus i nærheten, men de utførte ikke koloskopi. Har prøvd å kutte ut hvete, men merket ingen bedring. Synes derimot at jeg blir litt bedre av å kutte ut melkeprodukter. Vita Biosa skal sjekkes ut! Skal også gå til anskaffelse av B-vitaminer. Borreliose-prøve er ikke tatt. Jeg bor på landet og her er mye flått, men jeg har ikke blitt bitt (som jeg vet om) siden barneskolealder. Jeg har alltid vært fornøyd med legen min tidligere, han tar seg alltid god tid når det er noe. Men jeg er enig i at han burde henvist meg til nevrolog med disse plagene! I brevet fra sykehuset så sto det at det var en magespesialist som hadde vurdert symptomene og at jeg kom nederst på prioriteringslisten. Uansett, takk for gode råd! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå