Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #1 Skrevet 14. juni 2012 Fulgte med den bassengtråden som var her og regler for å ha basseng. 20 cm så må ein sikre med 150 cm gjerde. Får ikkje heilt detta til å stemme. Min nabo har dam med fontene og i dammen er det 6-7 fisker. Der er det meir en 20 cm skal det da vere 150cm gjerde rundt ? Like dan med dei som har hage dammer, fontener og dammer med fisk som er meir en 20 cm.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #2 Skrevet 14. juni 2012 Det skal sikres ja, sjekk brønnloven, tror det er der paragrafen er!
Gjest Filifjonka Skrevet 14. juni 2012 #3 Skrevet 14. juni 2012 Vi snakker om vanndybde, og er den over 20 cm skal det sikres etter brønnloven, men det må ikke være gjerde. Det kan sikres på andre måter også.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #4 Skrevet 14. juni 2012 Detskal sikkres. En måte er å sette opp et klatresikkert gjerde på 150 cm rundt basenget, men det er også lovlig å gjerde inn en større del av tomten, med port som han lukkes forsvarlig, legge på et trygt lokk, plante svært tette busker rundt, lage trygge områder i kanten av dammen med mindre enn 20 cm vann mm. eller liknende. Det har ikke noe å si om det er fisk eller folk som skal svømme i vannet. Det er dybden som er avgjørende og om deter naturlig eller kunstig annlagt.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #5 Skrevet 14. juni 2012 Jeg har liten dam med fisk(som overvintrer) i hagen, og VET at det er regler for inngjerding ved dypere dam enn 20 cm. Brønnloven regulerer dette. Men det er nok å gjerde inn eiendommen slik at ingen har fri tilgang. Hekker, gjerde, og porter er det som trengs. Det jeg har gjort(som jeg skrev i andre innlegget), er å lage steinhinder til den dypere delen, som ingen bare kan ramle gjennom. Flate steiner med kun nok "hull" til at mine fisker kommer ned der. Og steinene er testet av meg da jeg plasserte dem. Man klarer ikke velte noen av de flate steinene selv om man prøver, om man ikke løfter dem til siden. Og over der er det bare 20 cm dybde på vannet. Om du vet noen som har basseng eller dam dypere enn 20 cm vann, så kan du glatt anmelde. Og den som eier dette, bør være virkelig klar over evt erstatningsansvar(forsikring gjelder ikke om ikke alt er fulgt av regler).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå