Gå til innhold

Bake bake bake bake...*sitre*

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Vi skal i dåp på søndag og jeg har lovet å ta med en kake. Og så er det jo sånn det er da, at jeg aldri klarer å bestemme meg for _hva_ jeg skal bake, for alt er jo så moro, og alt er jo så godt, jeg elsker å bake og jeg vil ta med så alle kan spise av alt! Huff, ikke rart mannen klager over økonomien hver gang jeg begynner å romstere på kjøkkenet, mitt kunstnerdomene.

I dag har jeg bakt kjeks. Nydelige vaniljekjeks som ble stekt i fem omganger for å få med alle. Og likevel føler jeg det ikke er nok. De skal pyntes og, selvsagt. Det er jo dåp.

Og nå skal jeg bake muffins. Lurer på om det holder med 24 eller om jeg må doble oppskriften til nærmere 50. Det kan jo hende noen blir vraket under pynting også. Jeg må forresten lage en krem til muffinsene også.

Og i morgen blir det sukkerbrød. Så fyll til sukkerbrødet, to typer, og en overdekkskrem før jeg kan ha på marsipanen og begynne pyntingen.

Ser for meg min stakkars svigerinne på søndag når jeg kommer kjørende med kake omtrent tytende ut av vinduene på bilen, men jeg klarer jo ikke å dy meg. I verste fall får en del av bakegalskapen bli henvist til fryseren inntil videre.

Jeg er i ekstase. Jeg tror jeg har et problem. Jeg er bakoman.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi hva du kan! Bare du har skevet en elskliste og begynt å tenke gode tanker så går alt å meget bedre altå ;)

Jeg liker også å bake, men mest å spise. Også har jeg ikke tålmodighet til å steke mer enn 1 brett... Jo foresten, til jul så!

Jeg tror jeg har en 3 åring som kan bli bakoman... Favoritt kveldslektyre er et freia bakehefte med cupcakes og kake pops! Spørs om vi må ha oss en skikkelig bakeøkt til 4 års dagen hennes i sommer.

Gjest sug lut
Skrevet

Kjære Mentha, vil du gifte deg med meg? Jeg trenger en bakekone. Jeg er rå på brød, altså, men utover det og julekaker synes jeg ikke baking er noe stas.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Kjære Mentha, vil du gifte deg med meg? Jeg trenger en bakekone. Jeg er rå på brød, altså, men utover det og julekaker synes jeg ikke baking er noe stas.

åh du er min drømmematch! Jeg hater å bake brød, for jeg får det aldri til, og julekaker, vel.. Det ender som regel opp med muffins da og ;)

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Blomstre: Det er nesten som min beste sengelektyre det jo! Lover godt for bakefremtiden til poden det :) Og cakepops er jo bare råmorsomt å lage, de kan varieres i det uendelige og smaker himmelsk :D

Hoff jeg tror jeg er høy jeg altså.. Må være bakepulveret..

Skrevet

Lut, du juger! Hva med smuldre-eple-pai? Slurp, jeg lengter etter høst bare ved tanken! Sommer først...

Skrevet

Blomstre: Det er nesten som min beste sengelektyre det jo! Lover godt for bakefremtiden til poden det :) Og cakepops er jo bare råmorsomt å lage, de kan varieres i det uendelige og smaker himmelsk :D

Bare for å skryte. Jeg ble utfordret til å bli med i en kakepopskonkuranse en gang og kom til finalen med egenkomponert oppskrift. Lever lenge på den! Ellers er mer brownies min greie, minst mulig dill og mest mulig kalorier :D

Gjest sug lut
Skrevet

Lut, du juger! Hva med smuldre-eple-pai? Slurp, jeg lengter etter høst bare ved tanken! Sommer først...

Hurra for at du minner meg på det! Ja, det kan jeg jo faktisk, tralala... Men det og brød er likt på den måten at det kan slumpes i vei og blir bra uansett - er vel generelt bare teit på å følge oppskrifter.
Skrevet

Hurra for at du minner meg på det! Ja, det kan jeg jo faktisk, tralala... Men det og brød er likt på den måten at det kan slumpes i vei og blir bra uansett - er vel generelt bare teit på å følge oppskrifter.

Sjarmerte svigermor med den smuldrepaien faktisk, og hun er en habil baker. Elsker sånne enkle ting som blir såå godt!

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Sjarmerte svigermor med den smuldrepaien faktisk, og hun er en habil baker. Elsker sånne enkle ting som blir såå godt!

Oi dette hørtes spennende og jømmi ut. Kan jeg trøble noen for en oppskrift??

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Åff kÅrs! Søkeordet er "creme fraiche" og voila:

http://www.klikk.no/...__fromsearch__1

Enjoy!

Me likes :D Blir nok bakt i løpet av de nærmeste dagene ettersom jeg har bÅde mann og svigerfar som er relativt mo i knærne etter eplekaker av alle slag.

Det beste var vel egentlig slutten: "Spis til du velter av stolen. Ikke vei deg. " Jum jum, bare Å glede seg :D

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Og ja, tusen takk. Huff, hvor er manerene mine i dag!

Gjest Mentha & Junior
Skrevet (endret)

Bare for å skryte. Jeg ble utfordret til å bli med i en kakepopskonkuranse en gang og kom til finalen med egenkomponert oppskrift. Lever lenge på den! Ellers er mer brownies min greie, minst mulig dill og mest mulig kalorier :D

Jeg var med i en cupcakekonkurranse og slo til med rainbow cupcakes som jeg brukte en evighet på å lage, med skikkelig fancy pynt på og greier, men neida. Hørte aldri noe, hihi, så da holder jeg bakinga for meg sjæl heretter. Way to go på cakepops, da vet jeg hvem jeg skal spørre neste gang jeg står fast! :D

Men du, jeg tenkte på en ting, ang brownies... Jeg så en oppskrift her, med browniesbunn og så var det bringebærmousse på toppen, tror jeg. Jeg ble i alle fall vill i nickersen av den oppskriften og fant ut at jeg Må bake den. Meeen så, vet du, ble det jo alt dette andre som dukket opp først, så jeg må vente litt. Men hva er vel mer sommerlig enn sjokolade og bringebær??

http://www.passionfo...ngebaer-mousse/

Endret av Mentha & Junior
Skrevet

Mmm, bringebær og sjokolade er god match. Jeg er imidlertid ikke noe krem og mousse liker... Og brownies er så godt og mektig i seg selv, at den vil jeg ikke kødde med ;)

Brownies med friske bringebær derimot vil jeg gjene ha! Kanskje jeg hadde latt meg friste hvis bunnen var vanlig sjokoladekake, og man droppa fingerkjeksen og kremdotten - meen hvis man liker sånt, så kjør på! Så jo unektelig lekkert ut.

Gjest sug lut
Skrevet

Siden jeg tydeligvis har noen rå eksperter her: jeg elsker Nugatti Crunchy, og så slo det meg en dag jeg sto med pekefingeren i boksen at den kanskje kunne blitt noe på en kake eller over is eller noe sånt. Ville det fungere - kunne man varme den så den kunne helles, eller blandes i krem på kake? (*siklende*)

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Og når vi først er i gang med fristelser... DUMLEKREM!

http://www.villaperl...-med-dumlekrem/

Igjen, ville ikke hatt den på en skikkelig brownie (tror ikke den i oppskriftn er det...), men på en vanlig sjokoladekake er den en vinner. Og ikke glem friske bringebær til :)

Den kremen har jeg siklet på leeeenge... Rett og slett ikke turt å lage den, for da tror jeg jeg blir hekta og ødelagt for livet.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Nugatti crunchy på lune vaniljemuffins?

Eller som du sier, varme/smelte den og helle over vanilijeis, det er sikkert en vinner både hos store og små søtmumser :)

Nugattien er såpass fast i seg selv at jeg vet ikke helt hvordan man kan blande den i krem. Da må du prøve å varme den og avkjøle til romtemperatur før du vender den forsiktig inn i ferdigpisket krem. Eller, det er det jeg ville gjort i alle fall.

Og så kan du prøve å lage sjokolademousse, bare bytt ut air med crunchy:

"

Enkel og utrolig god sjokolademousse: Du trenger 1 boks creme fraiche og 1 boks Nugatti Air. Pisk creme friache (35%) og bland forsiktig sammen med Nugatti Air. Fylles i sprøytepose og sprøytes i små glass. Ha gjerne rørte bringebær til."

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Men du, Lut, siden du er sånn en guru på brødbaking. Har du en god oppskrift til meg, som er idiotsikker? Jeg er helt noldus på brød, de blir enten flate eller runde og harde som murstein. Nå har jeg slutta å bake brød, for det går så hardt utover miljøet når jeg må kaste alle de uspiselige klumpene jeg nekter å kalle brød.

Boller går fint, kringler og kaker, men brød? Nehei, da rotter gudene seg sammen og fniser høylydt i skjegget mens de hører bannbullene stiger mot sky.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet (endret)

Ooh, her var kremen jeg lette etter. Bytte ut sjokolade og med nugatti her går sikkert an! Og så ville jeg kanskje kuttet ned mengden smør, men vet ikke hvordan konsistensen på nugattien blir når den varmes. Kan bli artig å prøve :)

Den kremen er jømmers! Er vel forøvrig den samme som dumlekremen, tror jeg, bare sjokoladen som er byttet ut. Har brukt den mye som dekkekrem og fyll i kaker, nam nam :)

http://www.villaperl...-sm%C3%B8rkrem/

Eller så gjør du det aller enkleste og bare smører den utover kaka som den er :) Blir sikkert supert det og!

Off nå fikk jeg også lyst på nugatti.

Endret av Mentha & Junior

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...