Gå til innhold

Lar dere barna drikke brus?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte, hvilken og hvor gamle er de?

Har ei på 3 som hele tiden spør etter brus og jeg er nok litt for flink til å gi etter..også for jeg drikker endel selv :/

Men hvor mye er "normalt"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Hun liker det ikke så hun spør aldri og jeg tilbyr heller ikke ;)

Skrevet

Kun til lørdagsmiddagen, hvis gubben skal ha brus da. Ellers lar jeg besteforeldrene gi brus, for dem ser vi uansett ikke hver dag. Ikke alltid vi rekker å se dem hver uke engang. Nå på sommeren har vi blitt litt mer slepphendte når vi er ute og farter, men da tenker jeg at væske er det viktigste;) 3 år her også ;) Vi gir kanskje litt lite, men for oss er vann tørstedrikk, og det vi drikker selv. Jeg liker ikke engang brus, begynner bare å hikke av det:P Har forsåvidt sjelden saft også, men hender jeg drar med meg en 3pak med kuli som kos i helgenene;)

Skrevet

Så enkelt det hadde vært ;)

Skrevet

Kun til lørdagsmiddagen, hvis gubben skal ha brus da. Ellers lar jeg besteforeldrene gi brus, for dem ser vi uansett ikke hver dag. Ikke alltid vi rekker å se dem hver uke engang. Nå på sommeren har vi blitt litt mer slepphendte når vi er ute og farter, men da tenker jeg at væske er det viktigste;) 3 år her også ;) Vi gir kanskje litt lite, men for oss er vann tørstedrikk, og det vi drikker selv. Jeg liker ikke engang brus, begynner bare å hikke av det:P Har forsåvidt sjelden saft også, men hender jeg drar med meg en 3pak med kuli som kos i helgenene;)

Og for å svare på hvilken, pappan drikker cola, besteforeldrene drikker pepsimax (men da foretrekker jeg at hun får cola), men får hun velge på butikken tar hun fanta, fanta exotic eller mozell:P Men innenfor brus er hun nok alt drikkende av det hun får;)
Skrevet

Mm..hun får alltid vann som tørstedrikk og aldri brus til mat (om det ikke er pizza eller taco o.l) ..men det er ellers problemet er :P

Skrevet

Ja. De er 7 og snart 5 år og får brus i helgene og til spesielle anledninger.

De spør faktisk ikke så ofte utenom heller, og om de gjør det en sjelden gang til middag gir jeg noen ganger etter og noen ganger ikke.

Skrevet

Mm..hun får alltid vann som tørstedrikk og aldri brus til mat (om det ikke er pizza eller taco o.l) ..men det er ellers problemet er :P

Hehe, da må du bare la være å gi etter, og kanskje drikke en del mindre selv også? Evt vente til hun har lagt seg. Vi var slepphendte på saft i en periode, men tilslutt sa jeg bare nei hele tiden, og det ble litt kaos i begynnelsen, men nå husker jeg ikke sist hun spurte om saft! Så tror nok du bare må holde ut og stå på ditt, evt tilby melk istedenfor;) Men hva som er normalt er vel veldig opp til hver enkelt. Nå drikker jo vi minimalt brus, kan nok tenke meg at mye mer er ganske normalt for andre igjen ;) Finn din egen grense;) Hilsen nr5 ;)
Skrevet

Ja, men ikke hver dag.

Skrevet

Min på snart 3 er ikke så veldig glad i brus og foretrekker melk, vann og juice fremfor brus.

Hun får lov til å smake og hun får da som regel et halvt glass, men det er sjelden hun drikker mer enn et par slurker før hun ber om å få noe annet.

Jeg regner dog med at dette ikke vil vare for evig ;)

 

Og når det gjelder hvilken brus hun får smake så kommer det an på hva jeg drikker akkurat der og da, som regel så er det Cherry Coke, Dr. Pepper, Throwback Pepsi eller Pepsi Next.

Skrevet

Ja, og nei.. Det er ikke sånn at jeg skjenker et eget glass til han med brus hjemme, men er vi steder der det blir servert brus, og de andre ungene får, så får han og. Bare et lite glass, og han får ikke lov til å pøse, for å så få mer..

 

Ser ikke problemet med å gi de brus av og til.. Men ikke hver dag.

Skrevet

Mitt inntrykk er at i de familiene hvor foreldrene drikker mye brus, så gjør også ungene det. Min nevø på snart to begynte med cola da han var litt over året. Mamman er cocacoliker. "Han må jo få smake han også, det er jo så godt". Da vi var der sist lurte de på om ikke min gutt på 14 måneder hadde begynt å få cola enda. Nei det har han ikke, og så lenge jeg kan styre det så får han ikke sukkervann med e-stoffer heller. Han kommer selvsagt til å få senere i bursdager og slikt, men å venne små barn på sånn dritt bare fordi man er hekta selv synes jeg lite om.

Skrevet

Mitt inntrykk er at i de familiene hvor foreldrene drikker mye brus, så gjør også ungene det. Min nevø på snart to begynte med cola da han var litt over året. Mamman er cocacoliker. "Han må jo få smake han også, det er jo så godt". Da vi var der sist lurte de på om ikke min gutt på 14 måneder hadde begynt å få cola enda. Nei det har han ikke, og så lenge jeg kan styre det så får han ikke sukkervann med e-stoffer heller. Han kommer selvsagt til å få senere i bursdager og slikt, men å venne små barn på sånn dritt bare fordi man er hekta selv synes jeg lite om.

 

Ja det har nok mye sammenheng med at jeg er så gla i brus selv :P

Eller jeg er av typen som er det i perioder..

Jeg har derimot aldri introdusert henne for brus.. Hun var tett på etpar år før hun fikk det første gang.

Enig i at man skal ikke lære barna å like søppel..men en dag kommer det at seg selv at de finner ut av det..det er da jeg har blitt svak.. :P

Skrevet

Mitt inntrykk er at i de familiene hvor foreldrene drikker mye brus, så gjør også ungene det. Min nevø på snart to begynte med cola da han var litt over året. Mamman er cocacoliker. "Han må jo få smake han også, det er jo så godt". Da vi var der sist lurte de på om ikke min gutt på 14 måneder hadde begynt å få cola enda. Nei det har han ikke, og så lenge jeg kan styre det så får han ikke sukkervann med e-stoffer heller. Han kommer selvsagt til å få senere i bursdager og slikt, men å venne små barn på sånn dritt bare fordi man er hekta selv synes jeg lite om.

 

Ja det har nok mye sammenheng med at jeg er så gla i brus selv :P

Eller jeg er av typen som er det i perioder..

Jeg har derimot aldri introdusert henne for brus.. Hun var tett på etpar år før hun fikk det første gang.

Enig i at man skal ikke lære barna å like søppel..men en dag kommer det at seg selv at de finner ut av det..det er da jeg har blitt svak.. :P

 

Da får du lage en regel om at det kun er brus på lørdager, og følge denne konsekvent. Så får du heller jukse litt på kveldene om du ikke klarer å holde deg helt til reglene ;)

Skrevet

Hvor ofte, hvilken og hvor gamle er de?

Har ei på 3 som hele tiden spør etter brus og jeg er nok litt for flink til å gi etter..også for jeg drikker endel selv :/

Men hvor mye er "normalt"?

 

 

Ja det får de, minste (3)liker ikke brus og vil heller ha saft (prøver å få ho til å drikke mer vann men ho er autist og når ting har låst seg på noe er det mye jobb før ting forandrer seg.)

Vil ho smake brus får ho det men tar aldri mer en en bitteliten slurk.

Største(5) er glad i brus men jeg kan godt drikke brus uten at spørsmålet om å få kommer. Stort sett får størte ja om det blir spørsmål det er da snakk om en halv barnekopp. Har ikke så ofte brus i huset så blir vel noen ganger 2 ganger i uka andre ganger kan det gå ukevis mellom.

Så er det jo stortsett servert brus i barneselskaper da.

Skrevet

Ja, de får drikke brus. Ungene er nå 9,5 år, 7,5 år, 5 år og vel 2,5 år, eldstemann var vel ca 3 år før han fikk første gang, de andre ca 1,5-2 år. 5 åringen og 7 åringen er sånn måtelig glad i brus og 5 åringer ber ofte om vann i stede. De får brus i bursdager ol, og en sjelden gang hjemme (hjemme utenom besøk blir det maks en gang i måneden). Jeg drikker omtrent aldri brus (liker det ikke så godt), og mannen drikker sjeldent brus, så vi har det rett og slett ikke i hus.

Skrevet

gutten her på 4 får lov. men vil heller drikke saft. smaker bedre.

om han drikker brus så er det bare et glass. en skjelden gang.

Skrevet

Vi drikker ikke brus selv så det er egentlig aldri i huset. Han har fått smake i bursdager o.l men har ikke likt det (3.5 år) så foreløpig er det saft som er kosedrikken :)

Skrevet

8-åringen liker ikke brus. 6-åringen hadde en skikkelig Colaholikerperiode der hun maste om Cola hele tida. Nå drikker hun like gjerne melk eller saft. Og vann da naturligvis, men det er ikke førstevalget hennes. Men ja, de får drikke brus i helgene og en sjelden gang i ukedagene om de vil.

Gjest Dotto
Skrevet

For noen mnd siden fikk datteren min litt hver dag i 2 uker. Jeg drakk det hver dag, og drikker det fremdeles hver dag, og når hun så at jeg drakk, så drakk hun også.

 

Men jeg skjønte fort at når hun ikke så flaska, så spurte hun ikke heller, så jeg lot flaska ligge gjemt, og tok den frem på kvelden og koste meg litt.

 

Før, så fikk hun på alle lørdager, til spesielle anledninger og når hun var syk, men nå er det veldig lite.. HVIS hun spør etter brus på lørdager, så får hun en kopp, der halve er vann og halve pepsi max, og hun storkoser seg med det, og lar som regel halve koppen stå igjen, og drikker vann resten av dagen! Men dersom det er glovarmt ute, og hun ikke vil ha verken vann, melk, juice eller noe, så setter jeg faktisk frem en diiiger kopp med pepsi max til henne, bare for at hun skal få i seg noe væske.. :)

Skrevet

Godt å se at jeg ikke var en "dårlig mor" da i det minste ;)

 

Jeg skal nok bli litt mere konsekvent på denne brusen..må bare hente inn meg selv litt åsså :P

Det er gjærne disse dagen da vi har vært hjemme fordi jeg har hatt fri og barnehagen har vært stengt at det har blitt mye brus..

Alltid mere mas om alt når vi er hjemme en hel dag..

Men Nå skal jeg bli flink ;)

 

Takk for masse svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...