Gå til innhold

Kirkens bymisjon Bergen- gratis mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg bare si at de som bare skal slenge dritt kan gå ut igjen, er ikke ute etter det.

Jeg er alenemor til to barn, og den ene baren diagnose som gjør at h*n krever mye. Er akkurat ferdig utdannet og venter nå bare på eksamens karakterene mine slik at jeg kan søke autorisasjon og jobb. Har søkt på mange sommer jobber, alt fra bhg, renholder, SFO, butikk ja egentlig alt jeg har kommet over. Vært til intervju til 3 jobber, på 2 av stedene spurte de om jeg hadde barn. Svarte da ja og hørte ikke noe mer. Han ene var så ærlig å si at han ville ikke ansette folk med barn.

Jeg har ingen mulighet til å jobbe kveld og helg pga ingen avlastning fra bf eller familie.

Tingen nå er at vaskemaskiner røk forrige måned. Kjøpte en ny vaskemaskin( brukt) men den varte ikke lenge:( umulig å få penger igjen for den jeg kjøpte den av, så måtte kjøpe ny igjen. Kjøleskapet har hanglet lenge og det røk i helgen, mest sannsynlig fredag kveld. Var ikke hjemme i helgen så da jeg kom hjem søndag formiddag var all mat i fryser ødelagt:( hadde mat for ca 8 dager, alt gikk i boss, så der måtte jeg også ha nytt.

Itillegg så er min ene barns parkdress og sommervarmen forsvunnet fra bhg( jeg og bhg ansatte mistenker at noen har stjålet de) og i går når jeg hentet barna i bhg hadde andre barnet mitt falt mens han løp i nedoverbakken og da revnet så klart hele parkdressen. Svære hull på knærne, var allerede ganske slitt da den er arvet men trodde og håpte den ville være ut sesongen..

Dette er så typisk min flaks at alt dette skjer på en gang. Så har måtte kjøpe 2 vaskemaskiner, kjøleskap, 2 parkdressen og en ny sommerjakke siste ukene og dette har blikket meg helt:( alle sparepengene gikk til det. Hørte at det går an å få gratis mat fra kirkens bymisjon? Har sett på nettsiden deres, men finner ikke noe. Noen som vet om det stemmer?

Når jeg får skattepengene så vil alt bli bra igjen da jeg skal ha en god del tilbake, men regner med de kommer senere enn nå i juni siden jeg har en del endringer på den:( har aldri i hele mitt liv vært blakk, aldri:(

Har spurt familien, men fikk som forventet nei:( har ikke mange venner, de jeg har har heller ikke noe å låne:( så hva gjør jeg?

Ikke skyt meg, har aldri vært i en sånn knipe før:( heldigvis spiser ungene lite så blir pasta og saus i dag og imorgen...

Hvis det finnes en Gud så hater han meg virkelig!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først vil jeg bare si at de som bare skal slenge dritt kan gå ut igjen, er ikke ute etter det.

Jeg er alenemor til to barn, og den ene baren diagnose som gjør at h*n krever mye. Er akkurat ferdig utdannet og venter nå bare på eksamens karakterene mine slik at jeg kan søke autorisasjon og jobb. Har søkt på mange sommer jobber, alt fra bhg, renholder, SFO, butikk ja egentlig alt jeg har kommet over. Vært til intervju til 3 jobber, på 2 av stedene spurte de om jeg hadde barn. Svarte da ja og hørte ikke noe mer. Han ene var så ærlig å si at han ville ikke ansette folk med barn.

Jeg har ingen mulighet til å jobbe kveld og helg pga ingen avlastning fra bf eller familie.

Tingen nå er at vaskemaskiner røk forrige måned. Kjøpte en ny vaskemaskin( brukt) men den varte ikke lenge:( umulig å få penger igjen for den jeg kjøpte den av, så måtte kjøpe ny igjen. Kjøleskapet har hanglet lenge og det røk i helgen, mest sannsynlig fredag kveld. Var ikke hjemme i helgen så da jeg kom hjem søndag formiddag var all mat i fryser ødelagt:( hadde mat for ca 8 dager, alt gikk i boss, så der måtte jeg også ha nytt.

Itillegg så er min ene barns parkdress og sommervarmen forsvunnet fra bhg( jeg og bhg ansatte mistenker at noen har stjålet de) og i går når jeg hentet barna i bhg hadde andre barnet mitt falt mens han løp i nedoverbakken og da revnet så klart hele parkdressen. Svære hull på knærne, var allerede ganske slitt da den er arvet men trodde og håpte den ville være ut sesongen..

Dette er så typisk min flaks at alt dette skjer på en gang. Så har måtte kjøpe 2 vaskemaskiner, kjøleskap, 2 parkdressen og en ny sommerjakke siste ukene og dette har blikket meg helt:( alle sparepengene gikk til det. Hørte at det går an å få gratis mat fra kirkens bymisjon? Har sett på nettsiden deres, men finner ikke noe. Noen som vet om det stemmer?

Når jeg får skattepengene så vil alt bli bra igjen da jeg skal ha en god del tilbake, men regner med de kommer senere enn nå i juni siden jeg har en del endringer på den:( har aldri i hele mitt liv vært blakk, aldri:(

Har spurt familien, men fikk som forventet nei:( har ikke mange venner, de jeg har har heller ikke noe å låne:( så hva gjør jeg?

Ikke skyt meg, har aldri vært i en sånn knipe før:( heldigvis spiser ungene lite så blir pasta og saus i dag og imorgen...

Hvis det finnes en Gud så hater han meg virkelig!!!

Sommervarmen = sommer jakke

Skrevet

Vet ikke om kirkens bymisjon, men du kan sikkert henvende deg til freslesarmeen i bergen :) håper ting ordner seg for deg :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Til ditt spørsmål om dette: Hver mandag og torsdag fra klokken 13 blir det delt ut gratis poser med mat fra "Kafellet" på sørsiden av Korskirken. (Er lurt å være der i god tid) Hva som deles ut, avhenger av hvilke matvarer som nærmer seg utløpsdato og derfor er blitt hentet i Kiwi- og Safari-butikker av våre frivillige sjåfører. De ansatte prøver etter beste evne å fordele rettferdig...

Se også

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vil-hjelpe-slitne-foreldre-2725553.html

som handler om et genialt avlastningstilbud til, nettopp, slitne foreldre. Vet ikke om det er noe for deg.

Bymisjonen i Bergen har mye å by på... du kan jo se om det er noe her som passer for deg. www.bymisjon.no/bergen

Skrevet
Først vil jeg bare si at de som bare skal slenge dritt kan gå ut igjen, er ikke ute etter det. Jeg er alenemor til to barn, og den ene baren diagnose som gjør at h*n krever mye. Er akkurat ferdig utdannet og venter nå bare på eksamens karakterene mine slik at jeg kan søke autorisasjon og jobb. Har søkt på mange sommer jobber, alt fra bhg, renholder, SFO, butikk ja egentlig alt jeg har kommet over. Vært til intervju til 3 jobber, på 2 av stedene spurte de om jeg hadde barn. Svarte da ja og hørte ikke noe mer. Han ene var så ærlig å si at han ville ikke ansette folk med barn. Jeg har ingen mulighet til å jobbe kveld og helg pga ingen avlastning fra bf eller familie. Tingen nå er at vaskemaskiner røk forrige måned. Kjøpte en ny vaskemaskin( brukt) men den varte ikke lenge:( umulig å få penger igjen for den jeg kjøpte den av, så måtte kjøpe ny igjen. Kjøleskapet har hanglet lenge og det røk i helgen, mest sannsynlig fredag kveld. Var ikke hjemme i helgen så da jeg kom hjem søndag formiddag var all mat i fryser ødelagt:( hadde mat for ca 8 dager, alt gikk i boss, så der måtte jeg også ha nytt. Itillegg så er min ene barns parkdress og sommervarmen forsvunnet fra bhg( jeg og bhg ansatte mistenker at noen har stjålet de) og i går når jeg hentet barna i bhg hadde andre barnet mitt falt mens han løp i nedoverbakken og da revnet så klart hele parkdressen. Svære hull på knærne, var allerede ganske slitt da den er arvet men trodde og håpte den ville være ut sesongen.. Dette er så typisk min flaks at alt dette skjer på en gang. Så har måtte kjøpe 2 vaskemaskiner, kjøleskap, 2 parkdressen og en ny sommerjakke siste ukene og dette har blikket meg helt:( alle sparepengene gikk til det. Hørte at det går an å få gratis mat fra kirkens bymisjon? Har sett på nettsiden deres, men finner ikke noe. Noen som vet om det stemmer? Når jeg får skattepengene så vil alt bli bra igjen da jeg skal ha en god del tilbake, men regner med de kommer senere enn nå i juni siden jeg har en del endringer på den:( har aldri i hele mitt liv vært blakk, aldri:( Har spurt familien, men fikk som forventet nei:( har ikke mange venner, de jeg har har heller ikke noe å låne:( så hva gjør jeg? Ikke skyt meg, har aldri vært i en sånn knipe før:( heldigvis spiser ungene lite så blir pasta og saus i dag og imorgen... Hvis det finnes en Gud så hater han meg virkelig!!!

Kjære deg, dra på nav i morgen for krisehjelp.. Kan du ikke det?! Har dere ingen mat?

Skrevet

Aner virkelig ikke.

Men NAV kan gi deg nødhjelp (stønad til mat) dersom du er blakk.

Du kan også få erstatning fra forsikringsselskapet for mat som er ødelagt i fryser/kjøleskap. Verdt å sjekke iallefall.

Parkdress trenger de vel neppe nå på sommeren (selv i Bergen). Men det ligger mye billig ute på finn/facebook.

Skrevet

Hvis du ikke allerede har kjøpt alle tingene så kan du vell utsette en del. Mine barn har aldri hatt behov for dress i barnehagen om sommeren, selv om de har gått i friluftsbarnehage der de var ute 8 timer om dagen.

Kjøleskap og vaskemaskin blir ofte gitt bort på finn. Mye av maten i kjleskap/fryser burde også la seg redde. Selv om kjølingen ble borte på fredag er et slikt skap så godt isolert at det tiner sakte og det forundrer meg nesten at alt hadde tint helt på søndag. Skulle det samme skje igjen så sjekk maten godt før du kaster den. Litt avhengi av hva du hadde tar det som regel lengre tid enn 2 dager før den er ødlakt.

Skrevet

Ta en titt på finn.no på gis bort og se om du kan finne både kjøleskap og vaskemaskin.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Huff, det er trasig når alt går galt samtidig :(

Men du får mange gode råd her, ta kontakt med NAV og forsikringsselskapet i tillegg til de du får mat av.

Det er for kriser som dette vi har velferdsordningene i Norge, og du skal ikke være lei deg for at du må benytte deg av de!

Håper det ordner seg for deg og vil ønske deg og gullungene dine en riktig god sommer :)

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Huff, kjipt :( Ser du har fått flere gode tips her som er verdt å følge opp. Jeg vil også anbefale deg å ta deg en tur på NAV, som heartbroken sier, så har vi velferdsordninger her som heldigvis kan hjelpe alle og enhver ut av en slik midlertidig krise du står midt oppi akkurat nå.

Lykke til!

Skrevet

Kommer også med et tips til deg, vi har også veldig dårlig råd for tiden og det er helt for jævlig.

Har tre barn og klær og utstyr er DYRT. Men på facebook på kjøp og salgs sider har jeg gjort enormt gode kupp.

HELE sommergarderoben til minste jenta kostet meg 400 kr, det var 20 bodyer, flere kjoler, flere tightser, flere bukser, joggesett, vårjakke osv osv

Kjøpte superfit sandaler som nesten ikke var brukt til 50 kr.

Norheim turjakke til guttungen til 50 kr.

To parkdresser til gutten til 100 kr.

Parkdress til jentungen til 100 kr.

Kjøpte også hele sommergarderoben til guttungen min til 400 kr. Du aner ikke hvor mye fine klær det var, har aldri i mitt liv hatt så mye fine klær til barna. Og ingenting ser brukt ut.

Nå har jeg faste jeg kjøper av hele tiden. Pluss at det er mange som gir bort klær også ;)

Den eneste jeg merker er litt vanskelig å gjøre så gode kupp på er eldste, men det tror jeg kommer av at skolebarn sliter mer klær enn mindre barn.

Neste gang du trenger klær og utstyr så sjekk facebook sidene og finn. Du aner ikke hvor mye fint man kan få tak i :D

Har også kjøpt masse leker ;)

Skrevet

Når er det jo på de fleste kjøleskap/ frysere egenandel på ca 4000 kroner for og få dekket mat som er blitt ødelagt, hadde hun mat for 3000 kroner så er det ikke ei krone der og hente dessverre, men du kan jo undersøke med din innboforsikring!:-)

Skrevet

Nå er dette et gammelt innlegg noen hentet opp igjen.

Hi skrev jo at hun ventet seg penger igjen på skatten og har sikkert fått det nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...