Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #1 Skrevet 14. juni 2012 Vi skal døpe jenta vår i pappans hjemland utenfor eurpoa. De har den mentaliteten at Europa er paradis og at vi tjener penger på ingenting og alle er søkk rike. Så hver gang de får besøk fra hvem-det-måtte-være så er det "innlysende" at det skal holdes stor fest og dans med masser av alkohol med åpen bar løsning. Vi skal nå ha dåp men begge vi to er avholdsmennesker og synes ikke noe om alkohol sammen med barn. De eier ikke begrensninger så å la de får drikke noen glass er umulig. Det er mye eller ingenting. Søstera til mannen min ble helt forskrekken da vi mente at det skulle være alkoholfritt og at det kan bli en kjempehyggelig fest uten. Hun mener de fleste ikke vil komme pga det. Skal vi bare skjære gjennom å forby alkohol, eller skal vi la det stå til. Det er jo tross alt deres kultur og vi velger å ha en fest der med dem.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #2 Skrevet 14. juni 2012 Drikke alkohol i en barnedåp? Har jeg aldri opplevd.... sier seg selv.
Musemorbr / Skrevet 14. juni 2012 #3 Skrevet 14. juni 2012 Gjør som dere ønsker, og dropp alkohol. Det er jo uansett det vanligste her i Norge. Om noen da ikke kommer, ville de jo ha kommet av feil grunn i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #4 Skrevet 14. juni 2012 Server munkholm.. Om de er utenlandske, så vet de kanskje ikke at det er alkoholfritt.. Eller hel de på vanlige ølflasker.. Jeg ville stått på mitt, og blir de sure, så får de bli det.
Tauriel Skrevet 14. juni 2012 #5 Skrevet 14. juni 2012 Gjør som dere vil, kommer de ikke siden de ikke får drikke seg full så vet dere hvor mye dere betyr for dem.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #6 Skrevet 14. juni 2012 Ja hadde dåpen vært her skulle jeg heller hatt munkholm på tank og servert hele dagen og kvelden. Men festen er i pappans hjemland. Og der drikkes det som regel øl med høy prosent eller Aguardiente, som er en slags brennevin. VI står selvfølgelig for mat, har bestillt to griser og et lam som skal grilles hele på spyd og masser av pølser og kjøttyper. Men de har uansett vanskelig for å forstå at det skal være alkoholfritt på fest (selv om det er dåp, komfirmasjon, bursdag eller begravelse). Jenta vår er enda så liten at hun tar nok ikke skade av det, vi foreldre drikke jo ikke.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #7 Skrevet 14. juni 2012 Vi skal døpe jenta vår i pappans hjemland utenfor eurpoa. De har den mentaliteten at Europa er paradis og at vi tjener penger på ingenting og alle er søkk rike. Så hver gang de får besøk fra hvem-det-måtte-være så er det "innlysende" at det skal holdes stor fest og dans med masser av alkohol med åpen bar løsning. Vi skal nå ha dåp men begge vi to er avholdsmennesker og synes ikke noe om alkohol sammen med barn. De eier ikke begrensninger så å la de får drikke noen glass er umulig. Det er mye eller ingenting. Søstera til mannen min ble helt forskrekken da vi mente at det skulle være alkoholfritt og at det kan bli en kjempehyggelig fest uten. Hun mener de fleste ikke vil komme pga det. Skal vi bare skjære gjennom å forby alkohol, eller skal vi la det stå til. Det er jo tross alt deres kultur og vi velger å ha en fest der med dem. Er det kultur el pengene. Du opplyser begge deler. Synest du kan ta med din kultur og vise dei kva dokke gjør men det er vel at du håner deires tro. Slik Norge er, vi aksepterer alt men vi SKAL bøye oss etter deiras tro.
Gjest Heartbroken Skrevet 14. juni 2012 #8 Skrevet 14. juni 2012 Vi skal døpe jenta vår i pappans hjemland utenfor eurpoa. De har den mentaliteten at Europa er paradis og at vi tjener penger på ingenting og alle er søkk rike. Så hver gang de får besøk fra hvem-det-måtte-være så er det "innlysende" at det skal holdes stor fest og dans med masser av alkohol med åpen bar løsning. Vi skal nå ha dåp men begge vi to er avholdsmennesker og synes ikke noe om alkohol sammen med barn. De eier ikke begrensninger så å la de får drikke noen glass er umulig. Det er mye eller ingenting. Søstera til mannen min ble helt forskrekken da vi mente at det skulle være alkoholfritt og at det kan bli en kjempehyggelig fest uten. Hun mener de fleste ikke vil komme pga det. Skal vi bare skjære gjennom å forby alkohol, eller skal vi la det stå til. Det er jo tross alt deres kultur og vi velger å ha en fest der med dem. Er det kultur el pengene. Du opplyser begge deler. Synest du kan ta med din kultur og vise dei kva dokke gjør men det er vel at du håner deires tro. Slik Norge er, vi aksepterer alt men vi SKAL bøye oss etter deiras tro. Her er det vel ikke snakk om tro, men tradisjon. Litt forskjell der, syns du ikke? Jeg syns dere skal gjøre det som passer dere best, regner med at det skal være andre barn tilstede i dåpen også? Jeg syns ikke alkohol og dåp/konfirmasjon hører sammen, og hadde nok vært vanskelig å snu på det
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2012 #9 Skrevet 14. juni 2012 Nei dette har ingenting med tro å si. Eller dåpen skjer jo i tro, men alkoholetikken problematiseres i forhold til tradisjon. Tror jeg g mannen skal ta en ny diskusjon sammen med søsteren å se hva vi kan gjøre. Jeg tror jeg skal nekte alkohol på festen uansett. Så får heller de som vil komme og de som ikke vil får la vær.. Takk for svar alle. et gjør det lettere å se i et annet perspektiv ved å spørre andre
Von Hertelhofen Skrevet 14. juni 2012 #10 Skrevet 14. juni 2012 Haha, alkohol er vel en slags religion for noen:-) men ha dåpen på dine premisser hi! De som ikke kommer da, får bare være hjemme og sure seg!
Gjest yrild Skrevet 14. juni 2012 #11 Skrevet 14. juni 2012 Lag en norsk dåp da vel og gi tydelig beskjed om at dere gjør litt norsk og litt ....., Dåpen kirken er vel romersk katolsk? og dere ønsker å ha festen litt mer norsk..? Hmmm jeg skjønner deg veldig godt, da mannen min også er utenlandsk og jeg vet hvordan man stanger i veggen iblandt når kulturene kræsjer (feks sikring av barna i bil... når vi er på besøk). Men her er jo du og mannen enige (det er min mann og jeg også inntil vi er hos svigermor... og da er vi plutselig ikke alltid enige lenger ;-)) og da får dere prøve å gjøre det som dere ønsker det.
Gjest yrild Skrevet 14. juni 2012 #12 Skrevet 14. juni 2012 Lurer forresten på om ikke vi har menn fra samme land :-) ?
sayonora Skrevet 14. juni 2012 #13 Skrevet 14. juni 2012 Hadde helt klart valgt å sette foten ned, og hatt en dåpsfest uten alkohol. Spesielt når det er sånn som du sier at de ikke eier begrensninger. Noe annet hadde vært hvis det hadde vært vanlig å ha noen glass vin eller øl til maten, men sånn som du beskriver det at de forventer åpen bar, så ser jeg nesten for meg et fyllekalas.. Hehhe.. Hvis de kommer for å vise respekt for dere og barnet, vil de jo komme uansett, som andre her sier Lykke til, det er ikke alltid lett å tilfredsstille alle, men her skal jo barnet være i fokus, ikke alkoholen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå