Gå til innhold

Noen spørsmål ang. foreldrepenger og permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er gravid med mitt første barn og prøver å sette meg inn i regler og lovverk ang foreldrepenger og permisjon. Jeg føler meg litt grønn på dette området, så jeg håper noen erfarne mammaer vil svare meg på mine spørsmål :)

Jeg har termin i november, og har jobbet helt siden før jeg ble gravid, men ikke i en fast 100% stilling. Frem til april 2012 jobbet jeg som vikar der arbeidsukene varierte mye med få vakter den ene uken og mye arbeid den neste. Jeg var i tillegg utplassert i en studiepraksis i en måned, og fikk derfor ikke jobbet noe de ukene (jeg har dette året studert litt på deltid). 12 april startet jeg i min nåværende stilling der jeg jobber 100%. Jeg har bekymret meg litt for hvor mye jeg kommer til å få utbetalt i foreldrepenger. Jeg har lest at en må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene før permisjonsstart, noe jeg kommer til å gjøre siden jeg har en fast stilling. Men blir lønnen min bergenet ut fra hvor mye jeg tjener når jeg går ut i permisjon, eller blir gjennomsnittet for de 6 siste månedene gjeldende for min permisjonslønn?

I juli må jeg ta ferie selv om jeg ikke har jobbet meg opp rett på lovbestemt ferie. Jobben min holder stengt denne måneden, så da har jeg ikke mulighet til å jobbe. Blir denne måneden regnet med som en av de 6 månedene med arbeid, eller teller denne måneden som ikke i arbeid?

Jeg håper jo at jeg kan få mest mulig lønn i min permisjon, men er redd for at ferien i juli, studiepraksisen og de uregelmessige arbeidstidene før april skal føre til at jeg får mindre utbetalt. i tillegg må jeg ta ut permisjonen min 3 uker før termin, så da starter permisjonen min i midten av oktober.

Føler meg litt liten og uvitende som stiller slike spørsmål der svaret sikkert er veldig opplagt for mange, men jeg har prøvd å lese meg til dette selv uten hell så langt.

Håper på svar!

Hilsen en ung, kommende mor =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...