Gå til innhold

Sykepleier. Ang morfinbehandling i hjemmet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting. Ved pasienter med langt fremskredet kreftsykdom som har mye smerter og hvor dette skal behandles med morfin i hjemmet.

Er det vanlig at de får dette intravenøst? At en person er hjemme med veneflon og får iv ved behov?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har sagt at jeg muligens skal hjelpe en bekjent som har en slektning som er døende. Denne eldre personen skal ha morfin, men forløpig vet jeg ikke om det blir gitt som mixtur/tabletter/sc/im eller intravenøst.

Jobber på sykehus, men er "flaut nok" ikke sånn super god på å legge veneflon. Vanligvis er det anestesien som gjør det hos oss, så er blitt skikkelig rusten og ute av trening.

Kan nok få det til, men har nødig lyst til å bomme og utsette personen for ekstra ubehag.... Så hvis veneflonen til personen må seponeres av en eller annen grunn så er det litt dumt tenker jeg.

Lurer vel også på om jeg egentlig har lov til å gi det iv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne personen har vel sikkert tilknytning til sykepleier via hjemmetjenesten?

Skrevet

Blir ikke vedkommende satt på smertepumpe da? Få jevn dose hele tiden...

Da trengs ikke veneflon, men butterfly....

Skrevet

Vil tro morfinen gies med smertepumpe. I alle fall det jeg har vært borti i hjemmesykepleien.

Skrevet

Ja, har nok det. Men de ønsker å ta med pasienten for å ta farvel med sommerstedet. En siste tur dit. Pasienten ønsker dette sterkt selv også. Det er derfor jeg har blitt spurt om å hjelpe.

Skrevet

det jeg forbinder med butterfly er ikke morfin og kreft for å si det sånn! Men det kan jo få tankene over på noe annet i det minste :)

Skrevet

Finnes smertepumpe som kan være ferdigblandet og gå over noen dager....

Dessuten har vedkommende krav på hjemmesykepleie selv om h*n er i en annen kommune enn hjemkommunen sin..

Skrevet

det jeg forbinder med butterfly er ikke morfin og kreft for å si det sånn! Men det kan jo få tankene over på noe annet i det minste smile.png

Hehe... Nåla som blir lagt inn i underhuden(subcutant) ser ut som en butterfly siden den har to "vinger" som skal hvile på huden.. :-P

Skrevet

Ja, smertepumpe høres jo logisk ut.

Merket bare jeg ble ltt stresset, tanken på å sette veneflon etter en lang pause var ikke så veldig fristende. hehe.

Skal få mer info i morgen, men slik jeg forsto det så var det ikke aktuelt med hjemmespl, får spørre hvorfor. kanskje fordi det bare er for noen få dager?

Skrevet

jobber selv i hjemmespl. Våre brukere som ferierer i andre kommuner har fått tilbud om hjemmespl i den kommunen de ferierer i. Det finnes smertepumper som kan gå i 72 timer før den må skiftes. En såkalt baxterpumpe blandes av farmasøyt, der kan pas få alle sine medisiner IV, og den er ferdigblandet. Ville ikke tatt på meg ansvaret for en bekjent, det er jo narkotika det er snakk om! Hj.spl fører jo regnskap på dette, så det bør være autorisert personell som tar seg av dette, spes i livets sluttfase!

Skrevet

Tryggere med hjemmesykepleie da vil jeg tro...

Og lettere for deg også...

Vedkommende kan jo også stå på smerteplaster da...

Og få evt. ekstra morfin subcutant ved behov... Da slipper man også styret med veneflon.

Skrevet

Som regel ved langt fremskredne kreftpas. som i dette tilfelle brukes IV, da det ofte er nødvendig å gi ekstra ved behov, samt å endre dosen etterhvert.

Skrevet

Der jeg jobber,er det vanlig med enten butterfly eller smertepumpe.

Pasienter har rett på hjelp fra hsy selvom de reiser til en annen kommune:)

Skrevet

Ja, har nok det. Men de ønsker å ta med pasienten for å ta farvel med sommerstedet. En siste tur dit. Pasienten ønsker dette sterkt selv også. Det er derfor jeg har blitt spurt om å hjelpe.

Personen vil ha krav på hjemmesykepleie på sommerstid også. Kommunen skal gi hjelp til alle som oppholder seg der, ikke bare egne innbyggere. Men det er vanlig å bruke smertefulle og/eller s.c. injeksjoner..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...