Gå til innhold

Kan arbeidsgiver virkelig gjøre dette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg har et vikariat hvor den som opprinnelig hadde stillingen sa opp. Dermed ble den utlyst som fast stilling som min venn søkte på. Han ble innkalt til interjvju sammen med to andre. 12 uker før vikariat hans går ut, må han selv kontakte sjefen for å høre om han snart får vite noe. Får da tilbud om 1 års forlengelse av vikariatet, noe han takker ja til, men samtidig undrer seg over hva som skjedde med den faste stillingen.

Så, 1 mnd senere ringer sjefen for å fortelle at en av de andre har fått den faste stillingen, men han kunne ikke starte i jobben før om ett år, så derfor fikk min venn dette vikariatet.

Dette høres jo helt bak mål ut! Hvem i all verden ansetter noen som ikke kan starte før om ett år (iflg min venn stilte de nogenlunde likt ift kvalifikasjoner). Kan man gjøre sånt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver kan selvfølgelig ansette hvem han vil, og er han villig til å vente 1 år på et menneske er det garantert noe spesielt enten ved kvalifikasjoner eller personlighet de absolutt vil ha i bedriften sin.

Skrevet

Det kan man selvsagt gjøre. Hvis det feks var en kvinne som var gravid og skulle ut i svangerskapspermisjon... Akkurat det gjorde vi for halvannet år siden. Den beste kandidaten skulle altså først ut i et års svangerskapspermisjon, så vi måtte ha en vikar for henne inntil hun kunne begynne.

Helt normalt og helt lovlig. Den andre personen var vel mer egnet faglig og/eller pesonlig enn din venn går jeg ut fra.

Skrevet

Arbeidsgiver ansetter den som er mest egnet. Så ja, dette er fullt lovlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...