Gå til innhold

Hvilken diagnose er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kun depresjon eller er det mulig jeg kan ha en annen diagnose.

Jeg har tenkt ADHD, men min mor sier plutselig at det kan være jeg har bipolar lidelese, noe jeg ikke tror...

Er helt normal og oppegående altså, men sliter med mye nedstemthet, og kan skifte meninger veldig fort, og har bryr meg veldig om andres meninger før jeg tør ta en avslutning....dessuten er jeg ofte lei, ser mørkt på ting, og har en tendens til å tro at jeg alltid kommer til å slite i livet, siden jeg aldri har følt meg hele lykkelig...føler jeg ikke fortjener det, føler meg skyldig for å ikke få orden på livet ( altså jeg har jobb, mann , barn osv, men føler meg aldri lykkelig...)

Ei vennine tror jeg kan ha depresjon bare, jeg tenker adhd..men??

Noen med råd, erfaringer etc?:)

takk........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skifter du ofte sinnstemmning, fra helt på bunnen til at hele livet er fantastisk? tror egentlig ikke du har bipolar lidelse..

Adhd, er du mye "rastløs"? Vært det hele livet? Er det noen spesiell grunn til at du mistenker adhd?

Om det kun er det du skriver, så vil jeg tippe depresjon..

Jeg er ikke lege, og bare synser.. Syns du burde gå til fastlegen, og få det sjekket ordentlig.

Skrevet

Jeg synes du høres helt normal ut, bare med litt for stor tro på at man kan forvente å gå rundt å være lykkelig store deler av tiden.

Skrevet

Basert på det du skriver her så er det umulig å vite. Men lurer på hvorfor du tror det kan være ADHD? Det du skriver er virkelig ikke typisk for den diagnosen.

Ta deg heller en tur til legen, og be om utredning.

Skrevet

Utfra det du beskriver så er det ikke noen spesielle særtrekk for ADHD. Hvorfor tenker du selv at der er ADHD? Synes igrunn ikke det var helt bipolare trekk heller. Derimot kan det godt sammenlignes med en deppresjon.

Men dette er det umulig å synse noe om, du bør heller ta deg en tur til legen, er ikke mye poeng i selvdiagnostisering.

Skrevet

Det glemte jeg å skrive i farten. Grunnen til at jeg tror det er ADHD er følgende:

1. Ekstremt rastløs

2. Kan prate veldig mye og veldig fort.

3. Sliter med sinnes utbrudd, og er generelt veldig sint.

4. Liten tålmodighet

5. Har 10000 tanker på en gang, og har vanskeligheter med å tenke på bare en ting av gangen, eller å la være å tenke på ting jeg ikke burde tenke på når jeg skal konsentrere meg.....

Har en del ADHD i familien, samt et av mine barn har det.

Nei, skifter aldri sinnstemning på den måten, og tror derfor ikke jeg er bipolar på noen måte, men jeg kan skifte meninger veldig ofte, og tør sjelden stole på mine egne avgjørelser:(

Når det er sagt så kan jeg skifte humør fra dag til dag, en dag kan jeg nærmest irritere meg grønn å "hate" samboer, neste dag er alt fint igjen.................

HI

Skrevet

Kun depresjon eller er det mulig jeg kan ha en annen diagnose.

Jeg har tenkt ADHD, men min mor sier plutselig at det kan være jeg har bipolar lidelese, noe jeg ikke tror...

Er helt normal og oppegående altså, men sliter med mye nedstemthet, og kan skifte meninger veldig fort, og har bryr meg veldig om andres meninger før jeg tør ta en avslutning....dessuten er jeg ofte lei, ser mørkt på ting, og har en tendens til å tro at jeg alltid kommer til å slite i livet, siden jeg aldri har følt meg hele lykkelig...føler jeg ikke fortjener det, føler meg skyldig for å ikke få orden på livet ( altså jeg har jobb, mann , barn osv, men føler meg aldri lykkelig...)

Ei vennine tror jeg kan ha depresjon bare, jeg tenker adhd..men??

Noen med råd, erfaringer etc?smile.png

takk........

De fleste diagnoser krever at symptomene skal være av et vist antall, vart en vis stund og gå ut over dagligliv og fungering, du skriver at du er oppegåënde og normal. Alle menensker har noen symptomer på de ulike psykiske lidelsene, men de færreste oppfyller alle kriterier.

Du høres ut som om du er tungsindig, har lavt selvbilde og ikke er fornøyd i tilværelsen. Det er noe som er verd å jobbe med for seg uavhengig om det tilfredsstiller kriteriene for en psykisk lidelse. Hvis du har det tøft anbefaler jeg at du tar kontakt med fastlegen og ber om en henvisning til psykolog.

Om du er deprimert eller lider av noe annet må evt utredes, men hvorfor så interessert i en diagnose? Problemene dine er "like mye verd" uavhengig av hvilken merkelapp noen setter på dem her på forumet.

Hilsen psykolog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...