Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #2 Skrevet 13. juni 2012 Kvinner som er ekstremt opptatt av tradisjon men er lite engasjert og oppdatert på nå og fremtid.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #3 Skrevet 13. juni 2012 at du er i Nord-Norge. Da er man kjerring uansett ;D
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #4 Skrevet 13. juni 2012 Kommer an på hvor i landet du bor. Jeg kommer fra et sted hvor du kvalifiserer til å bli kalt kjerring hvis du er gift :-) Med andre ord er det synonymt med kone, og det brukes i daglitalen også. En dame presenterte seg en gang for meg ved å si "Hei, jeg er Anne, kjærringa hass Petter". Hvis man tenker på kjerring i by-definisjonen av ordet, så vil en ung dame bli kalt kjerring hvis hun har trekk man ellers mest forbinder med godt voksne damer. Det være seg tantete klær eller gammeldagse, stive holdninger til ting.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 13. juni 2012 #5 Skrevet 13. juni 2012 Det er jo egentlig tiltale til kvinner som er gift, eller en gammel kvinne av det breie lag av folk. Derfor mener jeg ikke man er kjerring og man er seig på gammle tradisjoner og nekter å følge med på nå og fremtid. Kjerring er jo opprinnerlig et positivt ord, så synes ikke det passer henn å bruke det negativt. Kan ligge noe i at samboeren kaller meg for "fremtids kjerringa mi" Og jeg er ikke 24 år enda :-p
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #6 Skrevet 13. juni 2012 Mannen mi kaller meg støtt og stadig for kjerring(a) si.. ser ikke problemet Jeg kaller han ofte for gubben, men føler vel egentlig at det høres litt værre (eldre) ut enn kjerring
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #7 Skrevet 13. juni 2012 Kjerring stammer fra kar-ing. Som i kar/mann. Kvinner som tar over mannsrollen og vil bestemme alt. Lite populært blant menn. Den støte yndinge snella som blir en kjerring/kar-ing.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #8 Skrevet 13. juni 2012 Kjerring stammer fra kar-ing. Som i kar/mann. Kvinner som tar over mannsrollen og vil bestemme alt. Lite populært blant menn. Den støte yndinge snella som blir en kjerring/kar-ing.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #9 Skrevet 13. juni 2012 Kjerring stammer fra kar-ing. Som i kar/mann. Kvinner som tar over mannsrollen og vil bestemme alt. Lite populært blant menn. Den støte yndinge snella som blir en kjerring/kar-ing. Det stemmer. Mange tror det stammer fra kjær.. Min kjæring. Men uttrykket er utelukkende negativt (med unntak av nord-Norge). Da det betyr mandig eller kar.
Gjest sug lut Skrevet 13. juni 2012 #10 Skrevet 13. juni 2012 Og da benytter jeg igjen sjansen til å minne om at kjerring etymologisk sett ikke har det aller minste med "kjær" å gjøre, det er avledet av "kar/karl", dvs mann, med suffikset "-ling" som er en diminutiv, ergo betyr "kjerring" i utgangspunktet "liten mann".
Gjest sug lut Skrevet 13. juni 2012 #11 Skrevet 13. juni 2012 Jøss, her var det mange med samme opplysningstrang, ja.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #12 Skrevet 13. juni 2012 Jøss, her var det mange med samme opplysningstrang, ja. Hehe ja. Du er opplyst du lut :-)
Gjest sug lut Skrevet 13. juni 2012 #13 Skrevet 13. juni 2012 Jøss, her var det mange med samme opplysningstrang, ja. Hehe ja. Du er opplyst du lut :-) Ikke sant?
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 13. juni 2012 #14 Skrevet 13. juni 2012 Jeg syntes jeg er litt kjærring.. Jeg 2 typer kjærring, en surmaga rappskjefta kjærring om noen er kjipe.. Så er jeg kjærring i at jeg elsker å bake, lage hjemmelagd urtete/krydder, liker å pusle hjemme med forkle og kjevle i hånden, men noen ganger er jeg bare Julie også
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #15 Skrevet 13. juni 2012 Kjerring stammer fra kar-ing. Som i kar/mann. Kvinner som tar over mannsrollen og vil bestemme alt. Lite populært blant menn. Den støte yndinge snella som blir en kjerring/kar-ing. Du vet du har feil ja? Kjerring kommer ikke fra kar-ing, men fra norrønt: kerling.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #16 Skrevet 13. juni 2012 Det er jo egentlig tiltale til kvinner som er gift, eller en gammel kvinne av det breie lag av folk. Derfor mener jeg ikke man er kjerring og man er seig på gammle tradisjoner og nekter å følge med på nå og fremtid. Kjerring er jo opprinnerlig et positivt ord, så synes ikke det passer henn å bruke det negativt. Kan ligge noe i at samboeren kaller meg for "fremtids kjerringa mi" Og jeg er ikke 24 år enda :-p Kjerring er opprinnelig et skjellsord.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #17 Skrevet 13. juni 2012 Kjerring stammer fra kar-ing. Som i kar/mann. Kvinner som tar over mannsrollen og vil bestemme alt. Lite populært blant menn. Den støte yndinge snella som blir en kjerring/kar-ing. Det stemmer. Mange tror det stammer fra kjær.. Min kjæring. Men uttrykket er utelukkende negativt (med unntak av nord-Norge). Da det betyr mandig eller kar. Det betyr faktisk liten, plagsom mann.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #18 Skrevet 13. juni 2012 Kjerring stammer fra kar-ing. Som i kar/mann. Kvinner som tar over mannsrollen og vil bestemme alt. Lite populært blant menn. Den støte yndinge snella som blir en kjerring/kar-ing. Det stemmer. Mange tror det stammer fra kjær.. Min kjæring. Men uttrykket er utelukkende negativt (med unntak av nord-Norge). Da det betyr mandig eller kar. Det betyr faktisk liten, plagsom mann. Noe svært mange kvinner blir når de har fått humpa fra seg i forelskelsens rus og livets alvor og mørke tar overhånd.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 13. juni 2012 #19 Skrevet 13. juni 2012 Det er jo egentlig tiltale til kvinner som er gift, eller en gammel kvinne av det breie lag av folk. Derfor mener jeg ikke man er kjerring og man er seig på gammle tradisjoner og nekter å følge med på nå og fremtid. Kjerring er jo opprinnerlig et positivt ord, så synes ikke det passer henn å bruke det negativt. Kan ligge noe i at samboeren kaller meg for "fremtids kjerringa mi" Og jeg er ikke 24 år enda :-p Kjerring er opprinnelig et skjellsord. Vet det, men her jeg bor er det opprinerlig et positivt ord Burda nok formet den setningen min bedre. Men uansett da, her er det et positivt ord. Vet det kommer fra ordet Kerling (karl eller kar) opprinnerlig.. Men om jeg tenker på det blir jeg nok bare deppa over samberens kallenavn, så jeg forholder meg til ordets betydning i bygda jeg bor i
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 13. juni 2012 #20 Skrevet 13. juni 2012 Kjerring stammer fra kar-ing. Som i kar/mann. Kvinner som tar over mannsrollen og vil bestemme alt. Lite populært blant menn. Den støte yndinge snella som blir en kjerring/kar-ing. Du vet du har feil ja? Kjerring kommer ikke fra kar-ing, men fra norrønt: kerling. Og kerling betyr karl eller kar, begge deler betyr da kar (mann)
Frøken Ubesluttsom Skrevet 13. juni 2012 #21 Skrevet 13. juni 2012 Jeg har ingenting i mot å bli kalt "kjerringa" mi. For meg er det ikke negativt. På dilekta vår er det bare et annet ord for dame i daglig tale. Men hvis man bruker det i negativ sammenheng, feks "jævla kjerring" så blir det med ett negativt ladet. Pga jævla, som er et mye mer negativt ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå