Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 Det hadde vært gøy å se om de/dere som gjorde det hadde noe effekt av det...
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 13. juni 2012 #2 Skrevet 13. juni 2012 Brukte mandelolje, jm sa hun merket det på meg jeg revnet ikke
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #3 Skrevet 13. juni 2012 Det har ingenting for seg. På lik linje med fultighetskrem mot strekkmerker. Det som derimot er svært avgjørende er at jordmor er trent i at babyen kommer rooolig ut med hodet og hjelper deg å holde igjen. Står hodet å tøyer og du holder igjen en pressrie så revner du ikke.
Ikkesåallerværst Skrevet 13. juni 2012 #4 Skrevet 13. juni 2012 Første fødsel: masserte fra uke 34, revnet grad 3 b, samt innvendig ( vakuum). Andre: masserte ikke, fire sting, kun skrubbsår.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 13. juni 2012 #5 Skrevet 13. juni 2012 nei, gjorde jeg ikke storebror: ble klippet, siden han stresset for mye. lillesøster: styrtfødsel, 1 pyntesting
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 13. juni 2012 #6 Skrevet 13. juni 2012 Jeg masserte ikke med noe som helst, og revnet heller ikke spesielt mye (sydde kun pyntesting). Nå brukte jeg oppmot en time på å presse ut ungen, så hadde god tid til å strekke huden... husker når jeg lå å pressa så fikk jeg beskjed om at jeg ville være glad for det dagen etter pga mindre revning, selv om jeg der og da heller kunne revnet enn å presse i en time
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #7 Skrevet 13. juni 2012 En ting er i alle fall sikkert: det har ingen verdens ting for seg å kjøpe den dyre oljen. Dersom det virker, er det massasjen, ikke oljen i seg selv, det kommer an på. Jeg masserte med vanlig olivenolje, revnet ikke en millimeter noen av gangene. Aner ikke om det hadde sammenheng, men jordmor mente det.
❤lille stjerne❤ Skrevet 13. juni 2012 #8 Skrevet 13. juni 2012 masserte ikke og brukte ingen olje, revnet ikke. Brukte ikke strekkmerkekrem og fikk ingen strekkmerker heller. Tror det mest av alt har med hud og vevstype å gjøre jeg.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #9 Skrevet 13. juni 2012 Maserte ikke med noe, brukte ingen kremer eller oljer, revnet ikke og fikk ikke strekkmerker.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #11 Skrevet 13. juni 2012 maserte ingenverdensting mednoensomhelstslagsolje, revnet ingenting under noen av mine to fødsler. men jeg fikk masse strekkmerker. brukte ingen dyr fuktighetskrem som skulle forhindre det heller.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #12 Skrevet 13. juni 2012 I følge min jordmor er det forskjell på huden vår, noen tåler mer enn andre, noen er rett og slett mer tøyelig enn andre. Hun sa at ingen hadde klart å dokumentere noen effekt av massering med olje, de få undersøkelsene som var gjort viste visst at prosenten kvinner som revner er akkurat like høy hos de som bruker olje og de som ikke gjør det. Jeg har ikke gjort det med noen av barna mine og har opplevd både å revne fra A til å og å ikke revne i det hele tatt. Kommer an på hvor stor barnet er, hvordan det kommer ut, hvor fort det skjer og ikke minst hvor flink jordmor er til å hindre revning.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #13 Skrevet 13. juni 2012 Masserte med vanlig sesamolje på mage og underliv. 1-2 pyntesting og inge ingen strekkmerker.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #14 Skrevet 13. juni 2012 Første fødsel gjorde jeg det: revna ikke Andre fødsel gjorde jeg det ikke: revna ikke Har ikke sydd i det hele tatt etter noen av fødslene. Tror ikke massasjen har noe for seg. Jordmors jobb, fødestilling, farten på barnet har mye mer å si.
Mrs. Kaizer Skrevet 13. juni 2012 #15 Skrevet 13. juni 2012 Jeg vet nå ikke hva perineum er for noe, men forstår hvor du vil hen.. Jeg har ikke smurt meg med noe noen gang, har hatt 3 vaginal fødsler. De to første gangene måtte jeg sy et og to pyntesting, 3. gang trengte jeg ikke sy.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 13. juni 2012 #16 Skrevet 13. juni 2012 Smurte med matolje, revna ikke. Smurte ikke magen, annet enn normal smøring med ordinær bodylotion i ny og ne, fikk ingen strekkmerker.
Light of my life Skrevet 13. juni 2012 #17 Skrevet 13. juni 2012 Masserte litt med mandelolje fra apoteket. Revnet ikke, men de måtte klippe litt pga vaakum. Er enig med de over som sier det kommer an på vevstypen, på samme måte som om man får strekkmerker eller ikke (som jeg forøvrig ikke fikk). Så oppsummert: neste gang (hvis det blir en til) gidder jeg ikke smøre/massere noe som helst
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #18 Skrevet 13. juni 2012 Smurte med jordnøttolje, pressa ca 5 minutter, ingen revning. Men hun var bare 2,5 kilo da.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #19 Skrevet 13. juni 2012 D å massere og tøye perineum de siste ukene før fødsel HAR noe for seg, så da har din jordmor over her ikke oppdatert fagkunnskap. Hilsen annen jordmor:) Link til oversiktsartikkel (review, altså oppsummert all forsknig om emnet, stor tyngde innen forsningslitteratur): http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD005123.pub2/abstract
Tigerpote Skrevet 13. juni 2012 #21 Skrevet 13. juni 2012 Jeg bruker bare vanlig bodylotion på magen (slik jeg alltid gjør) og fikk ingen strekkmerker hverken ved forrige svangerskap eller dette. Smurte heller ikke nedentil noen av gangene. Jeg har ikke født ennå, men sist ble jeg klippet litt og fikk noen overfladiske rift/skrubbsår. Tror ikke det synes, merkes ingenting iallefal
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #22 Skrevet 13. juni 2012 Smurte i mange uker før fødsel, måtte sy noen pyntesting..
Januarbaby2014 Skrevet 13. juni 2012 #23 Skrevet 13. juni 2012 Smørte med jordnøttolje første gangen, fødte ei jente på rett under 2700g, måtte sy ett par "pyntesting". Andre gangen smørte jeg ikke, fødte ei jente på rett under 4 kg, måtte ikke sy noen ting.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #24 Skrevet 13. juni 2012 Ikke smurt, rift grad 1 første gang og ingenting 2. Føder gutter med store hoder på 38 cm. Tenker at tøying og smøring kan hjelpe, men at d er en kombinasjon av faktorer.
gullimagen Skrevet 13. juni 2012 #25 Skrevet 13. juni 2012 Smurte med med weleda oljen hver kveld de sisste ukene- måtte kun sy et pyntesting. Jordmor smurte meg også med jordnøttolje under fødsel. Min store skrekk var å revne eller bli klippet. Heldigvis slapp jeg det. Kommer til å smøre meg neste gang også- tar ikke risken itillfelle det var smøringen som forhindret klipping og revning:) Smurte meg også med weleda strekkmerkeolje- men fikk Alikevel noen få på sidene. Men tenker at om jeg ikke hadde gjort det hadde jeg vel sprukket helt opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå