Gå til innhold

Moralsk dilemma vedr taushetsplikt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jobb hvor jeg får innsyn i menneskers skjebne og ofte hemmelige liv og har selvsagt taushetsplikt som jeg overholder strengt.

Men nå er saken at en god venninne av meg har blitt kjæreste med en mann som jeg vet er skikkelig skummel. Han har hele bygdas medlidenhet fordi hans kone tok med barna og stakk av til en annen kant av landet mens han var på jobbreise og han kom hjem til tomt hus og en lapp på bordet.

Det ingen vet er at konen reiste direkte til et krisesenter hvor hun og barna bodde ganske lenge. I papirene står det at hun var blitt svært grovt mishandlet gjennom mange år og trengte tid til å komme på bena igjen.

Denne mannen har altså sjarmert min venninne og hun er helt betatt. De snakker alt om å flytte sammen og han er bare snill og god med henne. Men vi vet jo hvordan slike mennesker opptrer. Først opparbeider de seg tillit for så å nesten umerkelig klare å bryte partneren ned sånn at de ikke makter å gå når første slaget kommer.

Hva i all verden skal jeg gjøre? Her går virkelig ikke det juridiske og moralske sammen... Jeg vet jo at jeg risikerer å miste jobben og det som verre er om jeg forteller venninnen min sannheten, og faren er jo også at hun ikke vil tro meg.

Men kan jeg virkelig la være å si noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viss du har taushetsplikt så kan du ikke si et ord om dette til din venninne. Du må heller prøve så godt du kan å følge med henne og denne mannen, og være en god venn som hun kan snakke med om alt. Da kan du veilede henne på den måten. Håper for all del denne mannen ikke fortsetter der han slapp i sist forhold.

For meg i min jobb er taushetsplikten absolutt. Men har meldeplikt til barnevernet dersom det er grunn til bekymring for barnet.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Viss du har taushetsplikt så kan du ikke si et ord om dette til din venninne. Du må heller prøve så godt du kan å følge med henne og denne mannen, og være en god venn som hun kan snakke med om alt. Da kan du veilede henne på den måten. Håper for all del denne mannen ikke fortsetter der han slapp i sist forhold.

For meg i min jobb er taushetsplikten absolutt. Men har meldeplikt til barnevernet dersom det er grunn til bekymring for barnet.

Støtter meg til denne, du kan ikke si noe dessverre. Jeg tror at hadde jeg vært i ditt tilfelle, hadde jeg prøvd å være der for henne. Altså støttet henne om det blir noe i fremtiden. Men du kan så absolutt ikke si noe ang situasjonen som er taushetsbelagt.

Skrevet

Dersom dette hadde vært en nær venninne ville jeg faktisk ha sagt noe. Særlig dersom hun har barn.

Ville kanskje ha prøvd å dekke det til under at du har hørt det hos noen andre (ikke i jobbsammenheng).

Skrevet

Du må finna ein måte å få gitt ho desse opplysningane utan å bryta teieplikta, veit ikkje korleis, men passa på at ho får vite det på anna hold. Eller uansett gje utrykk for at du ikkje likar han. du kan ikkje stå å sjå på at ho blir ødelagt. Masse lykke til!!

Skrevet

Følg med henne og du merke når ho forandrer seg. Da er han i gang igjen og holdt henne som vennina di uanset .

Skrevet

Om hun har barn så melder du din bekymring til barnevernet, som du er pliktig til.

Utover det så kan du ikke bryte taushetsplikten og gjør du det så kan du bli straffet for bruddet

Gjest yrild
Skrevet

Huff... jeg tror jeg hadde sendt et anonymt brev med svært få opplysninger (slik at det ikke må komme fra noen i systemet), men der det kommer fram at hans kone ble utsatt for vold i hjemmet.

Hadde aldri snakket med henne direkte og heller ikke innrømmet noe for henne hvis hun spør...

Skrevet

Vær veldig forsiktig med dei opplysningane dei andre er kommet med. Han har nok DEG HI under lupen. Han veit nok kor du jobber. Smarte slik jævlar.

Skrevet

Det er en fin grense når det gjelder taushetsplikt...

Ja, du har taushetsplikt og kan ikke bryte den med mindre veldig gode grunner taler for det, vanligvis går vel denne grensen mellom liv og helse... Taushetsplikten skal ikke gå så langt at den kan skade andre personer heller. Her kan det være snakk om fremtidig helse for din venninne som dette vil gå ut over. Man har også en plikt til å beskytte andre privatpersoner. Så hvilket hensyn som skal veie tygst her, er ikke godt å si. Det er veldig viktig å påpeke at taushetsplikt ikke nødvendigvis er absolutt hele tiden! Hvis du feks visste at han hadde HIV og de var kjærester hadde du hatt plikt til å informere denne venninnen din pga helsefare, til tross for taushetsplikt. Jeg ville snakket med min sjef om dette dilemmaet, og ikke gjort noe uoverveid som kan få så alt for store konsekvenser for deg senere. Om du så lander på å si noe, så har du ingen garanti for at din venninne vil tro på deg, eller høre på deg (kanskje har du heller ikke mulighet til å utbrodere, men kun si litt kort og generelt om denne mannen), og likevel blir nødt til å erfare selv med denne mannen.

Skrevet

Litt av et dilemma du har!! Taushetsplikten er jo hellig, men ufattelig vanskelig, for dette kan jo hende om din venninnes helse...

Du skriver at ingen vet hvorfor kona dro... men har ikke denne konen venninner eller andre kjente som vet hva som har skjedd, at hun er blitt mishandlet? Hvis det er det og du hører noen nevne noe om dette i en setting utenfor jobben din, da kan du faktisk gjenfortelle til venninnen din hva du har hørt - men du må balansere riktig slik at du ikke sier mer enn det du har hørt "ute", og ikke røper noe av det du har fått vite via jobben. Men vanskelig å ikke røpe for mye!

En annen ting er hvor lenge det er siden kona forlot ham?

Det du kan gjøre er å prøve å påvirke din venninne ift at det kanskje går litt for fort frem. Få henne til å stille noen "krav" ift at hun ikke vil bli samboer før sånn og sånn. Slike menn liker ikke at de blir stilt krav til eller at ting ikke blir slik de planlegger, og da har de lettere for å avsløre seg selv. Hvis det er kort tid siden kona forlot ham kan du i tillegg bruke argumentet om at uansett hvorfor det ble brudd mellom ham og kona så det tar tid før man har bearbeidet det - og at mange hopper for fort inn i et nytt forhold fordi de ikke vil ta tak i følelsene, og ikke vil bo alene. Samtidig kan du jo gjenta det med at det kanskje er best å ikke bli samboere altfor tidlig...

Du kan også spørre din venninne om han har kontakt med barna sine og om han og ekskona har et ok samarbeid ift samværet med barna. Han skylder sikkert absolutt alt galt på kona, men ofte sier det mye om en manns evner følelsesmessig om han greier å holde på kontakten med barna...

Her kan også barnas alder spille inn - er barna for eksempel så gamle at de selv kan opprettholde kontakten med far, men kanskje velger å la være? Da burde også noen alarmklokker ringe hos din venninne.

Som andre her har nevnt - hvis din venninne har barn så bør dette meldes til barnevernet hvis de flytter sammen. Vil tro du kan melde anonymt til barnevernet om saken.

Det kan hende du burde snakke med en av dine overordnede om denne saken, det kan være greit å ha en som vet om situasjonen å snakke med om det...

Skrevet

Ikkje grav med spørsmål om hans barn til vennina da vil han nok spørre kven som spør. Får han nyss i saken at du spør og ei bekymringsmelding til barnevernet. Lukter han nok lunta.

Snakk heller med din overornbnede om detta.

Skrevet

Selv hennes nærmeste venninner og familie aner ikke hvor ille det har vært. Han er en ganske typisk psykopat, oppmerksom og omsorgsfull blant andre.

De var den perfekte familie. Far kjekk, høy og mørk med en svært godt betalt lederstilling. Mor liten og nett, elegant til fingerspissene og to nydelige barn. Hun jobbet deltid og holdt hus og hjem perfekt. Ingen kunne ane hva som utspilte seg bak lukkede dører.

Mannen er fra bygda og hun har alle sine på andre kanten av landet (der hun rømte til). Derfor var det nok heller ingen som var nære nok til å oppdage hvor galt det var.

Min venninne har ikke barn, noe som er en ekstra bekymring for meg, da jeg vet at hun er mer enn klar til å slå seg til ro og stifte familie med "drømmemannen". Hun er verdens snilleste person, og vil nok gi denne mannen utallige sjanser...

Jeg tror jeg tar rådet deres og snakker med sjefen min om saken. Jeg er faktisk villig til å ta konsekvensene ved å bryte taushetsplikten om det kan redde min venninne.

Min bekymring er at til tross for at jeg tar dette steget, så vil hun nekte å tro på meg.

Jeg får frysninger av den smilende og høflige væremåten han, men skjønner godt at han lurer alle som ikke vet... Han er svært intelligent og vet godt hvordan han bør fremstå for å unngå mistanke.

hi

Skrevet

Dette er det jo nesten umulig å finne en løsning på som både skåner din venninne og gjør at du ikke bryter taushetsplikten.

Jeg tror jeg hadde vurdert å sende en melding til eksen hans hvis du har mulighet for å få tak i telefonnr, mailadresse el til henne. Men venninnen din tror vel ikke på henne heller om hun sier hun bor på krisesenter pga hvordan han har oppført seg, så da er du jo like langt...

Skrevet

Er du modig kan du jo gå direkte til mannen og si at enten bryter han med venninnen din eller så forteller du hva du vet.

Hvis det var en nær venninne ville jeg valgt å ofte jobben for henne om det var nødvendig.

Skrevet

Jeg tror jeg tar rådet deres og snakker med sjefen min om saken. Jeg er faktisk villig til å ta konsekvensene ved å bryte taushetsplikten om det kan redde min venninne.

Lurt å snakke med sjefen din. Hvis det viser seg at du ikke har anledning til å bryte taushetsplikten, så ville jeg fisket etter hva slags konsekvenser det vil ha for deg ift jobben. Om de f.eks. vil anmelde deg. Hva slags konsekvens det kan få for deg totalt sett, kommer an på hva jobben din gjør med saken om de får vite om det, og hva evt mannen det gjelder gjør. I verste fall kan du få fengselsstraff og bot for dette. Det er fint at du er villig til å stå opp for din venninne, men f.eks 2 år i fengsel og 200 000 i bot er vel litt mer enn det det er "verdt". Du har jo også en familie å ta vare på. Nå var denne straffen bare et eksempel, men tror verken fengselstraff eller bot er urealistisk med tanke på konsekvens for deg om det skulle bli rettsak ut av det. I tillegg vet du fortsatt ikke om din venninne velger å tro på deg, før det er for sent.

Skrevet

Lurt å snakke med sjefen din. Hvis det viser seg at du ikke har anledning til å bryte taushetsplikten, så ville jeg fisket etter hva slags konsekvenser det vil ha for deg ift jobben. Om de f.eks. vil anmelde deg. Hva slags konsekvens det kan få for deg totalt sett, kommer an på hva jobben din gjør med saken om de får vite om det, og hva evt mannen det gjelder gjør. I verste fall kan du få fengselsstraff og bot for dette. Det er fint at du er villig til å stå opp for din venninne, men f.eks 2 år i fengsel og 200 000 i bot er vel litt mer enn det det er "verdt". Du har jo også en familie å ta vare på. Nå var denne straffen bare et eksempel, men tror verken fengselstraff eller bot er urealistisk med tanke på konsekvens for deg om det skulle bli rettsak ut av det. I tillegg vet du fortsatt ikke om din venninne velger å tro på deg, før det er for sent.

Jeg aner faktisk ikke noe om hva konsekvensene for å bryte taushetsplikten er, da det aldri har vært i mine tanker å gjøre det før nå... Klart at jeg ikke kan risikere fengsel og bot i hundretusenkronersklassen, og ny jobb er heller ikke lett å få her i bygda vår...

Det er et par år siden kona forlot han, og jeg har egentlig vært svært overrasket over at årsaken ikke har kommet ut i en bygd hvor man tror at alle vet alt om alle...

Det kommer nok av at hun ikke har noen av "sine" her, samt at hun aldri har vært tilbake etter at hun dro. Det er skummelt å vite at noen kan ha det så grusomt midt blant oss og ingen aner noen ting!

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre hvis sjefen setter ned foten. Når det gjelder å følge med og være der for henne, så har jeg lest om og erfart at det skal svært mye til før en mishandlet kvinne innrømmer at mannen er et monster og at hun må komme seg bort. Som regel er det alle andres feil at han blir så sint at han "må" slå, iflg kone/samboer.

Jeg får holde alle sanser åpne, og være der for henne og håpe at det er nok...

hi

Skrevet

Jeg regner med at du jobber i helsevesenet. Da er maksimal fengselstraff 3 mnd.

Hvis du kjenner x-kona kan du jo fortelle henne om din venninnes nye flamme og be henne avare venninnen din. Hun kjenner situasjonen fra før. Da bryter du vel ingen taushetsplikt ved å snakke med henne. Hun har ikke taushetsplikt.

Skrevet

Dersom han er en ekte psykopat er det nok svært små sjanser for at du klarer å overbevise din venninne selv om du bryter taushetsplikten.

Jeg har selv god erfaring med en ekte psykopat og et av kjennetegnene er jo nettopp hvordan de manipluerer, snurrer folk rundt lillefingeren og setter dem opp mot hverandre.

Det er ikke utenkelig at han er såpass slu at han klarer å sette din venninne opp mot deg.

Dette bør du også tenke på før du evt vurderer å si noe. Det kan hende du trekker det korteste strået uansett.

Skrevet

Taushetsplikten skal ikke være til hinder for nødvendig helsehjelp. Dette defineres ikke som nødvendig helsehjelp, men å bryte taushetsplikten her er ikke noe du gjør av egen vinning, men for å forebygge at noen blir skadet. Jeg hadde sagt noe diffust til din venninne, at du hadde hørt at han ikke var helt god, noe i den dur. Så er hun iallefall advart, og kan ta valget videre selv.

Skrevet

Når du har en slik type jobb skulle du og dine næreste venninner hatt en avtale om at de spør deg om du liker denne personen de har blitt kjent med, og så kan du egentlig bare si "nei, han jeg aldri ville leve med". Det kunne vært deres kode. Da har du på en måte ikke sagt noe, men ulmet med at du vet noe. Da er det bare å holde seg unna. Da kunne hun bare stolt på at han burde hun holde seg langt unna, men du kan ikke si hvorfor.

Men det er jo ikke tilfelle her. Jeg ville egentlig prøvd å komme innpå denne mannen og det bør hennes andre venner også. Vis han at hun har mange rundt seg. Da er sjansen mindre for at han vil lykkes og han vil kanskje gi opp. Vis han at dere er sterke mennesker som bryr dere om henne og ikke gi han rom for å kontrollere situasjoner eller venninna deres. Det er viktig å sette de grensene kjapt. Ikke gi henne rom for å bli kjent med den nye kjæresten, for det er ofte her disse mennene legger inn aksjer og får kontroll på kvinnen.

Spør mannen om fortiden hans, grav og få han til å snakke. Han vil mest sannsynlig skjule dette og forhåpentligvis vil hans dårlige sider vise seg hvis han møter press. Hvor mer slike personer blir utsatt for press og ressurssterke personer hvor større er sjansen for at han selv velger å gå bort og finne seg en annen med ressurssvake venner. da er det lettere for han å kontrollere.

Jeg ville ikke sagt noe til henne direkte, fordi du har taushetssplikt.

Skrevet

Hei HI. Veldig vanskelig dilemma dette.. Men det er dessverre bare en ting å gjøre: holde kjeft. Taushetsplikten er så omfattende at du kommer ikke unna den, det er bare i noen få tilfeller den kan brytes, og det vet du. Jeg ville ikke snakket med sjefen min om dette heller, for han kommer til å si det samme som meg. Du har ikke lov til å si noe... Jeg holder selv på å utdanne meg innen et helseyrke, og har nettopp hatt mye om taushetsplikt i studiene mine. Og jeg fikk nettopp en oppgave som spurte hva jeg ville gjort dersom min bror var blitt sammen med en narkoman, og han ikke visste at hun var det.. Og svaret var klinkende klart fra lærer: jeg får ikke si noe som helst!

Sjansen er vel til stede for at dersom venninnen din finner utav hvilken psykopat denne mannen er, så vil hun komme til deg å spørre deg om hvorfor du ikke sa noe. Og det kan gå utover forholdet deres. Huff har sett sånt før.. Men vi får krysse fingrene for at han viser sitt sanne jeg før det blir barn utav det iallfall..

Lykke til HI.

Skrevet

Hvorfor ikke sende en anonym mail - der du advarer henne.

Opprett en falsk profil på en eller annen hotmailkonto.

Skrevet

Du er litt på glidende grunn her mht taushetsplikt også når du beskriver både mannen, hans utseende, stilling og tidligere familie, samt skriver om venninnen din. For alt du vet kan hun være en bruker her på forumet og lett finne det ut nå.

Hvis du har grunn til å mistenke at hennes barn blir utsatt for noe nå på grunn av dette har du meldeplikt. Melder du uten dette bryter du taushetsplikten fordi du bekymrer deg for noe som kan komme til å skje på grunn av det du vet.

Jeg ville tatt det opp med ledelsen på jobben og fortalt om dilemmaet. Kanskje løsingen er å snakke med mannen og nevne din bekymring hvis du er i kontakt med ham gjennom jobben. Da vet han at du er på vakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...