Gå til innhold

Ang barn og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man nødvendigvis ha dårlige erfaringer med at voksne drikker alkohol rundt barn? Jeg husker fra jeg var liten at jeg likte når det var fest og øl på bordet, det var alltid så god stemning! Nå skal det sies at det selvfølgelig ikke var fyllefest altså, men alkohol i moderate mengder.

selv kan jeg gjerne ta ett par øl når vi f.eks griller eller en lørdags kveld selv om barnet er våkent.

Videoannonse
Annonse
Gjest Heartbroken
Skrevet

Mine foreldre drakk sjelden alkohol, men et par ganger i året hadde de vennefest og da var alltid vi barna hjemme. Jeg husker også at det var så god stemning og alle var glade og "tøysete". Det er tydelig at det aldri var noen som fikk for mye eller ble ubehagelige, for jeg har bare gode minner fra disse festene.

Vi har praktisert å legge barna bort hvis vi skal ha typisk fest hjemme, men de har opplevd å se at vi tar oss en øl eller vin iblant, og jeg har faktisk aldri opplevd at de har bemerket om det var øl eller brus vi har drukket til middag.

Jeg tror at å lære barna måtehold er det beste når det gjelder det meste :) våre barn har ikke lært at kos=alkohol, men heller ikke at alkohol er fyfy og noe veldig spennende.

Det har vært vellykket hos oss, nå er begge tenåringer og oppfører akkurat sånn som tenåringer pleier ;)

Skrevet

Nei, jeg har ingen negative opplevelser eller minner ang alkoholbruk i min barndom, selv om mine foreldre gjerne tok seg et glass vin eller en øl til maten i helgene etc.

Men så visste de å begrense seg også da, og var aldri dritings i mitt nærvær.

Skrevet

mine foreldre tok seg jevnlig et glass vin/øl til maten, og gjerne et glass eller to etter maten i både helger, familiesammenkomster, vennemiddager osv hvor vi barna var med.

jeg kan aldri huske at de ble noe nevneverdig beruset, men husker at jeg gledet meg stort til alle sånne greier, for alle var i godt humør, stemningen var god, og det var en hyggelig atmosfære, både jeg og søstrene mine har også fått smake alkohol fra vi var ganske små (smake som i dyppe tungen i glasset) og for oss var det dermed ikke hverken spennende, eller noe å trakte etter.

selv utviklet jeg et meget avslappet forhold til alkohol i form av at det var ikke noe big deal å skulle teste dette, og jeg drakk ikke selv før jeg var 17år og 10 måneder, og kan til dags dato (nå er jeg snart 26) ikke huske mer enn to ganger hvor jeg har vært virkelig dritings, da jeg alltid har kost meg med det jeg har hatt å drikke, og aldri hatt som mål å bli full, og stoppet lenge før jeg nådde det stadiet.

dette håper jeg å kunne videreformidle til mine egne barn når de blir større.

Skrevet

Må man nødvendigvis ha dårlige erfaringer med at voksne drikker alkohol rundt barn? Jeg husker fra jeg var liten at jeg likte når det var fest og øl på bordet, det var alltid så god stemning! Nå skal det sies at det selvfølgelig ikke var fyllefest altså, men alkohol i moderate mengder.

selv kan jeg gjerne ta ett par øl når vi f.eks griller eller en lørdags kveld selv om barnet er våkent.

Moren min ER alkoholiker da, så da har selvfølgelig jeg dårlige erfaringer, men det betyr ikke at alle andre har det ;)

Pappan min derimot (de er skilt) brukte å ta seg ett glass på kvelden eller en øl til maten uten at jeg oppfattet det som negativt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...