Gå til innhold

Tror kanskje jeg har laktoseintoleranse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurt å få det sjekket, eller bare holde seg unna alt med melk? Drakk et glass cultura igår kveld og ble kvalm. Tenkte ikke over at jeg bruker å bli kvalm/få løs mage + mageknip av et glass melk.. Fordi behandlede melkeprodukter bruker å gå bra (Ost, youghurt ++) men nå reagerer jeg litt på det også merker jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre å sjekke det enn bare å annta at du har det. Dumt å måtte ligge unna alle melkeprodukter om det egentlig ikke er nødvendig. Kvalme er vel heller ikke et vanlig symptom?

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Hvis du har laktoseintoleranse, så vil du mest sannsynlig tåle gulost ganske bra (har veldig lite laktose), mens brunost og prim omtrent er det værste du kan spise. Yogert og andre syrnede melkeprodukter tåler man vanligvis ganske greit i "gode" perioder, selv om de har mye laktose, fordi det inneholder mer av melkesyrebakterier. Du vil antakeligvis reagere ganske mye på vanlige og "rene" ikke-syrnede melkeprodukter som vanlig melk og fløte/krem.

Har du laktoseintoleranse kan du bli kvalm, uvel, få mye luft i magen, diare, mageknip, og også andre symtomer som hodepine og liknende.

Du kan teste deg for dette hos lege, men testen er ikke spesielt pålitelig.

Jeg ville heller ha testet selv i første omgang, med å kutte ut melkeprodukter en periode. Vanligvis så vil en med laktoseintoleranse likevel kunne tåle ca 1-2 dl melk per dag fordelt i produkter med mindre melk av gangen. Litt avhengig av i hvor stor grad du har intoleransen. I noen perioder vil du kunne spise nesten alt, mens i andre perioder kan du nesten ikke spise noe med melk i uten å reagere på det. Du vil også antakeligvis tåle melkeprodukter best om du allerede har mat i magen enn om du spiser på tom mage osv. Det er bare å prøve seg frem.

Bare å sende meg en PM også om du vil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...