DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 Jeg finner så mye forskjellig informasjon, men.. er det sånn at jo lengere du er ut i svangerskapet så blir skadene evt mindre OM fosteret skulle bli smittet. Og skadene større om du er kort i svangerskapet? Jeg finner jo all mulig info, alt fra "ubetydlige" til fosterdød etc. da begynner jeg å svette.. JEg er selv 27 uker på vei. På søndag klarte jeg å få i meg litt hagejord under lek med minstemann. Tomta er på 4 mål så jeg vet ikke hva som har rørt seg der. Men jeg tenker også at det har regna så mye i det siste, så disse parasittene har vel måttet druknet og blitt skylt av sted.. hehe, ihvertfall det jeg tenker.
Nordhagenjentene :) Skrevet 13. juni 2012 #2 Skrevet 13. juni 2012 Er du redd for smitte; Ta en blodprøve hos legen
Puppemamma Skrevet 13. juni 2012 #3 Skrevet 13. juni 2012 Ta en tur til legen ja Bedre det enn å gå å være usikker
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 14. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 14. juni 2012 Skal det =) men det var ikke akkurat det jeg lurte på. Lurte på om når det evt var farligst for fosteret =)
Gjest Shanti ♥ Skrevet 14. juni 2012 #5 Skrevet 14. juni 2012 Hei! Det er en gradvis overgang. Veldig tidlig i svangerskapet er risikoen for smitte av fosteret liten, men smitte fører ofte til abort eller store skader. I 3.trimester smittes fosteret ofte, men skadene blir somregel små. I midtre del av svangerskapet er sjansen for smitte relativt stor (ca 40%), og konsekvensene kan være ganske store. Medisiner mot toxoplasmose har vist seg å ha lite effekt, men det er veldig viktig å komme tidlig igang med behandling om de skal ha det. Smitte kan påvises i blodprøve etter 1-2 uker, sikker utelukkelse av smitte etter ca 3-4 uker. Heldigvis er det veldig liten risiko for smitte selv om du har vært uheldig og fått i deg litt jord!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå