Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #1 Skrevet 12. juni 2012 JEg er så lei. HVER bidige morgen og hver bidige kveld er det samma marerittet. Det tar omlag 30-40 minutt å få jentungen på snart 7 år igennom stellet. OMG Vi må dra hjemmefra kl 07:45, og vekkerklokka er på 06:00. Alikevel blir det ALTID stress, jeg blir sur, hun svarer meg og er frekk. Jeg blir frekk og spydig, og når hun er levert på sfo, så sitter jeg igjen i bilen og er superlei meg, og irritert på meg selv for at jeg ikke lærer. JEG er ikke snill med jenta hheller. JEG gir henne skyla for alt, mamma er sur FORDE DU ikke hører etter, Når DU ikke gjør som du får beskjed om så blir det sånn. DU må slutte å svare mamma slik. Kan du kutte ut å si at mamma er sur, jeg BLIR sur når du sier sånn. Jenta diller, og nekter å kle på seg, sitter å klurer med strømpebuksa, og får ikke til, sutrer, syter og klager. Hun orker ikke, gidder ikke, vil ikke, er trøtt, hun fryser, hun vil ikke høre på en så sur mamma som meg, jaaaa daaaaa slutt å maaaaas mamma,og ja en miliard unnskyldninger. Og jeg blir sur, og sint, og sukker, himler med øynene og sier kutt ut, ta deg sammen. no får du faan meg slutte, ti still, fy deg, fy kor slem du er no, no oppfører du deg som en dritunge, enda jeg vet at du ikke ER det, hvorfor VELGER du å oppføre deg sånn som dette. Hadde du hørt på mamma så hadde vi vert ferdige for lenge sia........ ååååh, kom igjen no da. Vi har prøvd kjefting, og truing, belønning og klistermerkeskjema, premiering, ros, ta tiden, ENESTE som hjelper er å være suuuperbli, og bli med å dille, og tulle og tøyse og fjase, og med det overse alt av "tull", og greit nok det, men da tar alt TIIIIIID. Og da må vi stå opp kl 05....... GJESP. Det Må da gå an å gå på badet, av med klær, tisse, vaske seg, på med nye klær, pusse tenner, ordne seg, og shmokk shmakk FERDIG, selv for en 7 åring må det da gå an å bruke max 15 minutt på dette???????? Jge VET, jeg VET at jeg er heilt ute å kjører. Jeg ser jo at jeg fornedrer henne, og rakker ned på henne, og skylder på henne, og hakker på henne........og jeg blir nesten fysisk dårlig......... Blir kvalm av meg selv. Så, hva faan skal jeg gjøre, hun er 7 år, snart er hun 13-14-15-16 år og det må jeg si jeg gruer meg VILT til................. Hun kommer jo til å forakte meg, FORDE hun får blikk, himling med øynene, kritikk, bla bla bla....... Jeg VET, jeg VET, jeg VET........FY SKAMME MEG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #2 Skrevet 12. juni 2012 Du er ikke en dårlig mor. Var ei som engang sa at den eneste forskjellen på de som hiver ungene ut av vinduet og de som ikke gjør det er at de gjorde det Hva med å la henne plukke ut klær selv? Gi henne ansvar så hun føler seg voksen? Fungerte fint her
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #3 Skrevet 12. juni 2012 Her blir alt av klær ordnet kvelden før. Jenta står opp, spiser frokost hvor hun velger mellom brødmat eller havregrøt, vask eller dusj, kler på seg, på med jakke og sko, og til skolen vi går. Skjønner jeg er heldig der... Middag er en annen sak derimot
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 har også en sju-åring i hus som kan bruke uendelig lang tid på å gjøre seg klar. jeg går inn på badet veldig ofte og minner på neste steg (og så tar vi på t-skjorta, og så sokkene osv.) ikke sur, bare litt streng. Du trenger kanskje ikke være smørblid, men om du er så frekk med sju-åringen som du gir uttrykk for her, så er det vel mer ditt problem enn datteren din sitt. knip igjen munnen når det holder på å ramle ut noe stygt. har du prøvd følgende: hvis datteren din har tatt på sokkene etter fem minutter på badet, så gir du henne ros for det istedetfor å kjefte for at hun ikke er ferdigkledd. kanskje du har klart både buksa og t-skjorta når jeg kommer inn neste gang? alt blir en vane, så det går nok raskere etterhvert!
Tigerpote Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Nei, du er ingen dårlig mor. Bare sliten og lei, og dere har havnet i en ond sirkel. Mitt råd er å legge til rette kvelden i forveien, legg fram klær, smør matpakke og gjør alt klart. Snakk med jenta di kvelden før. Lag avtaler om at hun skal høre på deg og ikke tulle. Si unnskyld for at du har vært så sint, og fortell henne at HUN er en fantastisk person, men at alt blir veldig vanskelig når hun tuller så fælt. Ros henne når hun gjør noe bra! Hvis du er konsekvent, er du helt sikker på at belønning ikke virker? *Trøsteklem*!
Mø schæl! Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 Huff, stakkars deg og stakkars jenta di. Det er en ond sirkel dere har kommet inn i, som kan føles vanskelig å bryte - og det er forståelig at du reagerer slik du gjør. Morgener kan virkelig trigge stress-genet i oss... Men jeg tror det er håp :-)! Ok, nå tenker jeg bare litt høyt her. Har selv en 7-åring, så kan se for meg litt av hvordan dette kan arte seg. For det første: en 7-åring er FULLT kapabel til å ordne seg selv om morgenen, og hun er stor nok til å skjønne at hun faktisk må få ting gjort. Etter min erfaring har 7-åringer et litt annet forhold til tid enn oss voksne, så de erfarer ikke stress (ala nå kommer vi for sent på skolen!) slik som oss voksne. Vi ser på klokka og lar oss stresse av den, det gjør som regel ikke 7-åringen. For det andre: eliminer alle kilder som krever oppmerksomheten hennes om morgenen. Her er feks TV en tidstyv. Jeg har flere ganger erfart at dersom hun får i oppgave å kle seg mens hun ser på TV, og jeg går på badet for å stelle meg, så kan hun fremdeles sitte med den ene sokken i hånda 10 minutter etterpå. Så her er det null TV under påkledning. Hvis barnet ditt er glad i TV om morgenen, så kan kanskje dette være en gulrot; at hun kan få se 5 min feks, når hun er ferdig stelt? For det tredje: legg fram alt av klær og utstyr kvelden før, slik at dette ikke stresser deg om morgenen. Smør også niste kvelden i forveien. Jenta mi bryr seg katten om hva hun har på seg, så jeg bare legger fram det hun skal gå med - men hvis datteren din vil ha et ord med i laget; finn fram alle klær sammen før hun legger seg for kvelden. For det fjerde: du sier at du har prøvd premiering. Har du vært konsekvent? Hvis jenta di feks har lyst til å se en film på kino, en spesiell leke, spesielle klær etc, så inngå en avtale med henne om eksemplarisk oppførsel om morgenen i feks ei uke eller to. IKKE fall for fristelsen å gi henne dette før fordi du har dårlig samvittighet. Ros henne MASSE hvis hun klarer å høre etter! For det femte: vis tydelig at du ikke er interessert i forhandlinger om morgenen. I stedet for kjefte og smelle, løft henne regelrett opp og BæR henne ut på badet. Prøv å ikke heve stemmen, bare handle. Forklar henne at dette er konsekvensen hvis hun ikke samarbeider, men at hun har full mulighet til å gjøre disse tingene sammen. For når alt kommer til alt: jenta di (og mi!) er for store til å dille og tøyse om morgenen. Det var slikt vi gjorde da ungene var små og man skulle få dem kledt til barnehagen. Jeg mener, helt greit å tulle og ha det morsomt om morgenen, men det er dumt å bli "avhengig" av det for å få morgenene til å funke. Puh... masse lykke til. Ikke bebreide deg selv så mye, det er menneskelig å bli stressa når barna ikke hører etter - men prøv å være den tydelige voksne som tar grep og snur situasjonen!
smiia Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Det var et godt råd du fikk om å gi henne ansvar. Ellers så kan jeg anbefale å kjøre på med store mengder ros. Ikke sånn at det blir falskt og tilgjort selvfølgelig, men å rose selv de minste ting: oj, i dag var du rask til å pusse tennene! Du har blitt så stor og flink jente til å gre håret selv uten å gråte. Og så videre. Hos meg så hjalp det å gjøre litt konkurranse ut av hvem som kunne være raskest på badet, men de skulle gjøre det ordentlig også da. Og selvfølgelig da masse ros til den som var raskest. Og ros til alle som gjorde sitt beste. Du har kanskje bare et barn. Men hva med å ta tiden fra dag til dag, og rose masse når hun klarer det litt fortere enn dagen før? Kanskje hun selv kan ta tiden, da får du inn litt lære klokka også. Funka veldig godt her, de liker å lære seg nye ting, og føle seg og få høre at de er flinke. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå