Gå til innhold

Fri barneoppdragelse hos nabobarna

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Naboene" våre praktiserer tydeligvis fri barneoppdragelse, noe som kommer litt i kollisjon når de leker hos oss. De bor ikke helt nærme oss, derfor er de ikke riktig naboer, vi kan ikke se husene til hverandre. Barna er 9 og 7 år gamle. Hva synes dere om følgende:

1. Barna, enten en eller begge, blir med hjem etter skolen, for så å være der helt til vi sender dem hjem. Det skjer aldri at foreldrene etterlyser dem, eller spør om de er hos oss. Er ikke avtalt på forhånd.

2. Om klokka så er ti på kvelden, så blir de aldri hanket hjem. Det er alltid jeg som må sende dem hjem. Etter mye mas om å få være lenger, så går de.

3. De haler ut tida til det ytterste, og blir veldig fornærmet hvis de må hjem/ikke kan være hos oss.

4 Skjønner ikke hvorfor voksne må avtale på forhånd, De mener de kan være alene, og styre som de vil selv. Skjønner ikke hvorfor det ikke kan passe.

5. Når jeg ringer moren for å høre om min sønn (9 år) kan komme og leke, så sier hun at det aldri er noe problem å komme. De er jo store nok til å være alene, så hvis hun ikke er hjemme så kan de bare styre i vei selv. Hun ser ikke problemet med at de ordner alt selv.

Hva kan jeg gjøre eller si, uten å skape uvennskap? Jeg har som sagt allerede fortalt dem at vi foreldre må avtale besøk på forhånd. Spesielt fordi vi må vite hvor de er, og om det passer. Dette har jeg også sagt til moren......Men vi er liksom ikke helt på nett der;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette høres slitsomt ut, og hvis du har gitt beskjed til moren uten å nå frem, så har jeg egentlig ikke så mange forslag.

Sette en regel om kun å besøke mellom 3 og 6? Eller noe?

Og gjøre mor klar over at det skal overholdes?

Jeg hadde antakelig holdt døren låst, slik at jeg fikk litt familietid på kvelden :)

Endret av Gulltopp&Lillebjørn
Skrevet

Må rett opp en ting - de er aldri til ti på kvelden. Jeg sender dem hjem før det:-) Men jeg er 100% sikker på at dersom de hadde fått være til ti, så hadde foreldrene aldri reagert.

Skrevet

Jeg syns nå det høres ut som noe annet enn et bevisst valg om "fri oppdragelse". Syns det høres ut som at ungene ikke vil hjem og at foreldrene ikke er så interessert i å ha dem hjem. Noe er galt der, og da syns jeg du skal være ekstra åpen for å ta deg litt av barna - innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

Skrevet

Jeg syns nå det høres ut som noe annet enn et bevisst valg om "fri oppdragelse". Syns det høres ut som at ungene ikke vil hjem og at foreldrene ikke er så interessert i å ha dem hjem. Noe er galt der, og da syns jeg du skal være ekstra åpen for å ta deg litt av barna - innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

Tanken har slått meg også. Men jeg får det likevel ikke til å stemme med tanke på foreldrene......Likevel, jeg synes også det er rart at de er så "liberale" mht til tider og grenser. Kjenner foreldrene, så de er ikke "ubrukelige" i så måte. Men mulig de ikke orker å forholde seg til alt....Jeg vet ikke.

Det er ingen problem at sønnen min kommer og leker hos dem, men det er jo klart deres barn som er her mest. De er mestere i å invitere seg selv!

Skrevet

Synes det høres stressende ut å måtte avtale alt sånt på forhånd når de er så store. Husker vi gikk imellom hjemmene som vi ville i den alderen, måtte bare si fra om hvor vi gikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...