Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #1 Skrevet 12. juni 2012 Hvor ofte er dere hos legen og sjekker at dere er friske? Og hvilke undersøkelser blir da gjort? Hva gjør du selv for å holde deg frisk?
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #2 Skrevet 12. juni 2012 aldri.. hvis jeg er skikkelig syk kan det hende jeg tar en tur.. blir celleprøve hvert 3 år, og mammografi med jevne mellomrom etterhvert da. jeg spiser vitaminer, beveger meg, drikker sjelden alkohol og har planer om å slutte å røyke innen et par år tipper hvis jeg skulle sjekke at jeg var frisk, så hadde vel legen målt blodtrykk, sjekket jernlager, og lyttet på lunger kanskje.. gidder ikke gå til legen når jeg er frisk, bortsett fra når jeg er gravid, da følger jeg kontrollene selv om jeg føler meg fin
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #3 Skrevet 12. juni 2012 Jeg er kroniker, så er på kontroll noen ganger i året. Da ber jeg gjerne om en fullblodstest, og har jeg mistanke om noe annet som feiler, så ber jeg om utredning på det. Ellers så tar jeg f.eks celleprøve 1 gang i året, men kun fordi jeg tidligere har hatt celleforandring
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Jeg var ganske syk for en del år siden, og er avhengig av at kroppen min er i balanse for at jeg skal holde meg frisk. Ca en gang i året sjekker legen de fleste vitaminer og mineraler, div hormoner, kolesterol og jern. Blodtrykk er sjelden han tar, har alltid vært perfekt de gangene han har tatt det. Men det viktigste er det jeg gjør selv!! De prøvene legen tar viser bare om jeg gjør ting riktig eller ei - legen min er en av de få som er veldig opptatt av å forebygge og veldig dyktig på kost og ernæring. Det å forebygge er hovedgrunnen til at han tar alle prøvene han gjør. Da får jeg rettet på evt ubalanser før det utvikler seg til et større problem. Jeg spiser sunt og variert, mye grønsaker, riktig fett, rent kjøtt og fisk samt en del bær og nøtter - holder meg til lavkarbo uten å være ekstrem. Jeg holder meg unna sukker og godterier, men spiser en mørk sjokolade hver dag og lager mye godt som ikke har sukker i seg Jeg tar vitaminer og tilskudd som jeg trenger, samt trener så regelmessig som jeg greier. Prøver å stresse mindre, men må jobbe mer med den saken
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Tar full legesjekk en gang i året. Tror ikke jeg trenger det, men det bare blir gjort automatisk når jeg er der for noe annet og det er rundt et år siden. Tar blodprøver for å sjekke stoffskifte, allergier, blodprosent, jernmangel. Legen kjenner på magen min gir meg henvisning til gynekolog for UL (har endometriose og mye tilbakevendende cycster) Hører med meg hvordan det går med migrenen, sjekker synet, hørsel, virus og bakterier. For å holde meg frisk spiser jeg variert og sunt, men er ingen nazi! Drikker mye smoothies med sunne oljer som udo´s choice og coccosa. Trener litt, går mye turer. Sover nok, drikekr vann, smiler og sier til alle som betyr noe for meg at de gjør nettopp da da holder jeg hjertet, sinn og kropp sånn noenlunde friskt
Voilà Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 Hvert kvartal sjekker jeg "hele" blodet mitt. En gang i måneden sjekker jeg stoffskiftet. Annenhver uke er jeg hos legen (pga kronisk sykdom), og da spør jeg innimellom om legen kan sjekke noe annet, om jeg har mistanke om noe. Har vel aldri hatt FULL legesjekk.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Jeg går til bedriftslegen en gang i året. Da får jeg en time med undersøkelse av både det ene og det andre. Han er av den gamle type lege med allverderns tid til å snakke. Alle på kontoret får time og det er alltid den store snakkisen i lunsjen Legen sjekker blodtrykk, blodprosent, blodsukker, kolesterol og sikkert en hel haug av andre ting. Han sjekker alt jeg ber han om. i tillegg tar han EKG av hjertet og sjekker kroppen for rare føflekker. Han spør pent om å få sjekke puppene også... Mulig han sjekker mer også, men det er det jeg kommer på i farta. Føler at jeg får en FULL sjekk av kroppen når jeg er hos ham.
LuksusLiv Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Eneste jeg gjør er å ta celleprøve hos gynekolg hvert 3. år, bortsett fra det går jeg kun til lege når det trengs. Dvs nesten aldri. Er heldigvis ikke mye syk, heller ikke hypokonder.
magica fra tryll Skrevet 12. juni 2012 #9 Skrevet 12. juni 2012 Aldri. Går kun til lege hvis jeg er syk. Er stort sett utrolig frisk.
høstbaby2011 Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 Har vel aldri i mitt liv fått full sjekk. Er hos legen hvis jeg er syk/har plager eneste. Vet ikke om det er så normalt å gå full sjekk om du i utgangspunktet er en frisk person. Har for øvrig en meget "streng" lege, som mener at det er fullstendig unødvendig å ta prøver for noe, om man ikke har de rette symptomer. " det koster nemlig staten utrolig mye penger hvis alle skulle gjøre det"- sitat fra min lege.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 Blodprøve ca. 6 ganger i året pga stoffskifteproblemer de ikke finner ut av.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Jepp, blodprøver hver 4. mnd pga stoffskiftet her også (hvis jeg husker det)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 Dere som sier dere aldri går til lege, går dere ikke på noen faste medisiner? Det vil si ikke p-piller heller? På mitt legekontor må man ha legetime en gang i året hvis man går på faste medisiner. Jeg måtte sette opp en legetime sist jeg skulle fornye p-pilleresepten.
Tigerpote Skrevet 12. juni 2012 #14 Skrevet 12. juni 2012 Sjelden. Må være dersom jeg tilfeldigvis er hos legen likevel og ber om å sjekke litt ekstra. Mener å ha hørt at dersom alle friske mennesker skulle bedt om fullsjekk titt og ofte, så hadde legene uansett ikke hatt kapasitet til det. Man kan aldri helgardere seg mot sykdom uansett.
Tigerpote Skrevet 12. juni 2012 #15 Skrevet 12. juni 2012 Dere som sier dere aldri går til lege, går dere ikke på noen faste medisiner? Det vil si ikke p-piller heller? På mitt legekontor må man ha legetime en gang i året hvis man går på faste medisiner. Jeg måtte sette opp en legetime sist jeg skulle fornye p-pilleresepten. Det har jeg aldri vært borti. Jeg gikk på p-piller i 100 år og har hatt mange forskjellige leger i ulike byer. Bruker nå kun allergimedisin som fast medisin, men da ringer jeg bare og får ny resept.
LuksusLiv Skrevet 12. juni 2012 #16 Skrevet 12. juni 2012 Dere som sier dere aldri går til lege, går dere ikke på noen faste medisiner? Det vil si ikke p-piller heller? På mitt legekontor må man ha legetime en gang i året hvis man går på faste medisiner. Jeg måtte sette opp en legetime sist jeg skulle fornye p-pilleresepten. Nope, bruker ingen faste medisiner. Kun pollenmedisin om sommeren, og da ringer jeg bare til legekontoret og får ordnet med resept.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #17 Skrevet 12. juni 2012 Går bare til legen hvis jeg er syk og ikke skjønner hva det er. De fleste sykdommer som omganssyke og influensa går jo over av seg selv, ikke noe vits i å gå til legen da. Er vel tre år siden sist jeg var hos legen (utenom ved graviditet). Har aldri tatt en "full sjekk", aner ikke hva det er. Men er jo frisk så ser ikke behovet. Går på p-piller og allergimedisiner om sommeren, men da bare ringer jeg inn når jeg trenger respet. Fornyer offshore-helsesertifikatet mitt hvert 2. år da, da måler bedriftslegen blodtrykk og sjekker syn og hørsel.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #18 Skrevet 12. juni 2012 I forb med at vi la om til vegansk kosthold gikk vi til full legesjekk et par ganger, med full blodprøvescreening osv. Ingen av oss manglet noe ernæringsmessig, men det ble oppdaget at mannen hadde veldig høyt tyroksinnivå. Etter nærmere undersøkelser fant vi ut at han hadde en kreftsvulst på skjoldbruskkjertelen. Heldigvis var det en saktegroende krefttype som ble oppdaget i tide, men de måtte fjerne hele skjoldbruskkjertelen og han må ta tyroksintabl resten av livet. Så vi går nå hele familien til full kontroll en gang i året. Uansett hvor ung og frisk man føler seg, kan man aldri være helt sikker på at det ikke feiler en noe - og ta livet for gitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå