Gå til innhold

Hjelp meg, jeg skal bli dagmamma :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil jobbe hvit :) Hvordan går jeg fram å ordner med det?

Jeg skal være hjemme et ekstra år med jentungen min, og tenkte å være dagmamma til et eller to barn.

Hva må jeg ordne med?

Dere som er dagmamma, hvordan ser dagsplanen ut?

Hva kan jeg ta betalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriver man kontrakt med foreldrene til ungen man skal passe?

Tenker på betaling og slikt. Hvilken dato er best å ha?

Og hvordan er det hvis barnet man passer er syk noen dager? Eller hvis jeg blir syk? Eller noen av mine barn?

HI

Skrevet

tror du tar kontakt med barnehagekontoret eller bare kommunen for å registrere deg, når jeg jobbet var det bare å ta kontakt med skattekontoret for å ordne med forskuddsskatt.

Det kan også være lurt å se på om det lønner seg med en forsikring i forhold til om du blir syk lenge slik at du får noen penger. Men det er jo da om du er syk over 16 dager eller noe slikt.

Skriv for all del kontrakt på når barnet skal være der innen for det og det klokkeslettet og betaling per mnd, hvilken dato pengene skal være inne.

Betaling i forhold til sykdom.

Det vanlige er at de må betale selv om de gir barnet fri eller det er hjemme sykt men om du må ha fri grunnet sykdom eller annet trekker man fra denne dagen på betalinga.

Det kan lønne seg med å sette betalingsdato slik at du skal ha penger midt i mnd for eksempel slik at du ihvertfall ikke taper mer en 14 dagers lønn om de plutselig ikke betaler. Eller du kan ta betalt for kommende mnd men da må jo de stole på deg med at du jobber den tid du skal. Halv på forskudd og halv på etterskudd betyr at ingen risikerer å tape så mye penger.

Ta med hvor lang oppsigelsestid det er på plassen, slik at de ikke plutselig kan si fra i morgen trenger vi deg ikke mer så da får du ikke mer penger. En mnd er nok lurt å ha slik man rekker å ha litt tid til å finne nytt barn. Og også for deres sikkerhet at du ikke kan slutte på dagen og sette de i problemer.

Kontrakten er begges sikkerhet til at man får det man skal ha enten i produkt eller betaling og det er derfor viktig. Går noe galt og man skal klage inn saken kommer man ingensteds uten kontrakt

Lykke til

Skrevet

tusen takk for svar :) Dette blir spennende.

Noen som vet hva man kan ta som betalt?

HI

Skrevet

Mulig du kan ta tilsvarende kontantstøtten. Vet om flere som betaler 2-3 tusen per barn hos dagmamma

Skrevet

Jeg mener at det er vanlig å ta kontantstøtten + det barnehage koster om man er hvit dagmamma. Husker ikke akkurat hva kontantstøtten er, 3300? + 2300.

Skrevet

Da jeg jobbet sist for ca 4 år siden tok jeg 5000kr det var da fulltid og jeg holdt bleier og mat.

Jeg var hjemme med mine egne små og vi spiste middag tidlig slik at barnet fikk varm mat hver dag pluss brødskiver og frukt utenom.

Dette var i oslo og jeg fikk tilbakemeldinger om at jeg var veldig billig.

Jeg ville ihvertfall tatt 5000kr for å passe et barn på fulltid, foreldrene får kontantstøtte til å dekke opp meste av utgiften og du skal ha litt igjen for å låse deg til hus hver dag.

Du kan jo ikke ta barnet ditt og plutselig reise bort noen dager eller slikt det er en fulltidsjobb.

Hva som er normalt i pris kommer an på hvor du bor i store byer som oslo kan de fort forlange 6-7 tusen mens om det er ikke like stort behov for dagmammaer så kan det være 4500 eller så.

Men husk at foreldrene får er det 3300 i kontantstøtte og bhg koster vel rundt 2300 pluss mat penger så selv om du tar 5000kr blir det billigere for foreldrene en å ha barnehageplass.

Grunnen til at jeg gjør deg oppmerksom på det er for jeg opplevde en god del foreldre som prøvde å prute på prisen, mente det ble jo så dyrt for de også videre. Egentlig ønsket de at jeg skulle gi de en pris under hva de fikk i kontantstøtte slik at de skulle ha fulltid barnepass og sitte igjen med litt penger på toppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...