Gå til innhold

Psykisk sykdom - innleggelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor syk må man være for at man skal bli lagt inn på dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så syk og ustabil at man er til fare for seg selv og/eller andre, eller når man er så syk at man ikke skjønner selv at man er til fare for seg selv/andre.

Skrevet

Det kommer vel helt an på hva som er grunnen til at man er syk, og hvor stor risiko det er å IKKE legge en inn.

Forøvrig er/kan psykose, suicidale tanker/handlinger, stor sannsynlighet for alvorlig selvskading være nok til å bli innlagt på timen. Men ikke alltid. Det kan også komme an på hvor man "skal" inn, og om det er plass/kapasitet til det.

Skrevet

Takk. Gjelder nært familiemedlem.

HI

Skrevet

Eller så syk at du ikke kan ta vare på deg selv. Behøver ikke være til fare for deg selv eller andre, men om du ikke fungerer og ikke får kledd på deg selv, kommet deg på do etc. og ikke har noen til å ta vare på deg kan de også legge deg inn. Er jo forskjell på hvor de legger inn, hvilken institusjon/avdeling.

Skrevet

Hvor syk må man være for at man skal bli lagt inn på dagen?

Fare for liv/stor skade på seg selv eller andre.

Det skal være veldig ille for å få akuttinnleggelse fordi de ofte egentlig har flere person lagt inn en det er plass til.

Slik har det ihvertfall vært her jeg bor, min søster ble tvangsinnlagt på dagen to ganger ved selvmordforsøk.

og hun har også blitt sendt ut uten at de egentlig regnet henne som frisk nok fordi de fikk så mange nye mennesker inn som de ikke hadde plass til. (var dette som ledet til andre selvmordforsøk og ny innleggelse)

Men jeg har også sittet på dps og overhørt en samtale (jada den foregikk i gangen hvor det er venterom) hvor en gutt som bare ønsket å dø og som hadde blitt "reddet" av en venninne som hadde fanget det opp å fått hjelp av politiet til å komme inn til han, pent måtte vente 3 dager på innleggelse fordi de ikke kunne finne et sted å gjøre av han hverken på sykehuset sin avdeling eller på noen av de psykiatriske avdelingene rund om i fylket.(de får ikke sende deg til andre områder en der du hører til ved adresse tydeligvis)

Venninnen hans måtte altså ta på seg ansvaret for å holde han i livet i 3 døgn før han kunne få hjelp. Helt horribelt både at han ikke fikk hjelpen han trengte og at de la ansvaret over på en 19-20 år gammel jente.

Psykisk helsevern i norge er en stor spøk

Skrevet

Jeg ble lagt inn på akuttmottaket (frivillig) for et år siden, da jeg var så kjørt at jeg ikke kunne ta vare på meg selv. Inge fare for selvmord, men jeg var helt i ubalanse og "ikke tilstede" i det hele tatt. Var meget alvorlig deprimert, noe som endte med elektrosjokkbehandling. Husker ikke noe særlig av det, jeg var ikke meg selv. Her er det vanlig å bli et par dager på akuttmottaket før man videreføres til annen avdeling (åpen eller lukket avhengig av problemstilling). Det var stor forskjell på de som ble lagt inn akutt. Noen hadde prøvd selvmord, noen var voldelige, noen psykotiske og ble levert av politiet, noen tungt deprimerte og i sin egen verden. Så det kommer vel an på hver enkelt situasjon hva som skal til for innleggelse - er vel et spørsmål om forsvarligheten om de ikke legger inn pasienten.

Skrevet

Jeg ble lagt inn de gangene psykolog og legevakt mente jeg ikke kunne ta vare på meg selv eller at jeg ble sett på som en fare for meg selv. Tre av gangene ble jeg anbefalt innleggelse og gikk frivillig med på dette, mens en gang ble jeg lagt inn under tvang og ble overvåket 24 timer i døgnet på lukket avdeling. Jeg innser nå at det iallefall den ene gangen var en nødvendighet og at jeg muligens ikke hadde vært her om de ikke hadde lagt meg inn med tvang.

Skrevet

Jeg har akkurat vært innlagt. 10 dager på tvang og en uke frivillig. Jeg prøvde å ta livet mitt og lyktes nesten. Spontanhandling. Selv om det ikke var fare for gjentakelse ville de utrede meg og forsikre seg om at jeg ikke hadde en sinnsykdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...