Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #1 Skrevet 12. juni 2012 Siden man begynte å ta opp ord folk skriver feil, så er det det ordet som irriterer meg mest om dagen. Sammen med og/å-feilene og prevAnsjon. Grøss!!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #2 Skrevet 12. juni 2012 Hvorfor måtte du starte egen tråd for dette?? Er jo gøy å samle alt sånt i en tråd Forresten, hva heter det da?? Du vet kanskje ikke???
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Nå er jeg også nysgjerrig, hva heter det da?
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 På Google fant vår venn at uttrykket forhåndsregel er brukt 55 599 ganger, mens ordet forholdsregel, som er det riktige, får 227378 treff. Det brukes altså feil i ca. 20 prosent av tilfellene. Som en god nr. to nominerer han konstantere med 41902 treff, men det riktige konstatere får 789000. Det ordet brukes feil i fem prosent av tilfellene, så det er langt mellom første- og annenplass. Det er kanskje forklarlig at noen sier konstantere, siden vi har adjektivet konstant. Det er bedre å tenke på statisk, altså fast, så klarer vi å skrive og si konstatere også. å ta sine forholdsregler er det viktig å gjøre på forhånd, men galt blir det likevel med forhåndsregel. Ganske mange som tar feil der asså! Jeg også vil jeg tro..
BareMas Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 veldig unødvendig å skrive så smått... Enig med deg, akkurat det irriterte meg mer enn forhåndsregler og prevansjon, til og med mer enn abbonemang!
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Det skjer automatisk når man kopierer fra en annen side. Teksten blir ørliten. Så akkurat den var ikke HI sin feil Jeg får forøvrig tics i øyet av mennesker som skriver " Apsålutt"
Gjest sommerfuggel i vinterland Skrevet 12. juni 2012 #9 Skrevet 12. juni 2012 Siden vi allerede har rettskrivningspolitiet her, så benytter jeg sjansen til å spørre dere: Heter det synd På eller synd I ? Jeg har alltid sagt "jeg syns synd på...", men her inne skriver mange "synd i..." Og heter det "har vært hos legen" eller "har vært til legen"? Jeg sier "skal til legen" eller "har vært hos...", men mange skriver altså "vært til.." Såh, hva er riktig? Jeg er forvirra..
kaklemor Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 Eller folk som skriver; nysKjerrig!!! nyskjerrig, hemlighet, hver så snill, fint hver i dag, OSV! Hvor på skolebenken dem var? Tydeligvis på bakerste rekke med trynet i pulten!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 Siden vi allerede har rettskrivningspolitiet her, så benytter jeg sjansen til å spørre dere: Heter det synd På eller synd I ? Jeg har alltid sagt "jeg syns synd på...", men her inne skriver mange "synd i..." Og heter det "har vært hos legen" eller "har vært til legen"? Jeg sier "skal til legen" eller "har vært hos...", men mange skriver altså "vært til.." Såh, hva er riktig? Jeg er forvirra.. Jeg mener det heter "synd på".. og "vært hos"... "synd i" og "vært til" forbinder jeg med trønderdialekt... Men, vet ikke om det er det altså :-)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Eller folk som skriver; nysKjerrig!!! nyskjerrig, hemlighet, hver så snill, fint hver i dag, OSV! Hvor på skolebenken dem var? Tydeligvis på bakerste rekke med trynet i pulten! Jeg blir gal av feil bruk av de/dem... Hvor på skolebenken DE var, heter det. Mange bruker dem istedetfor de, og dems istedetfor deres... Og de siste årene har det begynt å bli overforbruk av de også. Selv dyktige fagfolk o.l. i media, sier f.eks "Vi skal besøke de".. Det heter "vi skal besøke DEM".. Og, for å ikke snakke om feil bruk av hun/henne. "Vi skal besøke hun"... Blah.. Mer og mer av det også.
Linerlen og pipipen Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 "Å skjære alle under samme kam" og lignende varianter
Linerlen og pipipen Skrevet 12. juni 2012 #14 Skrevet 12. juni 2012 Og uttrykket: masse lykke til. Hva er det forno da?
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #15 Skrevet 12. juni 2012 Samme som å skrive "forno" i stedet for noe....
Gjest Løvemusene Skrevet 12. juni 2012 #16 Skrevet 12. juni 2012 Siden vi allerede har rettskrivningspolitiet her, så benytter jeg sjansen til å spørre dere: Heter det synd På eller synd I ? Jeg har alltid sagt "jeg syns synd på...", men her inne skriver mange "synd i..." Og heter det "har vært hos legen" eller "har vært til legen"? Jeg sier "skal til legen" eller "har vært hos...", men mange skriver altså "vært til.." Såh, hva er riktig? Jeg er forvirra.. Hey Jeg tror det er kommer an på hvor i landet man bor?? Kjenner et par fra nord, de sier "i", mens vi sier "på" her...kan det være noe?
Gjest sommerfuggel i vinterland Skrevet 12. juni 2012 #17 Skrevet 12. juni 2012 Siden vi allerede har rettskrivningspolitiet her, så benytter jeg sjansen til å spørre dere: Heter det synd På eller synd I ? Jeg har alltid sagt "jeg syns synd på...", men her inne skriver mange "synd i..." Og heter det "har vært hos legen" eller "har vært til legen"? Jeg sier "skal til legen" eller "har vært hos...", men mange skriver altså "vært til.." Såh, hva er riktig? Jeg er forvirra.. Hey Jeg tror det er kommer an på hvor i landet man bor?? Kjenner et par fra nord, de sier "i", mens vi sier "på" her...kan det være noe? Ja, kan være. Jeg får også inntrykk av at det kommer av dialekt
Linerlen og pipipen Skrevet 12. juni 2012 #18 Skrevet 12. juni 2012 Samme som å skrive "forno" i stedet for noe.... Ja du sier noe. Må visst skjerpe meg!
Frøken Ubesluttsom Skrevet 12. juni 2012 #19 Skrevet 12. juni 2012 Siden vi allerede har rettskrivningspolitiet her, så benytter jeg sjansen til å spørre dere: Heter det synd På eller synd I ? Jeg har alltid sagt "jeg syns synd på...", men her inne skriver mange "synd i..." Og heter det "har vært hos legen" eller "har vært til legen"? Jeg sier "skal til legen" eller "har vært hos...", men mange skriver altså "vært til.." Såh, hva er riktig? Jeg er forvirra.. Det har med dialekt å gjøre, så kan være riktig begge deler....
Charlotte83 Skrevet 12. juni 2012 #20 Skrevet 12. juni 2012 Siden vi allerede har rettskrivningspolitiet her, så benytter jeg sjansen til å spørre dere: Heter det synd På eller synd I ? Jeg har alltid sagt "jeg syns synd på...", men her inne skriver mange "synd i..." Og heter det "har vært hos legen" eller "har vært til legen"? Jeg sier "skal til legen" eller "har vært hos...", men mange skriver altså "vært til.." Såh, hva er riktig? Jeg er forvirra.. Tror synd i er dialekt, og synd på er bokmål.
Nordhagenjentene :) Skrevet 12. juni 2012 #21 Skrevet 12. juni 2012 Jeg får litt vondt inni meg når man sier f.eks. "HVEM bil er din?" eller "HVEM farge synes du er fin...?" HVEM brukes kun om person, det heter HVILKEN bil/farge o.l...
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #22 Skrevet 12. juni 2012 Er et pikebarn som har en av blogg.no's mest populære mammablogger, og hun er så fæl med å skrive foreks. "den var full i vann". Irriterer meg gang på gang!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #23 Skrevet 12. juni 2012 Jeg HATER når folk sier "Synd i" og "tisset ut seg" SYND På OG TISSET På SEG! ARGH!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #24 Skrevet 12. juni 2012 "Syntes" der det skal stå SYNES! %¤#"#¤%
BareMas Skrevet 12. juni 2012 #25 Skrevet 12. juni 2012 Den gang DA, hver gang NÅR! Ellers fÅr jeg spader og hjertevondt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå