Gå til innhold

Gutt med konstant skjeling- ingenting galt sier øyelegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan da ikke være normalt at en gutt på snart 3 skal gå rundt med så og si konstant skjeling? Barnehagen kommenterer det, familie, og ellers folk son treffer på han.. Er redd for at han kan bli mobbet om dette vedvarer når han blir eldre...

Vi tok kontakt med øyelege, og de sa at de så antydning til skjeling men at det ikke var fare for synet så vi ble sendt hjem igjen. Noen måneder senere var det merkbart verre (nå er det skjeling fra morgen til kveld), og vi tok på ny kontakt med øyelegen. Fikk komme inn til sjekk (synssjekk) men igjen: han ser godt så ingenting å gjøre med.

Men, det kan da ikke være normalt å gå med skjeling konstant? Det plager jo også gutten og han tar seg til øyet når han skjeler. Han er flink å gå med solbriller og caps (hjelper mot skjelingen i solen), men det blir bare verre og verre...

Skal bestille time hos en annen øyelege for en ny vurdering, men er det noen som har barn som skjeler? Eller kan si noe om dette?

- bekymret mor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søstern måtte gå med lapp over ene øyet for å trene muskelaturen på det andre øyet (det som skjelet).

Jeg hadde tatt kontakt med en annen øyelege just in case.

Skrevet

Da drar du til en ny øyelege. Er det snakk om skjeling så bør det tas tidligst mulig. Noen kan korrigere kun ved hjelp av lapp over øye.

Stå på.

Skrevet

Ble dere henvist av fastlege til denn øyelegen? Har en sønn som skjeler og dette blir nøye fulgt opp.

Skrevet

Vårt barn ble henvist til sykehuset, og fikk da time ho øyenlege, optiker og optimetrist (er det det det heter?) ASiden øynene er friske har vi aldri vært tilbake til legen, men får oppfølging av de to andre flere ganger i året...

Skrevet (endret)

Tja... Dette kan jo dreie seg om flere ting. Uansett har ikke øyelegen forklart deg hva det dreier seg om, og det burde han selvfølgelig gjort.

Det kan være:

1. Det er en skjeling som bør behandles, men øyelegen overser den.

2. Det er en skjeling, men barnet veksler mellom å bruke høyre og venstre øye like mye. Da er det ikke fare for at et øye skal bli dårlig (siden begge er i bruk), og det er derfor ikke behov for lappbehandling. Man kan vurdere operasjon for å få øynene til å se mer rettstilte ut, men de vil ikke samarbeide helt allikevel. Operasjon gjøres da helst når barnet er eldre.

3. Det er ikke noen skjeling, det bare ser ut som en. Mange barn har bred neserygg og/eller hudfolder (epicanthus) på nesesiden av øyet. Det gjør at formen på øyet er mer som en dråpe (rundt mot nesesiden og spisst mot øresiden, om du forstår). Dette kan gjøre at det ser ut som ser ut som barnet skjeler. Jeg prøver å lime inn et bilde her, så kan du se selv:

post-775264-0-37711300-1339488439_thumb.gif

Barnet på bildet over skjeler ikke. Hvis du ser på pupillene (det sorte i øynene) er den hvite blitz-refleksen symmetrisk plassert i pupillene - øynene sikter riktig. At det ser ut som barnet skjeler, skyldes at man på barnets høyre øye ikke ser noe av "hvitøyet", mens man på barnets venstre øye ser mye hvitt i øyets ytterkant. Var dette forståelig?

post-775264-0-31856600-1339488467_thumb.gif

Dete barnet, derimot, skjeler på sitt venstre øye. Se på blitz-refleksen - den er plassert forskjellig i pupillene (nesten utenfor pupillen på venstre øye).

Du har sikkert mange bilder av barnet ditt? Om du er "heldig" å ha noen der barnet har røde øyne, vil man ofte se at skjeleøyet har en litt annerledes refleks en det øyet barnet fikserer med. Denne jenta skjeler på sitt høyre øye:

post-775264-0-71369900-1339488531_thumb.gif

Her har refleksen lik farge/ er normal/ ingen skjeling:

post-775264-0-53599600-1339488563_thumb.gif

Be om å få en epikrise (rapport) fra øyelegen, så kan du se hva som står (eventuelt ta denne med til kontroll hos en annen øyelege for å få ro i sjelen). Du kan f.eks. også skrive ut og ta med deg bilder til undersøkelse, hvis du har bilder der du synes skjelingen kommer spesielt godt frem!

Lykke til :-)

Endret av septembermamma til to
Skrevet

Ja, vi fikk henvisning til privat klinikk da det offentlige har 6-9 mnd ventetid.

Blir fulgt opp en gang i året, men syns det er rart at det ikke er noe man kan gjøre. Lapp var ikke nødvendig sa de siden han har godt syn på begge øyner. Ringte en annen øyeklinikk nå som sa jeg kunne komme på sjekk hos de, men de anbefalte meg å ringe den øyeklinikken vi var på først for å få litt mer informasjon på hva de så da de sjekket han. Optikeren på den øyeklinikken jeg ringte til nå mente det kunne være kosmetisk og da gjøres ikke noe før de ble eldre. Og at lapp begynte man ikke med før synet ble påvirket...

Klarer ikke helt å slå meg til ro med det, jeg.. Men er det slik at hvis feks det bare er en øyemuskel som er dårlig så bør man ikke bruke lapp da det kan forverre synet hvis det i utgangspunktet ikke er noe galt med det?

Hi

Skrevet

Vårt barn ble henvist til sykehuset, og fikk da time ho øyenlege, optiker og optimetrist (er det det det heter?) ASiden øynene er friske har vi aldri vært tilbake til legen, men får oppfølging av de to andre flere ganger i året...

Skjeler barnet ditt enda? Mye?

Hi

Skrevet

Vi bruker lapp, for ene øyet er svakere enn det andre. Det har blitt mye bedre, men det er fremdeles skjeling. Håper at det forsvinner helt. Men de i bhg ser ikke lenger skjelingen - kun jeg og pappaen (og optikeren) som ser det nå. Vi er nok veldig obs på det.

Skrevet

Takk for utfyllende svar, du med bildene :)

Min gutt skjeler med det ene øyet, men det skjeler utover... Det bare glir opp og til venstre, utover. Tenker at det jo må være ubehagelig for han.. Får vel noe dobbeltsyn eller lignende vil jeg tro?

Får vel ta en Tlf igjen og snakke med de som undersøkte han, for å se om jeg får ro i sjelen da. Er bare redd for at man skal overse noe hvis det er noe galt..

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...