Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Har ikke bil selv, så det har blitt til at vi har lånt stol av venner når vi en sjelden gang skal kjøre. Men nå etter alt det snakket om barn i bil har jeg tenkt å kjøpe et ordentlig et. Barnet er ca. 10 kilo nå. 1. Skjønner at det er "ISOFIX" som er greia, men forstår ikke helt hva det er. Er det at den har en sånn "base" som man bare klikker setet i? 2. Hvis ja, veier dette mye? Noen ganger tar vi setet med på fly og buss til foreldrene mine hvis vi skal kjøre der. Disse reisene tar jeg ofte alene med barnet. Blir det veldig mye å drasse på? 3. Er de som kan brukes helt opp til 25 kg like bra som de som går til 18 kg? 4. Sleng gjerne på en anbefaling om du har Takk
Studine mevik Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 1.ISOFIX er et feste som finnes i nyere biler og er en enkel og sikker måte å feste bilsetet i bilen. Dette gjelder så vidt jeg vet seter som festes i bilen med base. Basen følger med bilsetet når du kjøper det. 2. Setet og base veier jo litt mer enn bare setet alene, men den basen vi har er ikke tung, men litt klønete å skulle bære med seg hvis man skal bære andre ting samtidig. 3. Vi har et setet til eldstemann som går fra 9-25kg. Dette er uten base. Så lenge setet er godkjent og sikkert så er det viktigst, men der er det sikkert delte meninger. Vi er fornøyd med vårt setet fra Brio ihvertfall. Forskjellen går mer på hvor stor plass setet tar i bilen. Da vi kjøpte sete nr 2 til eldste så hadde vi en relativt liten bil og butikken hjalp oss med å prøve flere seter i bilen før vi fant et som passet godt til vår bil. 4. Så lenge du ikke har egen bil, så ville jeg kjøpt et sete som passer godt i de fleste biler. Reis til en babybutikk så kan de hjelpe deg der. Hvis du stadig låner den samme bilen når du kjører så kan du jo eventuelt få låne den bilen når du skal handle bilsete så du får prøvd det i bilen.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Isofix er et feste enten på basen eller på setet, som du klikker inn på isfixen i bilen. Tror jeg hadde gått for et britax evolva om jeg var deg. Da har du sete lenge, det er ikke isofix, men et kompakt sete med mange funksjoner, som er lett å montere.
TPK Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Jeg hadde ikke kjøpt base hvis setet kun skal brukes en sjelden gang i andre sine biler. Basen gjør det enklere å "klikke" setet ut og inn av bilen, men de fleste seter som kan festes med base kan festes med bare sele også. Den basen vi har er ikke aktuell å ta med på fly eller buss i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Isofix er en festeanordning. Det er to "klør" som sitter på bilstolen/basen og som festes i to bøyler i seteryggen på bilen. Baser er noe som stort sett bare hører til babybilstolene. Basene fås både med og uten Isofix. På bilstolene i neste gruppe(fra 9 kg) sitter isofixfestene på selve stolen. Isofix gjør det enklere å feste stolen, men du er da avhengig av at bilen du skal kjøre med har isofixfester. Det er veldig få stoler det er mulig å feste med enten isofix eller setebelter. Bilstolene i gruppe 1/2 er en del tyngre og større, så er ikke bare bare å ta de med seg. Så om du reiser alene med barn får du en del å dra på. Du får bra stoler som går til 25 kg og dårlige, samme med stoler opp til 18 kg. Det er ikke hvor mange kg de tåler som avgjør hvor gode de er. Det er bare å se på testene. Her er en omfattende oversikt over bilstoler: http://forbrukerportalen.no/test/bilbarneseter Isofixstoler med interne seler er bare godkjent opp til 18 kg. Så på stoler som går opp til 25 kg får du ikke isofix(bortsett fra beltestoler, men da må barnet være over 15 kg/4 år) På Trygg Trafikk sine sider finner du også en del informasjon om sikring av barn i bil, anbefaler deg å lese litt der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå