Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Jeg kaller det tics fordi jeg ikke vet hva annet å kalle det. Gutten min på seks år har noen rare tog han "må" gjøre. Dette er hans egne ord. En periode knyttet han hendene sine ofte. Så var det noe annet han måtte gjøre en stund (husker ikke hva det var) men han stoppet med dette også etter en stund. Nå har han begynt med en greie med øynene sine. Det er ingenting spesielt som trigget dette. Er dette normalt for en gutt på seks år??? I disse ABB-tider kan det jo hende man er litt ekstra vàr på sånne ting men håper noen sier dette er helt normalt!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Hvorfor du skriver i disse abb-tider i forhold til dette skjønner ikke jeg.
Gjest yrild Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Mange barn har ticks som de vokser av seg :-) Ta det opp med fastlegen neste gang dere er der hvis du fortsatt lurer, men ticks er vanligere enn man tror.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Her kan du lese mer om tics: http://www.touretteforeningen.no/om-ts.html "Tics i kortere perioder, uker til måneder, er vanlig blant barn, spesielt i syv til elleve års alderen. De fleste vil være forbigående tics- tilstander. Med forbigående tics menes motoriske og/eller vokale tics som vedvarer i minst fire uker, men ikke lenger enn 12 påfølgende måneder." Selv nærmer jeg meg 30 og har masse ansiktstics. De styrkes om jeg er trøtt, stresser, er nervøs, etc. Det ser jo tåpelig ut da, og er tidvis ganske slitsomt å kjenne på hvordan hele ansiktet "klør", men det går helt greit å leve med! Stort sett hele den ene siden av familien min har det - definitivt i genene våre!! Med andre ord; kan du få det "av" guttungen din, så for all del prøv, men det er ingenting unormalt med det. Og det trenger absolutt IKKE å ha sammenheng med depresjoner etc etc etc som nevnt i hva som står om Tourettes, men det KAN ha det.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Hvis han MÅ gjøre det og sier det selv, sÅ vil jeg ikke kalle det tics. Det er ufrivillige bevegelser eller lyder/ord. Men tvangshandlinger kan det høres ut som. Men er det noe som gÅr over etterhvert, er det ikke noe Å tenke pÅ. Mange kan ha det slik. Feks to uker der man ikke kan gÅ pÅ streker, mÅ trÅkke pÅ stein med begge føttene, osv. Men hvis man feks begynner Å vaske hendene hver gang man har tatt pÅ noe, mÅ skru lyset av og pÅ mange ganger før man forlater et rom, og dette varer over lenger tid, kan det være verdt Å ta en tur til legen for Å fÅ tak i dette. Tvangshandlingene kan utvikle seg til tvangstanker, der personen ikke tør Å la dette være for h*n tenker da at noe fælt kan skje. Men som sagt, dette kan være helt normalt i smÅ perioder, og sÅ lenge han bytter ut det han gjør, kan det nesten oppfattes som en lek. Du trenger ikke Å bekymre deg, men kan følge litt med om det vedvarer eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå