Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Jeg og faren har fått tilbud om å bli med et vennepar til utlandet i 12 dager. Kjenner at jeg har litt lyst, men jeg vet ikke hvordan det er å være borte fra små barn så lenge? 5 åringen er jeg ikke så bekymret for, 3 åringen fylte nettopp 3. De skal i tilfelle være hos besteforeldre som de kjenner godt. Besteforeldrene bor dog i en annen by, men de har vært der mange ganger før. Råd?
anonym91 Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 går sikkert heilt fint.. men det komme mest ann på barna.. alle er ulike. eg tror det er verst for deg.. barna koser seg sikkert på ferie hos besteforeldrene..
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Jeg hadde ikke klart det. Men det er nesten noe du må føle på selv. Synes 12 dager er lenge å være borte fra både mamma og pappa. Men du kjenner dine barn og deg selv best. Hvis dere alle vil klare å ha det fint uten at savnet blir for stort så går det nok fint.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Dette er noe dere må kjenne på selv, er ikke godt å gi råd ut ifra hvordan egen/andres situasjon er... Uansett kan du jo tygge på følgende; er det deg/dere eller de små det er "verst" for. De kommer vel til å ha det helt topp med besteforeldre?! Er de vant til å være borte fra dere en gang i blant, eller har de stort sett vært sammen med dere hele tiden? Jeg og min mann har ikke vært borte fra barnet vårt samtidig i mer enn 2 netter, og hun er 4 år. Ikke fordi vi ikke kan, men det har bare aldri blitt sånn. De fleste turer har hun vært med på, ellers så har det vært jente- og gutte turer.. Er det helt utelukket å ha barna med?!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Jeg er usikker.. for ca 5 mnd siden så var vi borte fra dem i 5 dager, og det gikk veldig fint. ellers så er de borte en sjelden gang, men da kun en natt.. jeg synes 12 dager virker veldig lenge og jeg vet ikke om jeg klarer det, selv om jeg er klar over at det nok er meg det er værst for. Barna vil nok kose seg hos besteforeldrene.. Det er liksom en tur uten barn. De andre som skal reise er barnløse og vi forstod på dem at de ikke ønsket barn på reisen.. HI
LuksusLiv Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Hadde jeg aldri gjort. Feriene her er for hele familien. Vi kan reise bort på weekendturer uten barna, men det er helt utenkelig for oss å ikke inkludere barna våre i lengre ferieturer. Vi drar på typiske familieferier, sammen med andre familier med barn. å reise på ferie uten barna valgte vi bort i det vi bestemte oss for å stifte familie.
Plutselig_gravid Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Jeg kunne lett ha gjort det Vi har veldig sjelden barnevakt til våre 3 barn, men vi treffer besteforeldrene hyppig og barna er 100 pst trygge på dem på alle måter. Mine barn hadde nok sett mer på det som en ferie i 12 dager MED besteforeldrene enn 12 dager UTEN mamma og pappa. Vi har barna med på stort sett det meste, og ville aldri dratt på ferie uten dem som en erstatning til familieferien. Men i tillegg? - absolutt! Husker selv hvor misunnelig jeg var på alle vennene mine som dro på ferie med og til besteforeldre, uten foreldre. Kunne ønske jeg hadde fått muligheten til det sammme.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #9 Skrevet 12. juni 2012 Nei, så lenge kunne jeg aldri reist fra barna mine, spesielt ikke en 3-åring.
Gulosten™ Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 Jeg hadde ikka klart det hvis ikke det var livsnødvendig
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Jeg og mannen skal dra bort i 14 dager til høsten og guttene på 5,5 år og 18 mnd skal være sammen med besteforeldrene. Vi dro også bort i 10 dager, når eldste var 15 mnd, det gikk veldig bra. Og ingen rundt oss syns det er noe rart at vi drar bort , de syns det er bra at vi tar vare på forholdet vårt også. Tror ungene tjener på det i det lange løp Så jeg sier dra og kos dere
Gjest Heartbroken Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 Så lenge hadde jeg nok ikke vært borte fra barna før de var ganske store. Nå har jeg ingen erfaring ved lengre fravær da jeg har vært borte fra dem max 4 døgn, og nå er de nesten voksne Dvs den eldste har vi jo vært på ferie i en uke uten, men da var han 19 år Jeg må nok si at jeg syns det må være andre måter å ta vare på forholdet enn å være borte fra så små barn i to uker. Det ER lenge, og ting kan skje. En langweekend nå og da er sunt, men der stopper behovet hos oss Men er det ikke godt at vi er forskjellige
Nyttårs barn Skrevet 12. juni 2012 #14 Skrevet 12. juni 2012 Jeg synes dere skal reise og kose dere jeg! Ser mange mener noe annet. Dette forutsetter at barna er trygge på besteforeldrene og vil få det kjekt der. Kan være godt å gjøre noe uten barn en sjelden gang, og nå har dere sjansen:)
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #15 Skrevet 13. juni 2012 Dette er selvfølgelig ikke erstatning for familieferien. I juli tar vi ferie med barna. Da skal vi både til legoland og dyreparken. Osv.. Det er heller ikke fordi vi har så voldsomt behov for å reise fra barna, men det hadde jo vært godt med ferie.. De er veldig trygge på besteforeldrene sine.. Hmmm.. Vanskelig.. Hi
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #16 Skrevet 13. juni 2012 Her er det ungene som har vært lenge bort og jeg som har vært hjemme, det har gått veldig greit. Besteforeldre og tante tar med seg ungene når de skal på ferie, så de er nesten ikke hjemme på sommeren, bare de ukene jeg har ferie som de må holde seg hjemme. Hun eldste var med farmor til syden når hun litt over 3år, jeg fikk ikke helt roen her hjemme men jeg fikk hjem en super blid jente.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #17 Skrevet 13. juni 2012 Jeg og mannen skal dra bort i 14 dager til høsten og guttene på 5,5 år og 18 mnd skal være sammen med besteforeldrene. Vi dro også bort i 10 dager, når eldste var 15 mnd, det gikk veldig bra. Og ingen rundt oss syns det er noe rart at vi drar bort , de syns det er bra at vi tar vare på forholdet vårt også. Tror ungene tjener på det i det lange løp Så jeg sier dra og kos dere Og der kom det, som det alltid gjør. At ungene tjener på at foreldrene drar bort, at man må ta vare på forholdet sitt og bla bla bla bla. Hvis man må reise fra barna sine for å klare å ta vare på forholdet sitt vil jeg tro man sliter litt. Det er i hverdagen man skal fungere. Alle klarer å fungere i ferier med bare kos og morro. Jeg kjenner en familie som ofte ble stuet vekk til besteforeldre slik at foreldrene kunne reise bort over mange dager og uker. Den dag i dag er spesielt jenta utrolig bitter på foreldrene for det de gjorde. Jenta er nå ei dame i 40 årene. Unger tjener slettes ikke på at foreldrene reiser på ferier uten dem!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #18 Skrevet 13. juni 2012 Jeg og mannen skal dra bort i 14 dager til høsten og guttene på 5,5 år og 18 mnd skal være sammen med besteforeldrene. Vi dro også bort i 10 dager, når eldste var 15 mnd, det gikk veldig bra. Og ingen rundt oss syns det er noe rart at vi drar bort , de syns det er bra at vi tar vare på forholdet vårt også. Tror ungene tjener på det i det lange løp Så jeg sier dra og kos dere Og der kom det, som det alltid gjør. At ungene tjener på at foreldrene drar bort, at man må ta vare på forholdet sitt og bla bla bla bla. Hvis man må reise fra barna sine for å klare å ta vare på forholdet sitt vil jeg tro man sliter litt. Det er i hverdagen man skal fungere. Alle klarer å fungere i ferier med bare kos og morro. Jeg kjenner en familie som ofte ble stuet vekk til besteforeldre slik at foreldrene kunne reise bort over mange dager og uker. Den dag i dag er spesielt jenta utrolig bitter på foreldrene for det de gjorde. Jenta er nå ei dame i 40 årene. Unger tjener slettes ikke på at foreldrene reiser på ferier uten dem! Veldig enig med deg. Bare unnskyldninger for at foreldrene skal føle seg bedre.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 13. juni 2012 #19 Skrevet 13. juni 2012 Jeg og mannen skal dra bort i 14 dager til høsten og guttene på 5,5 år og 18 mnd skal være sammen med besteforeldrene. Vi dro også bort i 10 dager, når eldste var 15 mnd, det gikk veldig bra. Og ingen rundt oss syns det er noe rart at vi drar bort , de syns det er bra at vi tar vare på forholdet vårt også. Tror ungene tjener på det i det lange løp Så jeg sier dra og kos dere Og der kom det, som det alltid gjør. At ungene tjener på at foreldrene drar bort, at man må ta vare på forholdet sitt og bla bla bla bla. Hvis man må reise fra barna sine for å klare å ta vare på forholdet sitt vil jeg tro man sliter litt. Det er i hverdagen man skal fungere. Alle klarer å fungere i ferier med bare kos og morro. Jeg kjenner en familie som ofte ble stuet vekk til besteforeldre slik at foreldrene kunne reise bort over mange dager og uker. Den dag i dag er spesielt jenta utrolig bitter på foreldrene for det de gjorde. Jenta er nå ei dame i 40 årene. Unger tjener slettes ikke på at foreldrene reiser på ferier uten dem! Vi drar ikke bort for å "redde forholdet", men for å få en pause fra hverdagen. Spesielt jeg har behov for det pga av sykdom. Så ja, mine unger tjener stort på at jeg drar på ferie uten dem. Og det er ikke snakk om at jeg gjør det ofte (er ca 1 gang hvert 3 år) og vi tar de med på familieferier ofte. At du ikke drar fra ungene dine passer sikkert for deg og det er flott det, men det er ikke sikkert at det passer for andre familier. Vi lever alle forskjellige liv og er oppgående nok til å ta de avgjørelsene som passer best for vår egen familie. Det som passer for en familie er nødvendigvis riktig for en annen familie.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #20 Skrevet 13. juni 2012 Jeg hadde ikke reist 12 dager uten barn. Det er for lenge. 1 uke hadde jeg klart, men ikke nesten 2 uker:) Samme alder som dine nesten, snart 4 og 6 år her.
Bondejenta Skrevet 13. juni 2012 #21 Skrevet 13. juni 2012 Eg var borte frå mine i ei veke ein gong, og det gjekk fint. Visste at ungane hadde det fint med mormor. Dessutan var vi avgarde og gifta oss i hemmelegheit! Den dagen vi skulle heim grein eg nesten heile tida, fordi eg sakna dei heime noko heilt forferdeleg. Ville at piloten skulle flyge LITT fortare
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 13. juni 2012 #22 Skrevet 13. juni 2012 Jeg og mannen skal dra bort i 14 dager til høsten og guttene på 5,5 år og 18 mnd skal være sammen med besteforeldrene. Vi dro også bort i 10 dager, når eldste var 15 mnd, det gikk veldig bra. Og ingen rundt oss syns det er noe rart at vi drar bort , de syns det er bra at vi tar vare på forholdet vårt også. Tror ungene tjener på det i det lange løp Så jeg sier dra og kos dere Og der kom det, som det alltid gjør. At ungene tjener på at foreldrene drar bort, at man må ta vare på forholdet sitt og bla bla bla bla. Hvis man må reise fra barna sine for å klare å ta vare på forholdet sitt vil jeg tro man sliter litt. Det er i hverdagen man skal fungere. Alle klarer å fungere i ferier med bare kos og morro. Jeg kjenner en familie som ofte ble stuet vekk til besteforeldre slik at foreldrene kunne reise bort over mange dager og uker. Den dag i dag er spesielt jenta utrolig bitter på foreldrene for det de gjorde. Jenta er nå ei dame i 40 årene. Unger tjener slettes ikke på at foreldrene reiser på ferier uten dem! Vi drar ikke bort for å "redde forholdet", men for å få en pause fra hverdagen. Spesielt jeg har behov for det pga av sykdom. Så ja, mine unger tjener stort på at jeg drar på ferie uten dem. Og det er ikke snakk om at jeg gjør det ofte (er ca 1 gang hvert 3 år) og vi tar de med på familieferier ofte. At du ikke drar fra ungene dine passer sikkert for deg og det er flott det, men det er ikke sikkert at det passer for andre familier. Vi lever alle forskjellige liv og er oppgående nok til å ta de avgjørelsene som passer best for vår egen familie. Det som passer for en familie er nødvendigvis riktig for en annen familie. Det som passer for en familie er nødvendigvis ikke riktig for en annen familie skulle det stå .
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #23 Skrevet 13. juni 2012 Går sikkert fint det. Jeg har vært borte fra en femåring i tre uker. Var så egoistisk at jeg reiste 3 uker på backpacking i India. Skulle gjerne hatt med ungen, men pappaen turte ikke å la meg ta han med, så da reiste jeg med en venninne. Jeg savnet jo han så klart, men jeg vet han koste seg hjemme med pappa, og den opplevelsen jeg hadde var bare helt fantastisk!!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #24 Skrevet 13. juni 2012 Kanskje det går an å innse at det er vidt forskjellig hva slags situasjon folk er i. Noen har mye avlastning i hverdagen, noen er syke, noen har krevende barn osv. Hvis HI mener at barna vil få det fint hos besteforeldrene i et par uker så er vel hun den nærmeste til å kunne vurdere det. Det er vel ikke snakk om at dette er noe som skjer ofte, men det er en kjærkommen mulighet til en voksenferie, noe som hun tydeligvis har behov for. Skjønner at mange ikke føler beov for en sånn ferie, men noen av oss synes at det en sjelden gang kan være godt å gjøre noe sammen med partneren(uten at forholdet av den grunn er i krise). Tror ikke at dette er noe HI og mannen gjør så ofte, og det er lite trolig at barna som voksne skal bli bitre og føle seg plassert bort. Dra på ferie og kos deg.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #25 Skrevet 13. juni 2012 Husker da jeg var liten, så var jeg og mine tre søsken relativt ofte hos mine besteforeldre. Kunne være der en uke av gangen i skoleferiene, og helger innimellom. De bor på landet med mange dyr. Vi kosa oss så innmari når vi var der! Litt mer frihet, masse god mat, ble litt ekstra bortskjemte Har ALDRI tenkt tanken på at våre foreldre satt oss bort, og hva de gjorde når vi var der (de var nok på noen ferier) brydde jeg meg ikke noe om, jeg var jo på ferie også Jeg har hatt en fantastisk oppvekst og har fortsatt veldig god kontakt med både besteforeldre, foreldre og søsken. Mamma og pappa er verdens beste, og vi er en ordentlig kjernefamilie. Jeg husker fortsatt en tur vi var på med mine besteforeldre på hytta en uke en sommer, dette var på 80-tallet, og vi var 2, 4 og 6 år gamle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå