Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har fått godkjent overgangsstønad frem til mai 2013. For at jeg da skal få videre overgangsstønad må jeg, forståelig nok, ut i jobb eller sette meg på skolebenken. Jeg har slitt mye med skolen, og har derfor ikke fått fullført videregående. Har fullført 1. året helse-og sosialfag og vil gjerne fullføre andre året så jeg etterhvert kan få fagbrev og jobb å bli selvstendig, noe som er veldig viktig for meg! Siden skolen ikke starter før til høsten, og barnet fyller året tidlig på mai så har jeg et lite problem. Da må jeg finne meg en slags jobb hvor det er greit at jeg ikke har utdannelse og at jeg bare skal jobbe der i noen få måneder. Siden jeg sliter litt med skolefag må jeg ha full fokus på det når jeg først starter opp igjen, samtidig som at jeg ikke har barnepass til kvelds. Ting er også ganske usikkert mtp hvor jeg kommer til å bli boende, da jeg av personlige grunner virkelig trenger å komme meg bort herfra. Tenkte da at jeg kanskje kunne prøve meg på nettskole. Om jeg starter med det, vil NAV godkjenne det som utdanning da? Eller må jeg fysisk sette meg på skolebenken? Dette er det som står på NAV sine sider: Hvis du fyller vilkårene, kan du ha rett til overgangsstønad. Dersom barnet er under ett år, står du fritt til å velge om du vil være i aktivitet (arbeid eller utdanning). Fra barnet fyller ett år, må du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Det kommer jo helt an på hva du mener som "nettskole". Skal du ta et kurs i spansk eller negldesign, eller skal du ta fag som gir studiekompetanse eller studiepoeng? For det er sånn at de studiepoengene du oppnår via nettundervisning, er nøyaktig like mye verdt som de du oppnår via klasseromsundervisning. I mange tilfeller tar du også samme eksamen som klasseromsstudenter. Men det kommer jo an på HVA du tar av fag.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Det kommer jo helt an på hva du mener som "nettskole". Skal du ta et kurs i spansk eller negldesign, eller skal du ta fag som gir studiekompetanse eller studiepoeng? For det er sånn at de studiepoengene du oppnår via nettundervisning, er nøyaktig like mye verdt som de du oppnår via klasseromsundervisning. I mange tilfeller tar du også samme eksamen som klasseromsstudenter. Men det kommer jo an på HVA du tar av fag. Tenkte dette: http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/helsearbeiderfag-vg2 HI
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Dette er et fag som er helt tilsvarende det som offentlig videregående skole tilbyr, det er bare undervisningsmetoden som er forskjellig. De følger samme fagplan, og du tar samme eksamen. Så hvis Nav godkjenner dette for klasseromselever, så vil jeg synes det er merkelig om de ikke gjør det for nettstudenter også, ettersom elevene sitter igjen med nøyaktig lik kompetanse. Godt valg forresten. Som helsefagarbeider er du vel garantert jobb frem til du går av som pensjonist
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå