muffin25 Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Det finnes sikkert et annet svar et sted men.. Frk begynner i barnehagen i august og jeg syns det er en jungel av ting.. hvilke dresser skal man ha, i hvilke merker? hel regndress ? hvilke type regnvotter, vanlige votter, luer osv osv.. og ikke minst sko..? hva trenger de.. frk har såå små føtter enda.. str 18.. har begynt å gå litt.. Man skal ha dobbelt opp av alt? hjelp
M-M-M-mamma Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Henger meg på denne Jenten min og begynner i august og jeg er i samme jungel som deg, det fins jo så masse! De med erfaring på området må da ha noen gode råd Og hva med en bag til å ta klær til og fra barnehagen? Og trenger de sekk? Hvor mye skifteklær og hva? Støvler og andre sko som tåler regn, samt joggesko? Blir mye dette eller? Håper vi får gode råd Ikke meningen å kuppe tråden din muffin, håper det går greit at jeg henger meg på
Babyønske �� Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 (endret) Min jente begynner også i bhg i august. Da er hun 16 mnd. Når har hun det meste fra før, da hun har en eldre bror. Men det hun kommer til å ha i bhg når hun begynner er: -Vår/høstdress, har en Reima etter broren, men vurderer å kjøpe en ny, da blir det trolig Reflex. Eller Reima om jeg finner på salg. -Todelt regndress(hel har lett for å bli klam), jeg liker godt Reflex sitt regntøy, men har en regnbukse fra Lindex liggende, så kan være jeg finner en jakke til den så hun kan ha nå denne høsten. - Sko og støvler, hun går ikke enda, og tvilsomt hun gjør det til barnehagestart. Hvis hun ikke gjør det er det mulig jeg investerer i Stonz, eller Reima sine(som ligner). Om hun skal være begynt å gå, legger jeg nok vekt på at hvertfall støvlene skal være lette, hvilke sko vet jeg ikke enda. -Fleecedress/ulldress, blir sikkert to-delt fleece nå til høsten og hel til vinteren. Hel ulldress til vinteren. -Tynne ullvotter, til sen høst/vinter. -God, vindtett lue, jeg sverger til Reima her også, god fasong som sitter godt på hodet og vindtett innlegg rundt ørene. Jeg har ikke dobbelt opp til eldstemann og tror ikke jeg kommer til å ha det til henne heller. Noe har jeg dobbelt opp av fra før, men kommer ikke til kjøpe inn for å ha dobbelt opp av. Det eneste er skiftetøy, der har jeg to eller tre sett av alt til eldste og kommer nok til å ha til yngste også. Jeg er begynt å kjøpe inn på salg nå, f eks bodyer/gensere ogjoggebukser 29/49 kr på Cubus. Matboks og drikkeflaske trenger vi ikke tenke på, da de får alle måltider. Sekk bruker vi heller ikke, det er som oftest ikke mye som får plass i de, så da er det enklere med et nett e.l så man får plass til både dresser og støvler som må tas med hjem for tørk. Det er vel det jeg kommer på nå, det går seg som oftest til når man kommer inn i å ha barnehagebarn, også sier stort sett personalet fra om noe mangler, det er jo bare å spørre de om hva som trengs også. Endret 11. juni 2012 av Babyønske - har 2 små gull
3 fantastiske Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Her skal tredjemann begynne i barnehagen i august.. Da er han 15 mnd. Man trenger ikke dobbelt opp av alt.. De minste er sjelden veldig mye ute i ruskevær. Anbefaler vår/høstdress fra Reima. Kan brukes lenge når man tar på varmt under. Ett sett regntøy.. Jeg liker Refleks eller HH regntøy. God kvalitet. Tynne ull våtter, regnvotter. Lue, fleece dress og ulltøy, sokker..Støvler og sko. Tøfler/sandaler til å ha på inne i bhg. Nok skiftetøy er viktig. Vi har egen sovevogn i bhg, så slipper vi ta med vognen hjem hver helg.. Matboks, bleier, stellekremer etc. Heldigvis er det vanligvis ikke så kaldt i august, så man kan kjøpe litt etter hvert utover høsten. Lykke til!
Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 En del gode svar her, ja Vår tredje starter også i barnehagen i august, og er da 15 mnd. Min erfaring er at barnehagen selv har mange gode tips og råd å dele med oss ved barnehagestart. Hos oss har de hengt en lapp i hvert barns hylle om hva vi alltid må ha i skiftetøy-kurven til de forskjellige årstidene. En veldig fin huskeliste for travle småbarnsforeldre Jeg har aldri sett meg nødt til å kjøpe dobbelt opp av alt! Det går fint an å ta med seg både støvler, regntøy, dress, vintersko, luer og votter hjem om ettermiddagen og tilbake neste morgen. Hos oss anbefaler de det å, fordi det ofte tørker fortere hjemme enn sammen med 30 andre våte/skitne dresser/regntøysett i gangen i barnehagen Samme med sko/støvler. Kan kanskje bli litt drass om det blir mye, men jeg syns det er en vanesak. Uansett best å få det helt tørt/evt rent til neste dag. Det blir mye i begynnelsen, men bare vent...det går seg fort til, og så finner dere en rutine som fungerer for dere Lykke til
Cornelianelia Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 Har to barnehagebarn. Her er noen av mine erfaringer: Alle barn trenger: * tøfler/sandaler til innebruk * joggesko e.l * slagstøvler * Senere på høsten trenger du cherrox og vinterstøvler, men det trenger du ikke tenke på i august. * Regntøy. Har holdt med et sett pr barn hos oss. Men IKKE kjøp hel regndress. Ofte bruker de gummibukse også når det ikke regner, men hvis det er sølete og vått. Klamt og kjedelig å måtte ha hel regndress da. Bedre med gummibukse og en lett jakke. * Tynn parkdress. Men ikke sikkert den trengs fra august. Da går man jo bare med vanlig bukse og jakke ute, men parkdress trengs senere. Har selv god erfaring med Reflex-dresser. Matboks og drikkeflaske må alle ha i vår barnehage. Vanlig at alle ungene har sekk, selv om de aller minste ikke bærer dem så mye selv. I tillegg må du legge igjen en del skiftetøy i barnehagen. Minst ett sett med strømpebukse, body/tynn genser, bukse, tykkere genser, sokker etc.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Hei min begynner i august hun fikk utstyrsliste fra barnehagen med velkomstbrevet i posten der står det : Bleier salve til sår stump sandaler/innesko (Ikke crocs står det) truseskift/undertøy strømpebukse sokker genser bukse regntøy + støvler dress smokk kosebamse/klut seler til vogn dynte, ullteppe, pose (til barn som skal sove) vogn m/myggnett vannflaske sommer: t-skjorte shorts sandaler/ lette sko tynn jakke badetøy soljhatt/ tynn lue solkrem eget håndkle høst/vinter votter hals støvler lue ullgenser/fleece ullbukse/fleece varm dress tykke sokker
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 min skal i tilegg ha sekk, som jeg kommer til å bære frem og tilbake og hun senere. Kjøpte Beckmann barnehagesekk i lilla
muffin25 Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 12. juni 2012 Men hvilke sko har deres da de begynner ? merker? Hørte noe om, at det ikke var anbefalt gummistøvler til de helt små..?
muffin25 Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #10 Skrevet 12. juni 2012 min skal i tilegg ha sekk, som jeg kommer til å bære frem og tilbake og hun senere. Kjøpte Beckmann barnehagesekk i lilla Denne har vi og.. antar det nettet som er/følger med er kjekt til våte klær
mastermind Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 Har brukt reflex hel regndress med fleecefor første året til mine to, men så ligger temperaturen på max 10grader her på regnværsdager. Etter de har vokst ut av den første har jeg kjøpt todelt, fortsatt reflex! Vår/høstdressen til reflex er også kjempegod. Har hatt en av colorkids også, grei den og. Og for å skryte enda med holdt refelx vinterdressen til jenta to hele vintrer, og det viser ikke at den er brukt! Hun var mye ute! Støvler gode joggesko og innesko. Til de minste er shooshoes gode, eller sandaler. Tøfler synes jeg er klamt. Gode klær til skifte. Joggebukse og body! Ikke kle opp barna i all verdens outfiter.... Noe annet er når de blir store nok til å "joooo jeg skal ha skjørt!!!!" og du ikke gidder å krangle. Minsten min bor i body og strømpebukse i barnehagen. Leverer han med bukse og evt en tynn genser utenpå, men henter alltid i strømpebukse og body... Trenger egentlig ikke så mye.... drikkkeflaske til varme dager, matboks trenger de ikke her iallefall, ikke sekk heller før de skal på tur når de er minst 3år....
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 min skal i tilegg ha sekk, som jeg kommer til å bære frem og tilbake og hun senere. Kjøpte Beckmann barnehagesekk i lilla Denne har vi og.. antar det nettet som er/følger med er kjekt til våte klær Fulgte det med nett?? Det fikk jeg ikke med meg, men de fulgte med et regntrekk i "hetten" på sekken, men hvor er nettet? Det er den lilla sekken med fugler sant?
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 Men hvilke sko har deres da de begynner ? merker? Hørte noe om, at det ikke var anbefalt gummistøvler til de helt små..? Hun har forløpig ikke mange skopar. Har et par sandaler fra kavat, men de blir vel fort for kalde til barnahegastart. Et par rosa skinnsko som er hennes første skopar, de passer vel til september. De ble kjøpt på http://www.pomdapi.no/ Kommer til å kjøpe tøfler derfra også. Hun har av vrist så ikke typiske barneføtter, ikke alt som sitter godt på. Gummistøvler har hun fra Tretorn (om det heter det) har ikke hørt noe om at det ikke er bra, men om det er høljeregn er det vel ikke så mye annet som duger? Hun går ikke uten støtte enda, men går med støtte så hun har skikkelige støvler om vi er ute og leker i regnet. Mine foreldre skal til USA i sommer og der skal de kjøpe med noen Nike joggesko til henne som er fine som vanlige utesko. Til vinteren derimot er jeg usikker og tar gjerne imot tips...
M og lille J Skrevet 12. juni 2012 #14 Skrevet 12. juni 2012 Ser du spør om hvilke sko. Jeg har ikke kjøpt sko til han ennå, men tenkte å kjøpe stonz. Så noen tilbud på nettet nå. Grunnen til at jeg kjøper de er fordi små barn ikke bør ha harde såler eller stive sko. Barn blir født plattfot. Det er 2 muskler som går over ankelen på hver sin side og under foten, som møtes og etterhvert "løfter" fothvelvet. Dette begynner å skje når barnet starter med å reise seg og gå. Om man bruker harde såler eller sko som stiver opp i ankelen brukes ikke disse musklene i like stor grad, og det er større fare for å få plattfot videre. Dette sier jeg som fagperson (er fysioterapeut) og har akkurat vært på kurs hvor kursholder kom inn på dette. Det finnes selvfølgelig flere sko enn stonz som kan brukes, jeg har bare ikke kikka så mye ennå.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 12. juni 2012 #15 Skrevet 12. juni 2012 Men kan barn bruke stive sko med harde såler med engang de har lært seg å gå selv? Min begynner også i aug og har ikke lært å gå enda.
MammaBrum Skrevet 13. juni 2012 #16 Skrevet 13. juni 2012 Må innrømme jeg ikke har lest over, men her er det ene som jeg må være på plass: Navnelapper!! Stryke, stemple og klistre - alle til sitt bruk!!!
Enichea Skrevet 13. juni 2012 #17 Skrevet 13. juni 2012 Vi klarte oss helt fint med bare Stonz til gutten vår hele det første halvåret i i barnehagen fram til han gikk. Vi har heller ikke brukt innesko i det hele tatt.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 13. juni 2012 #18 Skrevet 13. juni 2012 Dette tror jeg vi kommer til å ha til starten (da er min 19 mnd): - Bergans barnehagesekk - Matboks (frokost) - Drikkeflaske eller tutekopp (?) - 1 par vanlige utesko - 1 par støvler - 1 par skinntøfler til innebruk - Utstyr til soving - Uteklær (1 regntøysett og 1 utedress som kan tilpasses med ulikt tøy under som ull- og fleecetøy, samt luer og votter etter årstid) - Skiftetøy - Bleier + evt salver/våtservietter - Solfaktor Også må vi selvsagt ha utstyr til å merke absolutt alt som er med i barnehagen... har visst både klistrelapper, strykemerker og navnestempel...
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 13. juni 2012 #19 Skrevet 13. juni 2012 (endret) Det finnes sikkert et annet svar et sted men.. Frk begynner i barnehagen i august og jeg syns det er en jungel av ting.. hvilke dresser skal man ha, i hvilke merker? hel regndress ? hvilke type regnvotter, vanlige votter, luer osv osv.. og ikke minst sko..? hva trenger de.. frk har såå små føtter enda.. str 18.. har begynt å gå litt.. Man skal ha dobbelt opp av alt? hjelp Tror forresten at todelt regndress er det beste fordi da har man muligheten til å ta av jakka på varmere dager og dager hvor det bare er bløtt og ikke så mye regn. Den min har er iallfal med seler helt opp til brystet så kan fint brukes bare for seg selv uten jakka til. Har kjøpt helt tynn vår/høst dress uten for, som kan reguleres med ulik mengde klær under for å unngå å kjøpe så mange ulike dresser. Denne tåler også litt vått føre. Når det blir vinter så kan hun feks ha denne som reservedress hvis bobledressen blir våt, og bare ha tykke klær under, og kan brukes bedre i overgangsfaser i årstider fordi den er lettere å tilpasse enn helt ferdigforede dresser, og blir også billigere. Vi kjøpte dress fra leketøy på OBS, samme som produserer Stormberg, men billigere. Så langt har hun ikke blitt våt igjennom dressen, men vet den har mindre toleranse for vann enn f.eks. Reima som er helt supre på slikt. Hun har vanlige fleecevotter, men også regnvotter. Da syntes jeg det var best med regnvotter uten fõr i, for de virket litt mindre klumpete, og kan også brukes på dager hvor det fremdeles er litt varmt. Kjøpte på name-it. Men det betyr vel at vi også må ha et sett regntette vintervotter for de kaldere dagene ut mot høsten og vinteren. Så lenge ungen din går, så er det vel greiest med ordentlige sko og støvler, men dersom hun krabber mer enn hun går, kan du fint bruke Stonz eller andre skoposer. Siden det fortsatt er 2 mnd til barnehageoppstart så vil hun sikkert gå til da, når hun allerede går litt nå i juni. Det er vel ikke vits i å kjøpe inn skotøy så tidlig om hun ikke trenger det enda, for de vokser så fort i fra det. Håper de skoene jeg kjøpte her i slutten av mai holder ut høsten, men har litt tvil om det Vi kommer ikke til å ha dobbelt opp av alt tror jeg. Om jeg kjøper noe dobbelt så regner jeg med at jeg da kjøper en størrelse større som hun kan gå over til når den andre er for liten, slik at det egentlig ikke blir dobbelt og bortkasta, men har den bare sånn i reserve om det andre skulle bli bløtt. Så lenge det er strikk i armer og bein eller kan brettes opp, er det sjelden noe problem hos oss å bruke litt store klær/dresser innimellom. Endret 13. juni 2012 av lillemor og lillefrøken
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 13. juni 2012 #20 Skrevet 13. juni 2012 Men hvilke sko har deres da de begynner ? merker? Hørte noe om, at det ikke var anbefalt gummistøvler til de helt små..? Vi har så langt hatt behov för joggesko og gummistøvler. (vinterstøvler Kamik, når han begynte i vinter). På de aller varmeste dagene har vi hatt med sandaler (ecco med tåkappe). Har ikke hatt dobbelt av det foreløpig.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 13. juni 2012 #21 Skrevet 13. juni 2012 Det er kjekt med dobbelt av noe slags yttertøy. Merker behovet hvis barnet blir sykt ila natta og du ikke tok med alt hjem dagen før. Og her så leverer jeg om morran og da har vi på en jakke og lue, men ikke altid mannen som henter tenker på å ta det med tilbake på eftan. Kjekt med arvet og lånt som reserve :-). Vet ikke om noen nevnte solkrem. Vi fikk hvertfall beskjed om å ha med merket med navn. Kan för øvrig tipse om fine navnebånd i stoff med brodert navn som sys på. De er så fine at de kan sys på utsiden plagget. Personalet var superfornøyde. Skal sjekke hvor jeg bestilte de.
muffin25 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #22 Skrevet 13. juni 2012 min skal i tilegg ha sekk, som jeg kommer til å bære frem og tilbake og hun senere. Kjøpte Beckmann barnehagesekk i lilla Denne har vi og.. antar det nettet som er/følger med er kjekt til våte klær Fulgte det med nett?? Det fikk jeg ikke med meg, men de fulgte med et regntrekk i "hetten" på sekken, men hvor er nettet? Det er den lilla sekken med fugler sant? Riktig, den med fugler.. nettet ligger inni ene lommen på siden tror jeg?
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 13. juni 2012 #23 Skrevet 13. juni 2012 min skal i tilegg ha sekk, som jeg kommer til å bære frem og tilbake og hun senere. Kjøpte Beckmann barnehagesekk i lilla Denne har vi og.. antar det nettet som er/følger med er kjekt til våte klær Fulgte det med nett?? Det fikk jeg ikke med meg, men de fulgte med et regntrekk i "hetten" på sekken, men hvor er nettet? Det er den lilla sekken med fugler sant? Riktig, den med fugler.. nettet ligger inni ene lommen på siden tror jeg? Hah, ja så sannelig! Så moro, det er en fin sekk altså kan de ha i noen år og flott med nett til vått tøy ja absolutt!
Jojo x3 Skrevet 13. juni 2012 #24 Skrevet 13. juni 2012 Mange gode tips her! Vi er så mye ute at vi har pleid å ha dobbelt opp av regntøy og støvler sånn at om vi har glemt i barnehagen har vi ett sett hjemme uansett. Husk merking av tøy!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 14. juni 2012 #25 Skrevet 14. juni 2012 Det er kjekt med dobbelt av noe slags yttertøy. Merker behovet hvis barnet blir sykt ila natta og du ikke tok med alt hjem dagen før. Og her så leverer jeg om morran og da har vi på en jakke og lue, men ikke altid mannen som henter tenker på å ta det med tilbake på eftan. Kjekt med arvet og lånt som reserve :-). Vet ikke om noen nevnte solkrem. Vi fikk hvertfall beskjed om å ha med merket med navn. Kan för øvrig tipse om fine navnebånd i stoff med brodert navn som sys på. De er så fine at de kan sys på utsiden plagget. Personalet var superfornøyde. Skal sjekke hvor jeg bestilte de. sabo.no!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå